Skifte gearkasse 9000 t 91 mod
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Skifte gearkasse 9000 t 91 mod
Sliter med at bilen hopper ut av 3. og 4. gear når jeg slipper opp gassen (må jo det av og til, kan ikke bare ha klampen i bånn...)
Har fått råd tidligere om å skifte kasse, men er usikker på hvor omfattende jobb det er.
Kan jeg få noen sysnspunkter på om det er en jobb som er overkommelig og hvordan jeg bør angripe jobben ?
Noen mener det er best å ta ut hele mototren, noen mener undenfra og noen mener sågar at det kan tas fra siden ??
Ordet er fritt..
Har fått råd tidligere om å skifte kasse, men er usikker på hvor omfattende jobb det er.
Kan jeg få noen sysnspunkter på om det er en jobb som er overkommelig og hvordan jeg bør angripe jobben ?
Noen mener det er best å ta ut hele mototren, noen mener undenfra og noen mener sågar at det kan tas fra siden ??
Ordet er fritt..
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Skifte gearkasse 9000 t 91 mod
Har du prøvd å justere giroverføringen, som et billig første alternativ å utelukke? Det er kanskje ikke så ofte denne kommer utav posisjon helt uten videre, men det skader jo ikke å prøve
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Skifte gearkasse 9000 t 91 mod
Det klart enkleste er å slippe ned traversen på ene siden, denne er delt og hengslet slik at den enkelt kan vippes til siden når noen få bolter er skrudd ut. Da kommer du til og får tatt girkassen nedover. Du må blant annet også skru av innerskjermer og fjærbein, men mye av dette ser du underveis. Jeg gjorde denne jobben på ca. en dag uten å ha gjort noe lignende tidligere.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- 9000turbo16v
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 32
- Registrert: 28 mar 2009, 14:41
- Medlemsnummer: n1647
- Navn: lars ole
- Bil: saab 9000 turbo 2l 16v
- Sted: kirkenær
Re: Skifte gearkasse 9000 t 91 mod
jeg bytta girkasse på min 9000t 87 mod på ca 5 timer alene, inkl. clutch. er litt trangt, men ta av girkassefestet skal de være akkurat nok plass uten å ta ned traversen, hjelper mye om du har en løftebukk å noen til å hjelpe deg me å få kassa dit igjen
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Re: Skifte gearkasse 9000 t 91 mod
Har justert klemma med gearoverføringa, men det er tydligvis mer alvorlig enn som så. Den hopper nemlig ut av både 3. og 4. gear. Har hatt et par tre mekanikere til å prøve bilen og de sier at det noe galt i kassa.Eirik N396 skrev:Har du prøvd å justere giroverføringen, som et billig første alternativ å utelukke? Det er kanskje ikke så ofte denne kommer utav posisjon helt uten videre, men det skader jo ikke å prøve
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Skifte gearkasse 9000 t 91 mod
Å løse ned traversen er så enkelt at det sansynligvis er sløsing med tid og krefter å la være. Som sagt er den hengslet, så du trenger kun å løsne noen få bolter så kan hele den venstre siden vippes ned. Dette gjelder spesielt om du har løftebukk, da det ikke er nødvendig med medhjelper en gang siden du kommer til med girkassejekk. Ligger du på grusen og krabber kan du legge girkassen oppå et par treblokker e.l, og sette en vanlig garasjejekk under slik at du får justert den i riktig høyde til å gå innpå styreboltene.9000turbo16v skrev:jeg bytta girkasse på min 9000t 87 mod på ca 5 timer alene, inkl. clutch. er litt trangt, men ta av girkassefestet skal de være akkurat nok plass uten å ta ned traversen, hjelper mye om du har en løftebukk å noen til å hjelpe deg me å få kassa dit igjen
Om den hopper ut av gir igjen er det nok bare å sette av tid på kalenderen og få byttet girkassen ja.PerH skrev:Har justert klemma med gearoverføringa, men det er tydligvis mer alvorlig enn som så. Den hopper nemlig ut av både 3. og 4. gear. Har hatt et par tre mekanikere til å prøve bilen og de sier at det noe galt i kassa.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Skifte gearkasse 9000 t 91 mod
lagde en tråd om akkurat samme problemet for en liten stund sida. prøvde å justere giroverføringa flere ganger, kassa var kake, dessverre!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Skifte gearkasse 9000 t 91 mod
Motorfester?
På og900'ern min er de såppas slitte at den kan hoppe ut av gir hvis jeg treffer et hull i bakken eller slipper gassen veldig brått rett etter pådrag.
På og900'ern min er de såppas slitte at den kan hoppe ut av gir hvis jeg treffer et hull i bakken eller slipper gassen veldig brått rett etter pådrag.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Skifte gearkasse 9000 t 91 mod
Glem det, bytt kassaRambraut N1491 skrev:Motorfester?
På og900'ern min er de såppas slitte at den kan hoppe ut av gir hvis jeg treffer et hull i bakken eller slipper gassen veldig brått rett etter pådrag.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 26 jun 2014, 21:55
Re: Skifte gearkasse 9000 t 91 mod
Hallo.
Har en 91 gearkasse som jeg har hatt stående i garasjen i noen år nå og gjerne vil bli kvitt. Kjøpte den ny fra Saab Trollhättan til min 91 9000 Turbo S 2.3. Den har bare gått 20.000 km i bilen min og jeg beholdt kassa da resten ble skrotet pga rust. Kom med et bud som jeg kan akseptere så har du en gearkasse for de neste 200.000 km.
Holder til i Holmestrand.
MVH
Morten Foon
Har en 91 gearkasse som jeg har hatt stående i garasjen i noen år nå og gjerne vil bli kvitt. Kjøpte den ny fra Saab Trollhättan til min 91 9000 Turbo S 2.3. Den har bare gått 20.000 km i bilen min og jeg beholdt kassa da resten ble skrotet pga rust. Kom med et bud som jeg kan akseptere så har du en gearkasse for de neste 200.000 km.
Holder til i Holmestrand.
MVH
Morten Foon
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 26 jun 2014, 21:55
Re: Skifte gearkasse 9000 t 91 mod
ooops. glemte å nevne at det er en 5 trinns manuell kasse. Erfaringsmessig så tar det ca 5 timer å bytte kasse.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Re: Skifte gearkasse 9000 t 91 mod
Takker så mye for tilbudet, men kassa ble skiftet for en god stund siden.Morten9000 skrev:Hallo.
Har en 91 gearkasse som jeg har hatt stående i garasjen i noen år nå og gjerne vil bli kvitt. Kjøpte den ny fra Saab Trollhättan til min 91 9000 Turbo S 2.3. Den har bare gått 20.000 km i bilen min og jeg beholdt kassa da resten ble skrotet pga rust. Kom med et bud som jeg kan akseptere så har du en gearkasse for de neste 200.000 km.
Holder til i Holmestrand.
MVH
Morten Foon
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0