Side 1 av 2

Er fremtiden mørk for motoren min?

Lagt inn: 04 okt 2009, 16:27
av Arnesl N1394
Først, som jeg har nevnt tidligere, så har jeg desverre ikke all verdens motorkunnskaper (blir gradvis bedre), og heller ikke alt for mye tid til å tilbringe med min kjære.. Men har helt siden jeg kjøpte bilen for 2,5 år siden (40' km), stusset over oljeforbruket på bilen.. Må ved ca. 5'-6' km etterfylle 0,5-1l, har alltid byttet olje og filter med 10' km intervaller. Har nevnt dette for verkstedet/sjappa hvor jeg kjøpte bilen, men har alltid fått til svar at "ja, ikke uvalig at disse bruker litt olje"... Ok, hvis dette er sånn motoren er, så kan jeg leve med det, men om det er noe "feil" i motoren min som medfører dette, så vil jeg også veldig gjerne finne ut hva feilen er!! På sist service, så tok de ned bunnpanna, renset sil, byttet pakkning osv, og sa at den så "grei" ut (ref. mulig sludge-problematikk). Veivhusventilasjonen, som de sier er siste versjon, ble oppgradert i mars -06, deretter ble en slange byttet i august -06.. Er det da mulig at jeg har siste versjon? På bildene som kommer senere i innlegget kan jeg ikke se at noen av slangene har isolasjon rundt seg, men det er det vel et par av dem ved spjeldhuset som skal ha?

Og så til det som bekymer meg nå: Bilder følger.. Som nevnt i første tråd er mine motorkunnskaper "så der..", men dette kan vel ikke være bra??

Bilde Oljesøl rundt tilkoblinga for innsugsrør til spjeldhus..
Bilde Oljesøl rundt tilkobling for luft ut fra turbo og inn på intercooler..
Bilde ..og oljesøl rundt slangen ut fra intercooler..

...tror jeg de forskjellige tingene er... Ingenting å bemerke på eksosen, ser helt normal ut den. Turbo'en ble byttet på ca. 110'km, og verkstedet mener at det kan ha ligget igjen *bittelittegrann* olje i systemet etter raset..
Frister selvsagt å plukke løs alle slangene og sånt for å se hvordan de ser ut innvendig, men så var det det med tid, plass etc..

:worry: :worry:
Jeg synes ikke dette ser spesielt bra ut (dvs. lukter store belastninger på kontoen min). Hva tror ekspertisen??

Re: Er fremtiden mørk for motoren min?

Lagt inn: 04 okt 2009, 16:37
av oddi N108
motoren min bruker også litt olje, sjekk ca annenhver gang du fyller bensin, og etterfyll. Var det tipset jeg fikk av speedpartsgutta ihvertfall:) kan ellers nevne at jeg har trimmet med steg 4 fra maptun, og har ingen problemer (foreløpig, hehe)

mvh oddi

Re: Er fremtiden mørk for motoren min?

Lagt inn: 04 okt 2009, 17:12
av Morten-N146
Den svarte min bruker også noe olje men dette er vel ikke uvanlig. Ta av toppdekselet og sjekk om det ser greit ut og mål strammeren på kjedet. Ser det greit ut er det bare tut og kjør :)

Re: Er fremtiden mørk for motoren min?

Lagt inn: 04 okt 2009, 17:13
av Aleks_
Hei :)

Bilde
Her er bildet av versjon 6 av oppgraderingskitet. Altså, siste :)
Som du ser her, så har røret til peilepinnen(kommer ikke på noe navn i farta #-o ) en utgang der man skal koble på en slange. Det har, etter min kjennskap, ikke de forrige versjonene. Dvs at om du har en utgang på røret til peilepinnen, har du siste.
Jeg monterte dette på min selv i sommer, og det var litt trangt og litt knoting, men det gikk greit. Eneste vi slet med var faktisk å få på den isoleringslappen rundt slangene. Så neste gang jeg var innom Autostrada Hamar og skulle inn på verkstedet ba jeg de sette på denne lappen. De sa etter litt knoting at det ikke trengtes. :roll:
Men jeg vurderer fortsatt å prøve å få lirket denne på plass selv, før vinter'n kommer.

Kan vel også nevne at motoren min bruker også olje. Ble overrasket egentlig, for den lekker ikke. Er helt tørt der den har stått.
Men jeg har tenkt følgende: Motoren der er jo en lavkompresjonsmotor, som det så pent heter. Dvs at det er mer klaring mellom stempel og sylindervegg enn "normalt". Leste i en artikkel som jeg tror KMT la ut i prosjekttråden sin om dette her, og det fikk tannhjula mellom øra til å røre på seg litt.
I den stod det at det kunne virke som om at biler med automat var mer utsatt for sludge problemet enn de men manuell. De mente at det kunne komme av at når man slapp gassen med manuell kasse, så henger den fortsatt på turtall og lager da et vakuum inne i sylinderen, som gjør at eksosen(den siver gjennom mellom sylinder og vegg, og eksos+olje=dårlige smøreegenskaper) blir trekt opp igjen. Jeg tenker da at noe olje kan jo bli dratt med opp? :|

Dette er som sagt bare noe jeg har grubla litt på. Men det er jo en tanke :lol:

Men det er nok ikke bare deg og meg med oljeforbruk, Arne :wink:

EDIT: Påfyllingrør heter det! #-o =D>

Re: Er fremtiden mørk for motoren min?

Lagt inn: 04 okt 2009, 18:33
av Arnesl N1394
Morten-N146 skrev:Den svarte min bruker også noe olje men dette er vel ikke uvanlig. Ta av toppdekselet og sjekk om det ser greit ut og mål strammeren på kjedet. Ser det greit ut er det bare tut og kjør :)
Strammer'n var ute i sommer, da var den 17,7mm... Vet at kjede, tannhjul osv. bør byttes bør byttes på 15mm, Saab-verkstedene jeg har snakket med sier at nåværende gjeldende instruks er 21mm.. Har desverre ikke hatt tilgjengelig de 13-15,000,- kr dette koster, men skal byttes så fort jeg har råd. Hvis jeg ikke bytter hele motoren... :(
Har bestilt garasjen til fattern i morgen for oljeskift, plugg-bytte etc. så da skal vi kanskje våge oss ut på å ta av toppdekselet (Er vel det samme som ventilkåpa det?).
Aleks_ skrev:Hei :)
Som du ser her, så har røret til peilepinnen(kommer ikke på noe navn i farta #-o ) en utgang der man skal koble på en slange. Det har, etter min kjennskap, ikke de forrige versjonene. Dvs at om du har en utgang på røret til peilepinnen, har du siste.
Jeg monterte dette på min selv i sommer, og det var litt trangt og litt knoting, men det gikk greit. Eneste vi slet med var faktisk å få på den isoleringslappen rundt slangene. Så neste gang jeg var innom Autostrada Hamar og skulle inn på verkstedet ba jeg de sette på denne lappen. De sa etter litt knoting at det ikke trengtes. :roll:
Men jeg vurderer fortsatt å prøve å få lirket denne på plass selv, før vinter'n kommer.
Har tilkoblinga på påfyllingsrøret, men ikke isolasjonen, så da har jeg nok siste versjon lell. :woot:
Aleks_ skrev:Men jeg har tenkt følgende: Motoren der er jo en lavkompresjonsmotor, som det så pent heter. Dvs at det er mer klaring mellom stempel og sylindervegg enn "normalt".
Ja, de motorene der har vel forholdsvis "stusselige" stempelringer, som vel har vært en av synderne i sludge-problematikken.. :? (Mener jeg å huske en trøndermann fortelle )
Aleks_ skrev: Men det er nok ikke bare deg og meg med oljeforbruk, Arne :wink:
Har snakket med litt folk her og der, og har skjønt at litt oljeforbruk kan skje, uten at det nødvendivis er noe spesielt galt..


MEN... Det som egentlig var grunnen til innlegget var bildene, det er vel ikke særlig morro hvis det følger med litt olje sammen med lufta inn i motoren??

Re: Er fremtiden mørk for motoren min?

Lagt inn: 04 okt 2009, 19:09
av Tor N12
For meg så ser det jo ut som at den slangeklemma som skal feste trykkrøret inn på spjellhuset ikke er strammet til??

Re: Er fremtiden mørk for motoren min?

Lagt inn: 04 okt 2009, 19:18
av Arnesl N1394
Tor N12 skrev:For meg så ser det jo ut som at den slangeklemma som skal feste trykkrøret inn på spjellhuset ikke er strammet til??
Ja, vil nå si det, kjente kun ved å dra litt forsiktig i røret før i dag, og det var ikke noe som tydet på at det var løst/slakk da, men skal skjekke den grundigere i morgen.

Re: Er fremtiden mørk for motoren min?

Lagt inn: 04 okt 2009, 19:58
av Ingvar N629
Olje på de stedene er ikke et uvanlig syn om du har hatt et turboras. Det er ikke unormalt at noen av de motorene bruker litt olje, men jeg synes ditt oljeforbruk er høyt. Stempelringene kan ha kokset og da vil motoren bruke mye olje.

B2X5 er ikke en lavkompresjonsmotor som det sies over her, men en lavfriksjonsmotor. Det er ganske stor forskjell mellom de to :wink:

Isolasjonen rundt den ene veivhusslangen skal også dras rundt vannslangene til forvarming av spjellhuset, grunnen til dette er at ikke oljedamp skal kondenseres inne i en kald slange.

Om du har så høyt oljeforbruk med ny turbo og oppdatert veivhusventilasjon så ville jeg ha tenkt meg om to ganger før jeg blåste 15 lapper på å "bare" skifte kjedesats! Spørs om det ikke må mer til... Må også si jeg lurer fælt på hvordan verkstedet du bruker kan mene det ikke er nødvendig å skifte kjedesats før kamkjedestrammeren er 21 mm ute... Da rasler det godt og det er også et balansekjede inni der som man ikke får målt.

Re: Er fremtiden mørk for motoren min?

Lagt inn: 04 okt 2009, 21:47
av Arnesl N1394
Ingvar N629 skrev:Olje på de stedene er ikke et uvanlig syn om du har hatt et turboras. Det er ikke unormalt at noen av de motorene bruker litt olje, men jeg synes ditt oljeforbruk er høyt. Stempelringene kan ha kokset og da vil motoren bruke mye olje.

B2X5 er ikke en lavkompresjonsmotor som det sies over her, men en lavfriksjonsmotor. Det er ganske stor forskjell mellom de to :wink:

Isolasjonen rundt den ene veivhusslangen skal også dras rundt vannslangene til forvarming av spjellhuset, grunnen til dette er at ikke oljedamp skal kondenseres inne i en kald slange.

Om du har så høyt oljeforbruk med ny turbo og oppdatert veivhusventilasjon så ville jeg ha tenkt meg om to ganger før jeg blåste 15 lapper på å "bare" skifte kjedesats! Spørs om det ikke må mer til... Må også si jeg lurer fælt på hvordan verkstedet du bruker kan mene det ikke er nødvendig å skifte kjedesats før kamkjedestrammeren er 21 mm ute... Da rasler det godt og det er også et balansekjede inni der som man ikke får målt.
-Turbo'en ble byttet ei stund før jeg ble eier av bilen, vet ikke hvor brutalt ras det var på den, men ifølge servicehistorikken så ble den ihvertfall bytta pga. slark.. Ihvertfall litt beroligende at det ikke er et uvanlig syn med olje der.. Ble forholdsvis skremt da jeg tok av dekslet over spjeldhuset i dag.. Da gikk det en liten djevel i meg.. :twisted:

- Isolasjonen får jeg vel skaffe meg og få lurt på den.. Kan man bruke sånn vanlig gummi(?) isolasjon som brukes i ventilasjonsanlegg, veskefylte rør for kalde/varme medier, etc?

-Jepp, mener å ha hatt en dialog med deg tidligere ang. motoren min, tror å kun bytte kjedesatsene ikke er tilstrekkelig, men at det er flere ting som trenger overhaling.. Og da er nok kostnadene fort på nivå med ny motor. :( Når det gjelder verkstedet, så har jeg nevt det jeg har les her ang. 15mm for dem. Svaret jeg har fått er da at SAAB først hadde som policy at kjedesats skulle byttes på 15mm.. Senere ble dette justert til 17, 19 og nå 21mm.. (Her har 2 forskjellige verksted sagt akkuratt det samme) Mekanikerne jeg har snakket med sier de aldri har vært borti at kamakselkjedet har røket på 9-5 (kun på 9000 og 900), men at det skrangler og bråker fælt når det er oppimot 21mm, og at de da hører at det må byttes. Så det er kanskje hva de hører som gjelder, og ikke hva de ser? :shock: Balansekjedet får de ikke målt, men de sier det er ikke fare for noen betydelig skade om dette ryker.. (Dette ble nesten det samme som jeg skrev i ventil-tikking tråden for ei stund siden :) ).



..og siden NAV har fu*ka økonomien vår om dagen, så er egentlig alle former for reperasjon langt unna rekkevidde.. :evil: :evil: :cry: :cry: (Eller så får jeg ringe banken og be om litt ekstra på huslånet, uten av kjerringa får vite noe.. :^o )

Re: Er fremtiden mørk for motoren min?

Lagt inn: 04 okt 2009, 21:55
av Ingvar N629
Arnesl N1394 skrev:Balansekjedet får de ikke målt, men de sier det er ikke fare for noen betydelig skade om dette ryker..
Jaha ja... mener det var en på STCS som dokumenterte balansekjederas for noen måneder siden med bilder, vi kan vel si det sånn at den bilen ikke gikk hjem for egen maskin!
Arnesl N1394 skrev:Mekanikerne jeg har snakket med sier de aldri har vært borti at kamakselkjedet har røket på 9-5 (kun på 9000 og 900)
Det har vel med deres egne tilfeldige erfaringer å gjøre, for det er samme kjedet på alle tre!

Om du vil gjøre mer med motoren enn å bytte kjedesatsen, så er nok "ny" motor den økonomisk mest forsvarlige løsningen, iallfall om du tenker noenlunde langsiktig. Men med godt vedlikehold av den du har så skal du ikke se bort ifra at strikken kan tøyes et godt stykke om du velger den løsningen.

Re: Er fremtiden mørk for motoren min?

Lagt inn: 04 okt 2009, 22:07
av Tor N12
Jeg vet i allefall om 2 9-5'er og 1 9000 som har hatt ras på balansekjeda. Det er nok ikke noe du har lyst å oppleve ;)

Re: Er fremtiden mørk for motoren min?

Lagt inn: 04 okt 2009, 22:15
av Arnesl N1394
Blir nok å prøve ett annet verksted på neste service (eller før..), og få dem til å gå grundig til verks mtp. motorstatus, og høre hva dem sier..

Evt. høre hvor mye forhandler'n jeg kjøpte bilen av, vil gi meg i innbytte.. Får jeg igjen like mye som det er igjen i gjeld på den, så værsågod!

Men hvis jeg bestiller ny/"ny" motor av et SAAB-verksted til min -01 mod., kommer den da med samme stempler, stempelringer osv. som den ble levert med originalt, eller har de gjort forbedringer der?

Re: Er fremtiden mørk for motoren min?

Lagt inn: 05 okt 2009, 00:49
av Aleks_
Ingvar N629 skrev:B2X5 er ikke en lavkompresjonsmotor som det sies over her, men en lavfriksjonsmotor. Det er ganske stor forskjell mellom de to :wink:
Ah, jeg som blinkser #-o
Bra du retter opp :)

Se her, så selges det vel en motor du vil slippe unna sludge problematikken på, vil jeg tro. :)

Re: Er fremtiden mørk for motoren min?

Lagt inn: 05 okt 2009, 08:28
av Arnesl N1394
Aleks_ skrev: Se her, så selges det vel en motor du vil slippe unna sludge problematikken på, vil jeg tro. :)
Jepp, har sett den annonsen og har fantasert om den motoren i flere dager allerede :lol:
Har diskutert litt med Ingvar, så det er ikke utelukket at det blir et motorskifte...

Re: Er fremtiden mørk for motoren min?

Lagt inn: 05 okt 2009, 09:16
av Macgeier
Som andre nevner etterstram til slangeklemmene der du ser svetting.
Og hvis det ikke rakler i kjedene så kan du kanskje kjøre en god stund til så lenge du prakriserer hyppige oljeskift, og bruker et oljefilter som er utviklet for lavfriksjonmotorer og skitne dieselmotorer :wink:

Ikke bruk Saab Long life oljefilter, skaff deg et bedre oljefilter og forsøk med halvsyntetisk 10W40 olje i 10.000km for å sjekke om oljeforbruket "stopper".

Jeg mener at kravet til "supersyntetisk" olje er kommet på grunn hensynet til det dårlige oljefilteret til GM (Saab long life) og ikke av hensynet til motoren [-X Med et bra oljefilter(gode kaldstartsegenskaper, bedre filtrering og større effektivt filterareal) så kan man fint bruke 10W40 olje :wink: