Noe blå aktig røyk ved oppstart på og93

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Thomas ll N14
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 01 aug 2007, 15:24
Medlemsnummer: N14
Navn: Thomas
Bil: Saab 9-3ss Aero 2005
Sted: Kløfta

Noe blå aktig røyk ved oppstart på og93

Legg inn av Thomas ll N14 » 22 aug 2009, 17:36

Det gjelder en 93, 2001 mod. Som har gått 120 000km
Når bilen har stått stile en dag eller to så kommer det en sky med blå/grå røyk. Men dette kommer ikke hver gang jeg starter den, men når den har stått en god stund. Ikke noe røyk eller annet tul under kjøring ellers.
Er det veivhusventilasjonen, eller kanskje turboen?
Saab 9-3 SS 2.0T Aero 2005mod m/ Maptun Magi :sprint:
Saab 96 2-takt 1964mod

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Noe blå aktig røyk ved oppstart på og93

Legg inn av Ronny_N169 » 22 aug 2009, 20:24

Turboen.. ev ventiltetninger, men det er ikke vanlig. sjekk på eksossiden og trykksiden av turboen om det er oljelekkasje. Det er ikke bra å kjøre for lenge med oljeforbruk.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Thomas ll N14
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 01 aug 2007, 15:24
Medlemsnummer: N14
Navn: Thomas
Bil: Saab 9-3ss Aero 2005
Sted: Kløfta

Re: Noe blå aktig røyk ved oppstart på og93

Legg inn av Thomas ll N14 » 22 aug 2009, 22:35

Far min mener jeg overreagerer og sier at det bare kommer et lite poff med lyseblå røyk når bilen starter etter en dag uten bruk. Er dette vanlig slitasje når bilen har gått 120 000km?

Burde det ikke kommet røyk under belasting av turboen hvis den holdt på og dø?
Saab 9-3 SS 2.0T Aero 2005mod m/ Maptun Magi :sprint:
Saab 96 2-takt 1964mod

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Noe blå aktig røyk ved oppstart på og93

Legg inn av Ingvar N629 » 22 aug 2009, 23:08

Skal ikke komme noe røyk om alt er i orden, nei. Har selv hatt en 2001 9-3 (vi kjøpte den som delebil i England), den poffet litt hver morgen der borte, jeg brukte den i en uke og kjørte på den ganske mange mil. Turboen holdt to dager etter at vi kom hjem til Norge, så raste den skikkelig.

Røyken kan også komme pga skikkelig fastkoksede stempelringer som gjør at mye veivhusgass (med oljedamp) passerer gjennom veivhusventilasjonen. Kondensert oljedamp kan da bli sugd inn av turbinen og inn i motoren ved oppstart.

Skru av røret oppstrøms turbinen (luftinnsuget mellom luftfilter og turbo) og eksosanlegget (nedstrøms turbinen, det vil si eksosrøret rett før katalysator) og se etter oljesøl der.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar