Side 1 av 1
og900 T16 og Statoil bensin ...
Lagt inn: 29 jul 2004, 15:08
av Morten N106
Som jeg har survet om en periode har jeg jo slitt litt med å få opp trykket på Sølvpilen min ... til tross for modifisert APC boks har den ikke hatt lyst til å gå så veldig mye over grunnladetrykk, og aldri over på rødt, men opp til skillet mellom gult/rødt på APC måleren og så gradvis nedover igjen i takt med pådraget.
Så leste jeg et eller annet sted her på forumet at man ikke burde finne på å bruke Statoil bensin, noe jeg alltid har gjort, så jeg tenkte det ikke kunne skade å prøve noe annet.
Hadde mer eller mindre ørkentank idag (leverte den sånn hjemme før ferien i håp om at noen skulle fylle den opp, men neida

) så vi tar turen til Esso, inn med 98 Essobensin og ruller et par runder rundt i byen. Synes den virker bedre responsmessig allerede da, og tar turen ut på litt annen vei, og ganske riktig ... nå smeller den en tre fire millimeter ut på rødt med en gang, og kravler aldri lenger tilbake enn overgangen mellom gult og rødt på noen av gearene ... ble LITT morsommere å kjøre Saab igjen med en gang
Vi skrudde i tillegg APC boksen litt galt når vi desperat prøvde å få opp trykket forrige gang, så jeg tenkte jeg skulle justere tilbake den potten som går på økning i trykket til omtrent der den var og se om det også gjør noen forskjell.
Lagt inn: 29 jul 2004, 20:10
av alex_ander3@hotmail.com
mortimer sa også at han hadde best erfaringer med Esso bensin husker jeg...
Lagt inn: 29 jul 2004, 22:12
av Gunnar N326
Fillern! Akkurat det jeg trengte, enda et bensinmerke som suger.. og jeg som har fyllt statoil i 15år! Har tidligere klart å påvise klar tenningsbank på et par motorer som gikk på shellbensin. Det forsvant ved bytte til andre merker.. Har heldigvis nettopp skaffa meg Hydro-kort, håper alt er i orden med kvaliteten der da

Uansett, det viktigste er at det er enda en Saab som går som den skal!

Lagt inn: 29 jul 2004, 22:18
av Morten N106
Har nå skrudd tilbake APC boksen, først til originalstilling, og da falt trykket igjen til sånn ca 3/4 inn på det gule, skrudde så makstrykket helt opp og ca 2-3mm på trykkstigningspotten, da fikk jeg tilbake trykket og den går nå litt inn på det røde på alle gear, for så å synke litt, men ikke mye.
Om det er bensinen eller bare bilen min som har en god dag vil jo vise seg etterhvert
Uansett tenkte jeg å prøve å få koblet på en diode så jeg ser inni bilen om den slår ut på spikring eller hva det er som gjør at trykket ikke går mer opp. På ca 1bar (noe som vel er maks uten å bytte ut pot'en i boksen) skal man vel et godt stykke inn på det røde på APC måleren skal man ikke?
Så ellers at det manglet et feste inn til luftmassemåleren fra filterboksen, så den sto litt på halv tolv, men så lenge det er på "rett" side af luftmassemåleren skal vel ikke det lage noe krøll sånn trykkmessig vil jeg tro....
Lagt inn: 30 jul 2004, 06:53
av Mortimer-N18
GunR skrev:Fillern! Akkurat det jeg trengte, enda et bensinmerke som suger.. og jeg som har fyllt statoil i 15år! Har tidligere klart å påvise klar tenningsbank på et par motorer som gikk på shellbensin. Det forsvant ved bytte til andre merker.. Har heldigvis nettopp skaffa meg Hydro-kort, håper alt er i orden med kvaliteten der da

Uansett, det viktigste er at det er enda en Saab som går som den skal!

Når det kommer til Hydro Texaco så er de en av de verste... Sammen med UnoX og Jet... Esso er og blir den beste bensin med tanke på høyt ladetrykk og lite tenningsbank.
Med min forrige motor som hadde moddet APC merket jeg det veldig godt.
Ladetrykk på de forskjellige bensinfabrikatene:
Hydro Texaco: peak 1.1bar stabilt på 0.9
UnoX: Peak på 1bar for så å gå drastisk tilbake til 0.6 pga tenningsbank!
Jet: Samme som UnoX omtrent
Statoil: Peak 1.2bar stabilt på ca 1bar. Tenningsbank på høyt turtall
Esso: Peak 1,6bar stabilt på ca 1.2-1.3bar uten antydning til tenningsbank
Alle disse tallene er med samme konfigurasjon på motor, uten å justere APC'en i mellom hver. Så da kan dere jo bedømme selv hva dere vil kjøre på. Det er ikke alltid det lønner seg å kjøre den billigste bensina for biler med trim.
Selvfølgelig så går det å kjøre alle fabrikatene med original bil, uten å merke så veldig stor forskjell, men for de med litt trykk i stressvifta så anbefales Esso av meg i hvertfall

Lagt inn: 30 jul 2004, 11:03
av Gjest
Det slår meg at det var Statoil på tanken da Check Engine-lampa begynte å lyse på ved høyt turtall og motorbremsing på stupbratt Vestlandsvei i ferien. Har ikke fylt Statoil verken før eller siden, og ei heller sett noe til lampa. Kanskje var det tilfeldig det med Statoil, og jeg vet jo heller ikke hva som gjorde at lampa tente... Bare et innspill.
Lagt inn: 30 jul 2004, 12:17
av Jørgen N237
De gangene Check engine lampa har lyst, har jeg også kjørt med statoil bensin, noe jeg ikke pleier.. Pleier kjøre Hydro texaco eller esso... Vet ikke om bensin uansett har noe å si på en vanlig orginal 2.0i da..