Blokkskifte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Kongerud

Blokkskifte

Legg inn av Kongerud » 31 jul 2004, 23:35

Driver med et motorbytte på min 85 900T16, SAAB trodde kanskje det var en stempelpinne som var gåen. Hadde i utgangspunktet tenkt å prøve å få tak i en T16 motor som var i bra stand. MEn så har jeg en T8 blokk som har gått i underkant av 200 000 stående.

Vet at dette har vært oppe på forumet før, men klarer ikke å finne det igjen. Men er det noe i veien for å bruke den blokka på 16V toppen, vet at kompresjonen blir lavere. Og hva må gjøres i registerenden.

Og en ting til; hvor langt tid tar det før det skjer noe med innmeldinga mi? Meldte meg inn for noen uker siden, men det har ikke skjedd no....

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 01 aug 2004, 08:15

Om blokka di er en T8 fra -85 eller nyere så går det bra, NB bare blokka er lik. Transmisjonskåpe+ kjede+strammere er anderledes, og må byttes. Tror kåpa i cluchenden er lik, men er ikke helt sikker. Det med Kompressjoen har vært oppe på STCS forumet flere ganger, det er endel uenighet ang kompressonen.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 aug 2004, 10:30

Om kikar i "STCN-styret" temaet ser du at Kasper med fru er på ferie, og derfor vil innmelding gå litt treigare no...

Kongerud

Legg inn av Kongerud » 02 aug 2004, 19:24

Bilen er en 85 modell, men på blokka står det ptreget inn 84. Så det jeg lurer på er om jeg har vært så uheldig at det er en 85 modell som er solgt med 84 mod motor.

Hva er det som gjør at dette ikke lar seg gjøre på en 84 blokk? Og hvordan kan jeg identifisere årsmoddeln??

Hjelp!!

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 02 aug 2004, 19:46

Hvis det er en -84 så sitter startmotoren under grenrøret, hvis det er en -85 så sitter den under innsugsmanifoilen. Det er flere forskjeller, oljepumpa/drevet, oljereturen fra turboen, oljeuttak til turboen, kåpa mot clutchen (tror jeg). Mulig flere også.

Kongerud

Legg inn av Kongerud » 02 aug 2004, 21:41

Starteren satt på rett sted så det hadde nok gått bra!

Men etter at sylinder og stempel var rengjort fant jeg en sprekk i sylinderen som var forsøkt reparert før... Dette hadde da igjen ført til skade på stemplet :cry:

Så nå ser det ut som om det går imot en tid uten SAAB for meg... Blir nok nødt til å kjøpe med en japse nå... Da har nemlig onkelen min garantert at den går, og gjør den ikke det skal han reparere det!!!

I alle fall til en motor dukker opp...

Takk for hjelpa....

Svar