Det gjelder en 93, 2001 mod. Som har gått 120 000km
Når bilen har stått stile en dag eller to så kommer det en sky med blå/grå røyk. Men dette kommer ikke hver gang jeg starter den, men når den har stått en god stund. Ikke noe røyk eller annet tul under kjøring ellers.
Er det veivhusventilasjonen, eller kanskje turboen?
Noe blå aktig røyk ved oppstart på og93
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 01 aug 2007, 15:24
- Medlemsnummer: N14
- Navn: Thomas
- Bil: Saab 9-3ss Aero 2005
- Sted: Kløfta
Noe blå aktig røyk ved oppstart på og93
Saab 9-3 SS 2.0T Aero 2005mod m/ Maptun Magi
Saab 96 2-takt 1964mod

Saab 96 2-takt 1964mod
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Noe blå aktig røyk ved oppstart på og93
Turboen.. ev ventiltetninger, men det er ikke vanlig. sjekk på eksossiden og trykksiden av turboen om det er oljelekkasje. Det er ikke bra å kjøre for lenge med oljeforbruk.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 01 aug 2007, 15:24
- Medlemsnummer: N14
- Navn: Thomas
- Bil: Saab 9-3ss Aero 2005
- Sted: Kløfta
Re: Noe blå aktig røyk ved oppstart på og93
Far min mener jeg overreagerer og sier at det bare kommer et lite poff med lyseblå røyk når bilen starter etter en dag uten bruk. Er dette vanlig slitasje når bilen har gått 120 000km?
Burde det ikke kommet røyk under belasting av turboen hvis den holdt på og dø?
Burde det ikke kommet røyk under belasting av turboen hvis den holdt på og dø?
Saab 9-3 SS 2.0T Aero 2005mod m/ Maptun Magi
Saab 96 2-takt 1964mod

Saab 96 2-takt 1964mod
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Noe blå aktig røyk ved oppstart på og93
Skal ikke komme noe røyk om alt er i orden, nei. Har selv hatt en 2001 9-3 (vi kjøpte den som delebil i England), den poffet litt hver morgen der borte, jeg brukte den i en uke og kjørte på den ganske mange mil. Turboen holdt to dager etter at vi kom hjem til Norge, så raste den skikkelig.
Røyken kan også komme pga skikkelig fastkoksede stempelringer som gjør at mye veivhusgass (med oljedamp) passerer gjennom veivhusventilasjonen. Kondensert oljedamp kan da bli sugd inn av turbinen og inn i motoren ved oppstart.
Skru av røret oppstrøms turbinen (luftinnsuget mellom luftfilter og turbo) og eksosanlegget (nedstrøms turbinen, det vil si eksosrøret rett før katalysator) og se etter oljesøl der.
Røyken kan også komme pga skikkelig fastkoksede stempelringer som gjør at mye veivhusgass (med oljedamp) passerer gjennom veivhusventilasjonen. Kondensert oljedamp kan da bli sugd inn av turbinen og inn i motoren ved oppstart.
Skru av røret oppstrøms turbinen (luftinnsuget mellom luftfilter og turbo) og eksosanlegget (nedstrøms turbinen, det vil si eksosrøret rett før katalysator) og se etter oljesøl der.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan