Motorhavari på saab 9-5 mod:98

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
ScaabN451
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 100
Registrert: 07 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: N451
Navn: Øystein Solsvik
Bil: MY98 9-5 2.3t steg1
Sted: Vestby, Akershus
Kontakt:

Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98

Legg inn av ScaabN451 » 03 sep 2009, 17:29

Høres ut som den ikke får nok bensin..kan jo være lambada-sonden/e som har tatt kvelden,monter lambdameter i A-stolpen din så har du oversikt,optimal lambda er 14,7:1 men så lenge den er over 10 så skal det gå bra de analoge meterne viser bare optimal,rich(feit) eller lean(mager)uansett så mener jeg at en luftmassemåler er der for å fortelle styreenheten hvor mye luft som er på vei in i motoren og sprøyter inn bensin deretter,et open air filter er grovere som gjør at større partikler trenger inn i motoren og forkorter levetiden til lmm,er ikke sikker om det er når man setter på tenninga eller når motoren startes så blir følertråden inni lmm veldig varm for å brenne bort skitt og lort så den blir ren og måler korrekt luft mengde,til slutt vil ikke lmm greie å brenne bort all møkk som sitter på varmetråden og da blir det feil måling av luft og dermed feil bensinmengde så det er lurt å ha orginalt filter eller bytte lmm regelmessig,(vet at på noen mercedes motorer er det intervallskift på lmm)det er hvertfall det jeg har lært og tror på men det betyr jo ikke at det er riktig :) Jeg har forøvrig kjørt min MY98 2.3t med steg 1 i 2 år og 60.000km med open-air filer,det har gått bra,lmm har gått lengre enn 60.000km.. :)
-98 9-5 2.3turbo
-87 9000 turbo, Levert til Hoggern..snufs

stålehansen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 112
Registrert: 02 sep 2009, 20:39
Navn: Ståle Hansen
Bil: MY98 9-5 2.0t Steg 1R
Sted: Berlevåg

Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98

Legg inn av stålehansen » 03 sep 2009, 17:51

ScaabN451 skrev:Høres ut som den ikke får nok bensin..kan jo være lambada-sonden/e som har tatt kvelden,monter lambdameter i A-stolpen din så har du oversikt,optimal lambda er 14,7:1 men så lenge den er over 10 så skal det gå bra de analoge meterne viser bare optimal,rich(feit) eller lean(mager)uansett så mener jeg at en luftmassemåler er der for å fortelle styreenheten hvor mye luft som er på vei in i motoren og sprøyter inn bensin deretter,et open air filter er grovere som gjør at større partikler trenger inn i motoren og forkorter levetiden til lmm,er ikke sikker om det er når man setter på tenninga eller når motoren startes så blir følertråden inni lmm veldig varm for å brenne bort skitt og lort så den blir ren og måler korrekt luft mengde,til slutt vil ikke lmm greie å brenne bort all møkk som sitter på varmetråden og da blir det feil måling av luft og dermed feil bensinmengde så det er lurt å ha orginalt filter eller bytte lmm regelmessig,(vet at på noen mercedes motorer er det intervallskift på lmm)det er hvertfall det jeg har lært og tror på men det betyr jo ikke at det er riktig :) Jeg har forøvrig kjørt min MY98 2.3t med steg 1 i 2 år og 60.000km med open-air filer,det har gått bra,lmm har gått lengre enn 60.000km.. :)
Hvordan ser man om den er gått??
Jeg har prøvd og lagt en finger på lmm og da stoppet nesten bilen, er dette rett?
har også sett inni lmm, og der ser det bra ut. og bilen er jo gådd 228.000 og vet ikke om den er byttet før.
takk for svar, setter pris på det:)

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98

Legg inn av utengen » 03 sep 2009, 20:28

Hei

Angående tuning til din bil så selger verken BSR eller Speedparts noen tuningsatser til din bilmodell med åpent filter.
Om man ser på det som står på deres websider da.

http://sv.bsr.se/products/t36/
http://www.speedparts.se/shop/prod/newu ... 8-00.shtml

Så noe slikt filter skal du ikke montere. [-X [-X

Mer info rundt dette finner du inne på den lukkede delen for medlemmer.
Det samme gjelder steg1 tuning, har du PPC så er nok tuningen fra BSR.
Og har du grønne dyser er det et vanlig steg1 fra en av disse.

Noe som jeg mener er aldeles for små til det effekt uttaket som blir oppgitt. [-o<

Skal du bytte dyser må programmet byttes ut, være anpasset for dette.

Er pluggen hvit har den gått for magert, og har det smeltet en bit fra pluggen tyder det på aldeles for mager blanding som er justert for denne typen tuning, altså for små dyser til effekt uttaket.
Dette medfører i aldeles for høye forbrenningstemperaturer som ender med stempler som smelter og dyre kostnader for eieren.
Det kan også være andre feil som kan ha forårsaket dette motorhavariet, skitten luftmengdemåler, nedsatt banke detektering mm.

Luftmengdemåleren er ikke adaptiv, dvs. den kan ikke anpasse seg for forandringer som du gjør på innsugnings siden, altså før luftmengdemåleren, din bil har en HFM denne brenner aldri noe rent før start eller noe, det var de gamle Bosch målerne på 900 og 900 som gjorde dette. :reading:

Er den skitten forblir den skitten.

Skal du måle om HFM er gåen må du nok bruke en bredbåndslambdamåler og ha et referanse verdi og sammenligne med, på denne trimmede modellen, eller gjøre bilen standard og sammenligne med en standard bil eller en HFM som fungerer som den skal, og ha referanse verdier derfra.

Man kan også se dette med hjelp av tech2 og folk med kunnskap, som kjenner til om hvordan man leser ut verdier for og se etter om noe ligger utenfor sine grenseverdier rundt dette problemet.

Mitt tips er å ordne motoren igjen og kjøre originalt en stund, til du ev har bestemt deg for og trimme igjen.
Og da er dyse bytte og oppdatert veivhusventilasjon og en anpasset programvare til dette og foredra.
Kjør aldri med samme tuning du har nå med nye større/mindre dyser, da vil bensinluft blandingen bli helt feil og sjansen for motor havari er stor. [-X [-X

Bytt olje, filter og plugger (NGKBCPR6 eller 7ES) regelbunnet.
Se også til at du har oppdatert til den seneste veivhusventilasjonen fra Saab på din bil.

Hilsen
Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

stålehansen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 112
Registrert: 02 sep 2009, 20:39
Navn: Ståle Hansen
Bil: MY98 9-5 2.0t Steg 1R
Sted: Berlevåg

Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98

Legg inn av stålehansen » 03 sep 2009, 21:45

utengen skrev:Hei

Angående tuning til din bil så selger verken BSR eller Speedparts noen tuningsatser til din bilmodell med åpent filter.
Om man ser på det som står på deres websider da.

http://sv.bsr.se/products/t36/
http://www.speedparts.se/shop/prod/newu ... 8-00.shtml

Så noe slikt filter skal du ikke montere. [-X [-X

Mer info rundt dette finner du inne på den lukkede delen for medlemmer.
Det samme gjelder steg1 tuning, har du PPC så er nok tuningen fra BSR.
Og har du grønne dyser er det et vanlig steg1 fra en av disse.

Noe som jeg mener er aldeles for små til det effekt uttaket som blir oppgitt. [-o<

Skal du bytte dyser må programmet byttes ut, være anpasset for dette.

Er pluggen hvit har den gått for magert, og har det smeltet en bit fra pluggen tyder det på aldeles for mager blanding som er justert for denne typen tuning, altså for små dyser til effekt uttaket.
Dette medfører i aldeles for høye forbrenningstemperaturer som ender med stempler som smelter og dyre kostnader for eieren.
Det kan også være andre feil som kan ha forårsaket dette motorhavariet, skitten luftmengdemåler, nedsatt banke detektering mm.

Luftmengdemåleren er ikke adaptiv, dvs. den kan ikke anpasse seg for forandringer som du gjør på innsugnings siden, altså før luftmengdemåleren, din bil har en HFM denne brenner aldri noe rent før start eller noe, det var de gamle Bosch målerne på 900 og 900 som gjorde dette. :reading:

Er den skitten forblir den skitten.

Skal du måle om HFM er gåen må du nok bruke en bredbåndslambdamåler og ha et referanse verdi og sammenligne med, på denne trimmede modellen, eller gjøre bilen standard og sammenligne med en standard bil eller en HFM som fungerer som den skal, og ha referanse verdier derfra.

Man kan også se dette med hjelp av tech2 og folk med kunnskap, som kjenner til om hvordan man leser ut verdier for og se etter om noe ligger utenfor sine grenseverdier rundt dette problemet.

Mitt tips er å ordne motoren igjen og kjøre originalt en stund, til du ev har bestemt deg for og trimme igjen.
Og da er dyse bytte og oppdatert veivhusventilasjon og en anpasset programvare til dette og foredra.
Kjør aldri med samme tuning du har nå med nye større/mindre dyser, da vil bensinluft blandingen bli helt feil og sjansen for motor havari er stor. [-X [-X

Bytt olje, filter og plugger (NGKBCPR6 eller 7ES) regelbunnet.
Se også til at du har oppdatert til den seneste veivhusventilasjonen fra Saab på din bil.

Hilsen
Tommy Utengen

Hei. tusen takk for svar:)
Jeg har nå kjøpt røde dyser, og kjøpt 7ES plugger, programmert om til steg2 fra PPC.

tilbake til haveriet:
Bilen begynnte og fjuske etter haveri nr1. nøkket under gasspådrag, ikke i første gir, mn litt i andre og så blei dt mere og mere i de siste gir. det blei også værre hvis jeg hadde folk/last i bilen.
tok da en injection-rens, og den blei da betraktelig bedre.
Har også hørt at bosch garanterer dysene til 100.000km..



så konklusjon må vell være at bilen får forlite bensin, dermed havari. mye tyder på dette etter mange svar.
vil gjerne sette inn bilde av pluggen som er smeltet mn får ikke til:S
kan sende på mail om noen vil se.

stålehansen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 112
Registrert: 02 sep 2009, 20:39
Navn: Ståle Hansen
Bil: MY98 9-5 2.0t Steg 1R
Sted: Berlevåg

Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98

Legg inn av stålehansen » 03 sep 2009, 22:10

http://img54.imageshack.us/img54/6241/pluggdefekt.jpg
plugg til venstre er helt i orden, plugg nr2 er bare litt av tennstiften borte(havari nr2, plugg nr3 er helt ødelagt. (hveri nr 1)

ps: plugg nr3 er plugghette delen knekt tvert av når jeg skrudde den av!

Bilde


Redigert av Daniel: La inn bildet så det vises her.
Sist redigert av stålehansen den 03 sep 2009, 22:16, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98

Legg inn av utengen » 03 sep 2009, 22:14

Hei

varmt har det iallefall vært, men den du holder i har nok fått både varme og andre deler rundt i forbrenningsrummet.

Ja for du kjører ikke med bilen nå håper jeg?
Om du har mye ulyd og det har kommet masse røyk når dette skjedde, burde du ta en grundig sjekk av motoren før du starter den igjen.
For slik som du forklarer, er det nok noe kraftig som er feil, ingen ide og prøve og sette dit større dyser og ny programvare nå, først må motoren sjekkes om den er 100% i orden.
Da burde du få noen som har litt utstyr og kompetanse til og kikke på dette.
For meg så høres det ut som du har dårlig kompresjon på en sylinder og da må motoren ut, åpnes og eventuelt overhales.
De dysene som sitter på din modell har ingen problem med å fungere i 500 000km uten at de må byttes, finnes mange taxibiler som går 200-400 000km uten at de må bytte dyser.
Finnes ingen serviceplan eller noe skriv som sier de skal holde i 100 000km for så og byttes.
Det er mer hva slags drivstoff og additiv i drivstoffet som avgjør om de skal fungerer litt eller ikke.



hilsen

Tommy Utengen
Sist redigert av utengen den 04 sep 2009, 07:02, redigert 3 ganger totalt.
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

stålehansen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 112
Registrert: 02 sep 2009, 20:39
Navn: Ståle Hansen
Bil: MY98 9-5 2.0t Steg 1R
Sted: Berlevåg

Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98

Legg inn av stålehansen » 03 sep 2009, 22:29

skal jo av med toppen og bunnpanne for og konstatere hva som er sjedd, dysene kommer på når bilen er fikset ijenn.
bilen har stådd i 4uker nå og står sikkert i 4 til.
mn årsaken til dette er jo veldig rart siden det har sjedd 2 ganger på min bil med to forskjellige motorer.
dette er jo ikke noe hverdags kost for saab motorer??

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98

Legg inn av utengen » 03 sep 2009, 22:51

Hei

Her har du en som hadde samme problem.

viewtopic.php?f=12&t=6904&hilit=motorhavari



Men gå grundig gjennom motoren før du setter den sammen igjen.
Du må også sjekke om programmet som ligger standard i PPC er gjort for de større dysene, om du legger den tilbake til standard programvare, fordi det fantes ingen 95 150hp programvare med disse røde dysene standard på din årsmodell.
De kom på senere årsmodeller eller som option på standard 185hk tuning sett fra Saab.

Hilsen

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98

Legg inn av Ronny_N169 » 04 sep 2009, 08:04

Det er mange parametre som er "justert" i dette PPC steg2 m/røde dyser, så tenk deg litt om før du legger inn dette. Det finnes faktisk et 192hk kit fra Saab til 9-5 98mod med røde dyser. Det er sikkert flere her som ev kan hjelpe deg med dette.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Svar