Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Bjarte N1696
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 99
- Registrert: 24 mai 2009, 16:49
- Medlemsnummer: N1696
- Navn: Bjarte Bauge
- Bil: og9-3 SpeedParts Edition
- Sted: Karmøy
Legg inn
av Bjarte N1696 » 31 aug 2009, 15:15
Hallo.
Da har jeg et aldri så lite problem her. Gjelder en MY00 9-3 (T5)
En av de pinnboltene som skal holde eksosmanifoilden på plass til toppen er knekt inni gjengepartiet i selve toppen. Er den bolten som er nederst, mot girkasse. Får ørlite tak med en ny bolt, og det betyr jo at bolten som er der ikke kan fåes ut med noe annet enn borring - grisepikk eller en sveisemetode.
Mitt spørsmål er da: Har noen her vært borti samme problem og hatt bilen på SAAB verksted og fått noe sjokk regning på denne type jobb? Når slike verksteder opererer med timebetaling på over 1000kr timen blir det fort penger bare utav det.. Lett å skrive mange timer også da det er en omfattende sak om dere skjønner.
Mvh Bjarte
Saab MY00 9-3 SpeedParts Edition
Saab MY97 900s Talladega
-
saab9000aero
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Legg inn
av saab9000aero » 31 aug 2009, 18:13
Har hatt samme problem på mine saaber.Letteste er hvis du kan skru litt selv er og ta ut manifolden og borre et lite hull i skruen.for så og sette inn grisepikk.sitter ikke fast.
På verksted koster det nok fort noen 1000 lapper ja

Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
-
Bjarte N1696
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 99
- Registrert: 24 mai 2009, 16:49
- Medlemsnummer: N1696
- Navn: Bjarte Bauge
- Bil: og9-3 SpeedParts Edition
- Sted: Karmøy
Legg inn
av Bjarte N1696 » 31 aug 2009, 18:22
Problemet er at det er for trangt til at jeg kommer nedi med borr på noen måte, eventuelt en leddborr men det har ikke jeg for hånd. Enda værre er om jeg borre skjeivt. oi oi orker ikke tanken..

Saab MY00 9-3 SpeedParts Edition
Saab MY97 900s Talladega
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 31 aug 2009, 18:56
Nå ser det ikke ut som om du har vaska motorrommet ditt noensinne, så det kan være vanskelig å se, men om det ikke er svart rundt der og det ikke lekker så kan du bare kjøre. Kommer du ikke til med sveisen så er det nok like lett å ta av toppen gitt... manifolden må du nok iallfall av med uansett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Bjarte N1696
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 99
- Registrert: 24 mai 2009, 16:49
- Medlemsnummer: N1696
- Navn: Bjarte Bauge
- Bil: og9-3 SpeedParts Edition
- Sted: Karmøy
Legg inn
av Bjarte N1696 » 31 aug 2009, 20:04
Eksoslekkasjen både hører du og du kan se det, lukte også. Derfor er det svart rundt der bolten mangler. Prøver jo å ordne opp i dette slik at det ikke blir sånt mere, og til mitt forsvar så ser ikke motorrommet slik ut i det heletatt. Det er avbildet 10X10cm og det blir litt i groveste laget å ta det under en kam at hele motorrommet ser slik ut.
Det som stopper meg fra å gå løs på dette er at jeg ikke vil ende opp med et skjeivt hull i bolten som er noe sånn som M8 eller M10. For alt jeg vet kan bolten ha ekspandert med varmen som produseres rundt. Da kan heller et autorisert saab verksted få gjøre feilen å ordne opp etter seg på egen regning.
Men spørsmålet jeg ville ha svar på var egentlig om noen har gjort dette på verksted å fått noe regning på det.
Mvh Bjarte
Saab MY00 9-3 SpeedParts Edition
Saab MY97 900s Talladega
-
Morten N88
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Legg inn
av Morten N88 » 31 aug 2009, 20:38
Fikk tatt bort 2 eller 3 knekte pinnebolter på toppen min. Da var den tatt ut, var de som planet den som tok de ut. De fakturerte 3 kvarter, husker ikke timeprisen men var ikke all verden. Er jo fort mer prakk når toppen er i bilen, kommer jo an på hvor bolten står.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 31 aug 2009, 21:33
Oi, er alt det der sot? Beklager svaret mitt da, syntes det så ut som inngrodd oljesøl

da må det gjøres noe ja!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Bjarte N1696
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 99
- Registrert: 24 mai 2009, 16:49
- Medlemsnummer: N1696
- Navn: Bjarte Bauge
- Bil: og9-3 SpeedParts Edition
- Sted: Karmøy
Legg inn
av Bjarte N1696 » 31 aug 2009, 21:56
Hehe, ordnes skal det

Saab MY00 9-3 SpeedParts Edition
Saab MY97 900s Talladega
-
Bjarte N1696
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 99
- Registrert: 24 mai 2009, 16:49
- Medlemsnummer: N1696
- Navn: Bjarte Bauge
- Bil: og9-3 SpeedParts Edition
- Sted: Karmøy
Legg inn
av Bjarte N1696 » 01 sep 2009, 08:08
Takk for innlegget Macgeier! Nyttig info det der. Går kanskje an alikevel. Har du testet kvaliteten på utstyret?
Saab MY00 9-3 SpeedParts Edition
Saab MY97 900s Talladega
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 01 sep 2009, 08:20
Jeg har det biltema-settet for å få ut knekkte bolter. Det har fungert bra flere ganger, men det nytta ikke da den ene pinnebolten min knakk i toppen omtrent nøyaktig slik som hos deg

Men så satt den bolten helt forferdelig godt også..
-
Bjarte N1696
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 99
- Registrert: 24 mai 2009, 16:49
- Medlemsnummer: N1696
- Navn: Bjarte Bauge
- Bil: og9-3 SpeedParts Edition
- Sted: Karmøy
Legg inn
av Bjarte N1696 » 01 sep 2009, 08:57
Måtte du borre større å gjenge opp me noe større da eller?
Saab MY00 9-3 SpeedParts Edition
Saab MY97 900s Talladega
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 01 sep 2009, 10:11
Helicoil kan kanskje være lurt, da vil det vel bli enklere å få ut pinnbolten igjen senere. Stål mot alu sitter fryktelig godt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 01 sep 2009, 18:21
Du bør og væreklar over at de boltene er av stål, og at toppen er av aluminium. Som kjent er aluminium mykere enn stål, så er du ikke stødig her kan du fort skade toppen.
Om bolten ikke sitter for langt inn, kan du gjøre som meg, få en som kan sveise til å lodde/sveise på biter slik at man til slutt får tak og kan skru ut bolten.
Min tråd den gangen jeg hadde samme problem:
viewtopic.php?f=12&t=19610
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Bjarte N1696
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 99
- Registrert: 24 mai 2009, 16:49
- Medlemsnummer: N1696
- Navn: Bjarte Bauge
- Bil: og9-3 SpeedParts Edition
- Sted: Karmøy
Legg inn
av Bjarte N1696 » 01 sep 2009, 21:57
Er klar over det du har nevnt. Men jeg prøver å ta til meg mest mulig info om fremgangsmåte før jeg eventuelt gjør det selv. Fikk tak i leddborr og skruetrekker settet i dag slik at det er klart om det skulle bli aktuelt for meg å gjøre det selv. Kommer til å ta av eksos manifoilden så avgjør jeg det derfra.
Med biltema skruetrekker settet medfølger en hylse som sentrerer borren så gode muligheter er det.
Takker for gode råd da!
Saab MY00 9-3 SpeedParts Edition
Saab MY97 900s Talladega