fjernet

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
nonameface
Innlegg: 2
Registrert: 11 sep 2009, 07:58

fjernet

Legg inn av nonameface » 11 sep 2009, 08:16

Fjernet
Sist redigert av nonameface den 27 apr 2011, 14:26, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Saabjo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 17 jan 2006, 20:49
Medlemsnummer: N614
Navn: Kurt Johannessen
Bil: -93 900 cab turbo
Sted: Lillestrøm

Re: Hjelp!! LIMP HOME MODE på 2003 9-3 SS 2.0t (175hk)

Legg inn av Saabjo » 11 sep 2009, 14:07

Hei. Jeg hadde limp home på min 9-5. Fant ikke noe feil selv, men verkstedet sa at det var en liten vakum slange som hadde hoppet av og at det var en mod med div. slangeklemmer som de hadde satt på. Hadde den i ett år etter det uten problemer. Kanskje ikke så mye hjelp dette siden jeg ikke vet hvilken slange det var, og de er det vel noen av.

Hilsen Kurt
KURT
Saab 900 cab turbo 1993
Saab 9-5 Vector 2,0t 2004 sedan*SOLGT
Saab 90 m\hekkspoiler 1986*SOLGT

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hjelp!! LIMP HOME MODE på 2003 9-3 SS 2.0t (175hk)

Legg inn av Ingvar N629 » 11 sep 2009, 15:44

Hei!

Du kan jo begynne med å sette tilbake original luftfilterboks og filter.

EGR finnes kun på dieselmotorene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

zero cool
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 01 jan 2009, 22:28
Medlemsnummer: N1596
Bil: Saab 9-5 vector 2002
Sted: førde

Re: Hjelp!! LIMP HOME MODE på 2003 9-3 SS 2.0t (175hk)

Legg inn av zero cool » 11 sep 2009, 20:16

Ingvar N629 skrev:Hei!

Du kan jo begynne med å sette tilbake original luftfilterboks og filter.

EGR finnes kun på dieselmotorene.
EGR ventiler er på bensinere og. har sjøl skifte EGR ventil på mangen bensinere.
men til probleme så vil eg og annbefale å få bilen original får å sjå om feilen forsvinner då.
mvh Ole

Saab 9-5 vector 02
Renault Laguna 97

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hjelp!! LIMP HOME MODE på 2003 9-3 SS 2.0t (175hk)

Legg inn av Ingvar N629 » 11 sep 2009, 21:20

zero cool skrev:
Ingvar N629 skrev:Hei!

Du kan jo begynne med å sette tilbake original luftfilterboks og filter.

EGR finnes kun på dieselmotorene.
EGR ventiler er på bensinere og. har sjøl skifte EGR ventil på mangen bensinere.
men til probleme så vil eg og annbefale å få bilen original får å sjå om feilen forsvinner då.
På 9-3SS?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

zero cool
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 01 jan 2009, 22:28
Medlemsnummer: N1596
Bil: Saab 9-5 vector 2002
Sted: førde

Re: Hjelp!! LIMP HOME MODE på 2003 9-3 SS 2.0t (175hk)

Legg inn av zero cool » 11 sep 2009, 21:47

kan hende eg misforsto deg litt der. eg trudde du mente generelt alle biler at det er berre diesler som har EGR. men synst det er litt rart viss det ikkje er EGR på 9-3ss, når eg har skifta mangen på jobb på mykje eldre bensinera. og kravaet om avgass har ikkje vårte nåke mindre strenge oppover tida. men no har ikkje eg skrudd på 9-3ss i d heiletatt så eg skal ikkje sei noko sikkert men veldi rart synst eg. :?
mvh Ole

Saab 9-5 vector 02
Renault Laguna 97

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Hjelp!! LIMP HOME MODE på 2003 9-3 SS 2.0t (175hk)

Legg inn av Tor N12 » 11 sep 2009, 21:48

zero cool skrev:
EGR ventiler er på bensinere og. har sjøl skifte EGR ventil på mangen bensinere.
men til probleme så vil eg og annbefale å få bilen original får å sjå om feilen forsvinner då.
På gamle 900'er og 9000 så hadde man det ja men rundt 1990 så ble det nok slutt på det gitt ;)
9-5 og 9-3 (både og og ng) har det i allefall kun på diesel!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

zero cool
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 01 jan 2009, 22:28
Medlemsnummer: N1596
Bil: Saab 9-5 vector 2002
Sted: førde

Re: Hjelp!! LIMP HOME MODE på 2003 9-3 SS 2.0t (175hk)

Legg inn av zero cool » 11 sep 2009, 22:00

ååja.. då holdt opel på d lenger da. er opel mekaniker så har bytta på mange fra mitten av 90 tallet. veit og at volvo sinn 2,5l i 96mod hadde d.

men no må vi vel ikkje ødlegge heile tråden for trådstarter med EGR prat :P
mvh Ole

Saab 9-5 vector 02
Renault Laguna 97

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Hjelp!! LIMP HOME MODE på 2003 9-3 SS 2.0t (175hk)

Legg inn av Tor N12 » 11 sep 2009, 22:11

stianhaugland skrev:
Men hva i alle dager er dette?? Er bekymret for å levere den på Saab for å svi av nye 5-6000 spenn på noe som ikke funker. Har lest en del om sot og avleiring i EGR, spjellhus etc, men jeg har jo egentlig ikke peiling på dette - men kan skru litt om jeg får greie instruksjoner....HJELP!!...

Hilsen Stian.
Hvor bor du da??
For å feilsøke på disse så må man ha Saab's diagnoseverktøy Tech2 samt tilhørende Candi-modul... Bor du på østlandet så vil jeg anbefale deg å høre med TD-Tuning, Tommy kjenner i allefall de bilene godt!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

nonameface
Innlegg: 2
Registrert: 11 sep 2009, 07:58

Re: Hjelp!! LIMP HOME MODE på 2003 9-3 SS 2.0t (175hk)

Legg inn av nonameface » 12 sep 2009, 01:11

Jeg bor i Bergen, og har vært hos Scanauto... De fant ingenting om dette forrige gang, så ville forundret meg om de gjorde det nå. Angående EGR, så vet jeg at det har vært mest vanlig med disse problemene på nye 1.9 diesel. Dette var egentlig bare ren gjetning fra min side. Tror dere at luftfilteret kan være årsak til dette? Det virker som at problemet oppstår når man gir "for mye" gass etter girskift...turboen ladder ikke helt riktig og jeg merker et stort fall i akselerasjonen..?

Brukeravatar
tomay.
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 30 apr 2007, 21:33
Medlemsnummer: 1030
Navn: Tommy Dørmænen
Bil: SAAB 9.3SS
Sted: enebakk
Kontakt:

Re: Hjelp!! LIMP HOME MODE på 2003 9-3 SS 2.0t (175hk)

Legg inn av tomay. » 12 sep 2009, 22:40

Hei
Har du noe feil kode å referere til?
Det er ikke mye feil på disse motorene, det er en gjenganger som som kan være feil og det er SAI systemet som kødder.
Tommy Dørmænen
SAAB 9.3 sport sedan
SAAB 99 turbo 78Mod.

Svar