Side 1 av 1
Avgifter ved større motor
Lagt inn: 06 okt 2009, 16:33
av Morten S.
Jeg har ringt på denne bilen:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19287395
Eier opplyser at der står i en 2.3 liter, mens det egentlig er en 2.0. Fått anmerkning på det, og han sier at det må betales en avgift (ikke HK avgift da den er eldre enn 10 år) for å få den godkjent.
Noen her som vet hva slags avgift det er snakk om, og hvor mye det kran dreie seg om?
Vil man få den underkjent på en eu-kontroll pga dette? Eller er det bare å kjøre.....
Re: Avgifter ved større motor
Lagt inn: 06 okt 2009, 16:56
av Morten S.
Avgiftskalkulatoren på toll.no sier kr 0,-
Engangsavgift for gammelt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 58 624,80
Avgift for motoreffekt: 125 633,80
Avgift for slagvolum: 50 950,40
Engangsavgift: 235 209,00
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 236 509,00
--------------------------------------------------------------------------------
Engangsavgift for nytt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 58 624,80
Avgift for motoreffekt: 178 733,40
Avgift for slagvolum: 81 698,00
Engangsavgift: 319 056,20
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 320 356,00
--------------------------------------------------------------------------------
Differanse: 83 847,00
Bruksfradrag (100%) 83 847,20
Tilleggsavgift ved statusendring: 0,00
Re: Avgifter ved større motor
Lagt inn: 06 okt 2009, 18:19
av Ingvar N629
Om han mener avgift for å vise bilen, så er det 4-500 kr... Det skal ikke være noe problem, men om BT du viser hos krever det de skal, så må du ha dokumentasjon fra GM Norge på at den motoren kan monteres i det karosseriet, og dokumentasjon på at det er en SW som er typegodkjent mtp avgass (det skal være nok med avlesning av SW-nr hos et Saab-verksted, snakk med teknisk sjef på nærmeste merkeverksted).
Feil motor i forhold til det som er registrert i vognkort skal gi mangel på EU-kontroll, dersom de finner det ut

Re: Avgifter ved større motor
Lagt inn: 06 okt 2009, 19:31
av doo-kie
er det ikke bare å bytte toppdeksel slik det står 2.0 på det? Tror ikke det er noen verksted som tar EU kontroll som orker å sjekke støpenr på blokka for å se om det er en 2.0 eller en 2.3.
Re: Avgifter ved større motor
Lagt inn: 06 okt 2009, 22:02
av Tor N12
Det var i allefall en merkelig bil, kansje ikke rart prisen er lav..
Den har jo jubileums-felger og interiør samt Aero/jubileums-bakfanger, kansje verd å sjekke at den ikke er registrert sent i 96 slik at det egentlig er en jubileum som en gang har hatt en skikkelig smell? Men når det er sagt så mener jeg å huske at RH34+++ er en nummerserie som gikk rundt årsskiftet 95/96
Re: Avgifter ved større motor
Lagt inn: 07 okt 2009, 09:29
av Morten S.
Ifølge mekonomen er den registrert 11. juli 1996
http://webkat.mekonomen.se/inetkat/defa ... nr=RH34255
Jeg har mistanke om at et kan være mekket og gjort endel med den. En kompis skal se på den for meg i dag.
SER NÅ AT DEN ER OPPRINNELIG en 2,0i ... Tror jeg dropper denne
Drivstoff: Bensin
Motorkode: B204I4M
Slagvolum: 1985
Effekt: 96
Enhet: kW
CO2 utslipp: 0
dB: 77
1/min: 4125