Side 1 av 2
Motorhavari på saab 9-5 mod:98
Lagt inn: 02 sep 2009, 22:09
av stålehansen
hei!
Jeg kjøpte en saab 95 rundt september 08, så heiv jeg på PPC tuning (steg1) ca. 1 månde etter kjøpet.
Jeg kjørte rundt 15.000-20.000km. bilen va gådd 200.000 når jeg kjøpte den, bilen hadde tiligere hadd to eldre eiere og var som ny.
men så kjørte jeg en kveld "litt" hardt, og bilen stoppet da, så satte jeg bilen på verksted der den stod i 3-4 månder.
så hviser det seg at halve pluggen var smeltet bort! dt va da blidd hull i stempel nr 1. og riper i sylinder veggen, turboen var også gåen.
fikk da tak i en ny brukt motor som var gådd 90.000 km mn som veiva var gådd på, byttet da veiva fra den defekte motoren og satte den i den "nye" motoren. får da regning fra verksted på 20.000kr og håper at alt er i orden etter lang venting.
Så kjører jeg 3.000km så trør jeg på, passerer 230km/t så mister jeg motor-kraften, ser så i speilet og dt er bare en stor røyk sky bak meg etter bilen. har bare fådd tatt opp pluggene foreløbig og der ser jeg at litt av tennstiften på pluggen er bort (igjenn). setter da i en ny plugg og prøver og starte, får da en banke lyd og masse røyk kommer ut fra eksos. (hvit)
Hva kan forårsake dette?
Plugger??
Dyser??
for lite bensin??
Tåler ikke bilen steg 1 PPC??
Har nå kjøpt røde dyser, åpent filter for mere bensin og luft. har bare rett og slett ikke hadd mot til og startet på nytt igjenn
Håper på noen gode svar, dersom jeg ikke har så mye peilig selv.
PS verksted nekter ansvar, han mente at det kunne vært en ventil som hadde løsnet og forårsaket haveri nr 1.
Jeg er ny i klubben så på forhånd takk

Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98
Lagt inn: 02 sep 2009, 22:14
av Tor N12
Tja, den aller vanligste feilen når slikt skjer på de tidlige årsmodellene er at de trimmes litt vel hardt i forhold til hva dysene klarer å levere, dermed får man tenningsbank og så smelter stemplet
Du bør i allefall ikke montere open-airfilter da dette gjør at lmm måler feil og dermed går bilen enda magrere.
Mye av denne infoen finner du under medlemssidene her, mye bra å lese både i faq og trimforumet.
Synd å høre at du plages men velkommen i klubben og her på forumet i allefall!!
Hvor holder du til da?
Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98
Lagt inn: 02 sep 2009, 22:19
av Helge
Åpent filter er penger ut vinduet.
Jeg hadde forresten ikke gitt meg ang verkstedet.
Har de skrudd sammen motoren din har de et visst ansvar.
Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98
Lagt inn: 02 sep 2009, 22:22
av stålehansen
Helge skrev:Åpent filter er penger ut vinduet.
hvorfor dt? har som sagt ikke så mye peiling,
de mente på speedparts at det er bra me åpent filter, mere luft.
Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98
Lagt inn: 02 sep 2009, 22:29
av Helge
Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98
Lagt inn: 02 sep 2009, 22:32
av stålehansen
kommer dsv. ikke inn der:(
Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98
Lagt inn: 02 sep 2009, 22:34
av Helge
Meld deg inn i klubben

Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98
Lagt inn: 02 sep 2009, 22:35
av Tor N12
Som jeg sa lenger oppe så vil luftmengdemåleren måle feil mengde luft med Open air..
Du får melde deg inn i klubben, høres ut som at du burde ha sett litt både på Faq og på den infoen som ligger i trimforumet

Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98
Lagt inn: 02 sep 2009, 22:37
av Paradigm N558
Har også en stygg mistanke om at PPCen muliggens, ikke umulig, strengt tatt med stor sanssynlighet, er en stor del av årsaken...
Prøv å kjør med orginal software etter at du har byttet motor igjen
(og fjern open air..

)
Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98
Lagt inn: 02 sep 2009, 22:40
av Kurt N597
Ifølge spesialister på Saab motorstyring, les: Utengen, skal man IKKE ha åpent luftfilter på T7 motorer.
Luftmassemåleren er ikke kalibrert for det og du får feil blanding med mulig havari som resultat.
Det er en bra FAQ om emnet under Members Only.
Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98
Lagt inn: 02 sep 2009, 22:43
av Paradigm N558
Kurt N597 skrev:Ifølge spesialister på Saab motorstyring, les: Utengen, skal man IKKE ha åpent luftfilter på T7 motorer.
Luftmassemåleren er ikke kalibrert for det og du får feil blanding med mulig havari som resultat.
Det er en bra FAQ om emnet under Members Only.
Kan også nevne at vår alles and, K_Duck, muliggens fikk motorhavari pga. Open Air... (heretter OA) etter vi sjekket pluggene, og turboen hans, så var alt helt hvitt...
Og når blandingen blir feil, mtp. OA, så går den for magert = for mye varme.
Ta OA og kast i søpla.. kjør orginalt (men kjøp gjerne diesel-snoken... meld deg inn i klubben for å søke mer rundt det)
Og PPCen... tja... smak og behag, meld deg inn og les mere om det på trim-delen

Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98
Lagt inn: 02 sep 2009, 22:52
av stålehansen
Tusen takk til alle svar:)
skal prøve og melde meg inni klubben nå;)
Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98
Lagt inn: 03 sep 2009, 15:02
av Ingvar N629
Hei, og velkommen hit!
stålehansen skrev:
PS verksted nekter ansvar, han mente at det kunne vært en ventil som hadde løsnet og forårsaket haveri nr 1.
Når du kjører med trim så sier det seg vel selv at verkstedet ikke tar noe ansvar.
Det er rart om du ikke fikk informasjon om at trimmen du kjøpte krevde røde dyser??
Mine råd til deg:
1. Bygg opp ny motor med andre stempel. Søk litt på forumet, det står mer om dette i forbindelse med oilsludge.
2. Sett styreenheten tilbake til original! Ønsker du mer effekt enn originalt så vil jeg råde deg til å lese i trim-forumet først.
Lykke til!
Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98
Lagt inn: 03 sep 2009, 17:29
av ScaabN451
Høres ut som den ikke får nok bensin..kan jo være lambada-sonden/e som har tatt kvelden,monter lambdameter i A-stolpen din så har du oversikt,optimal lambda er 14,7:1 men så lenge den er over 10 så skal det gå bra de analoge meterne viser bare optimal,rich(feit) eller lean(mager)uansett så mener jeg at en luftmassemåler er der for å fortelle styreenheten hvor mye luft som er på vei in i motoren og sprøyter inn bensin deretter,et open air filter er grovere som gjør at større partikler trenger inn i motoren og forkorter levetiden til lmm,er ikke sikker om det er når man setter på tenninga eller når motoren startes så blir følertråden inni lmm veldig varm for å brenne bort skitt og lort så den blir ren og måler korrekt luft mengde,til slutt vil ikke lmm greie å brenne bort all møkk som sitter på varmetråden og da blir det feil måling av luft og dermed feil bensinmengde så det er lurt å ha orginalt filter eller bytte lmm regelmessig,(vet at på noen mercedes motorer er det intervallskift på lmm)det er hvertfall det jeg har lært og tror på men det betyr jo ikke at det er riktig

Jeg har forøvrig kjørt min MY98 2.3t med steg 1 i 2 år og 60.000km med open-air filer,det har gått bra,lmm har gått lengre enn 60.000km..

Re: Motorhavari på saab 9-5 mod:98
Lagt inn: 03 sep 2009, 17:51
av stålehansen
ScaabN451 skrev:Høres ut som den ikke får nok bensin..kan jo være lambada-sonden/e som har tatt kvelden,monter lambdameter i A-stolpen din så har du oversikt,optimal lambda er 14,7:1 men så lenge den er over 10 så skal det gå bra de analoge meterne viser bare optimal,rich(feit) eller lean(mager)uansett så mener jeg at en luftmassemåler er der for å fortelle styreenheten hvor mye luft som er på vei in i motoren og sprøyter inn bensin deretter,et open air filter er grovere som gjør at større partikler trenger inn i motoren og forkorter levetiden til lmm,er ikke sikker om det er når man setter på tenninga eller når motoren startes så blir følertråden inni lmm veldig varm for å brenne bort skitt og lort så den blir ren og måler korrekt luft mengde,til slutt vil ikke lmm greie å brenne bort all møkk som sitter på varmetråden og da blir det feil måling av luft og dermed feil bensinmengde så det er lurt å ha orginalt filter eller bytte lmm regelmessig,(vet at på noen mercedes motorer er det intervallskift på lmm)det er hvertfall det jeg har lært og tror på men det betyr jo ikke at det er riktig

Jeg har forøvrig kjørt min MY98 2.3t med steg 1 i 2 år og 60.000km med open-air filer,det har gått bra,lmm har gått lengre enn 60.000km..

Hvordan ser man om den er gått??
Jeg har prøvd og lagt en finger på lmm og da stoppet nesten bilen, er dette rett?
har også sett inni lmm, og der ser det bra ut. og bilen er jo gådd 228.000 og vet ikke om den er byttet før.
takk for svar, setter pris på det:)