Side 1 av 1

88 saab 9k turbo problemer

Lagt inn: 27 sep 2009, 21:04
av jmjtsx
hei lurte på lit hjelp akurat kjøpt bilen, men har noen problemer med den, jeg får ikke no serlig laddetrykk og bilen kuter ved 4500 omdreinger, og det virker som den fusker eller noe, for nor man gir på så er det som den holder igjen,

ps har bytta plugger, pluggledninger, rotor og fordeler, men liten virkning,

tusen takk for svar mvh jørn magne

Re: 88 saab 9k turbo problemer

Lagt inn: 27 sep 2009, 21:48
av Trond N47
Jeg ville startet med å gå over alle vacuum-slangene og søkt etter lekkasje. Slangen som går forbi batterihylla og frem til avlastningsventilen pleier ofte å morkne, men sjekk alle med det samme.

Regner med at du har en 88A uten DI siden du har byttet pluggledninger. Med DI er det viktig å bruke NGK-plugger, ikke sikker på om det samme gjelder med tidligere modeller.

Re: 88 saab 9k turbo problemer

Lagt inn: 27 sep 2009, 21:51
av na_X
Har den gått langt? Skraller det i registerkjedet når du gir på og lar bilen bremse på motor? Sjekk hvor lang vandring det er på kjedet med å skru ut kjedestrammeren og se hvor mange millimeter den står på. Gå også over slangene til trykkrørene om det kan være lekkasje der. Noe trykkfall har man vel når man får litt turtall oppe i registeret, men det skal ikke være kutt.

Re: 88 saab 9k turbo problemer

Lagt inn: 27 sep 2009, 21:58
av jmjtsx
takk for svar. har bytta til ngk. nei det rasler ikke fra regkjede. den har gått 260k og skal ha blit overhalt for ca 60k siden, har kviteringer hehe vært fall hehe, er ikke trykke som kutter er som om turtall sperra slår inn.

Re: 88 saab 9k turbo problemer

Lagt inn: 28 sep 2009, 00:03
av na_X
Har du orginalt ladetrykk? Kommer det over 1 bar +/- så kan det være ladetrykksvakten som slår inn.

Re: 88 saab 9k turbo problemer

Lagt inn: 28 sep 2009, 19:20
av Rufati
Kan også være den originale bypassventilen som er morknet og ubrukelig. Klarer ikke å holde trykket og bilen går dårlig. Skjedde iallefall hos meg.

Re: 88 saab 9k turbo problemer

Lagt inn: 29 sep 2009, 08:02
av jmjtsx
den skal være helt org i følge forigje eier, den kommer nesten opp til 0.5 og så daber den av ned til 0.3 ca

Re: 88 saab 9k turbo problemer

Lagt inn: 29 sep 2009, 11:12
av Frode N073
e jo ikkje grunnladetrykk ein gang. sikkert lekkasje ein plass.
du har vel fordelertenning med vakumklokke? hvis slangen te den klokkå lekke så vil ikkje tenningå justeras skikkelig med trykk.

Re: 88 saab 9k turbo problemer

Lagt inn: 01 okt 2009, 14:42
av jmjtsx
ja har det, skal prøve og bytte vakumslangene og se da.