Side 1 av 1

HØY tomgang på og900

Lagt inn: 08 okt 2009, 20:02
av Edward N812
Bilen går fast på rundt 1500rpm, med noen unntak:'
-om jeg har kjørt den god og varm, for så å stoppe den, og starte den igjen mens den fortsatt er varm (men etterhvert som jeg kjører den så stiger den opp til 1500igjen)
-om jeg står lenge i kø, så den blir SKIKKELIG varm
derimot blir den aldri så lav som den egentlig burde. 1000rpm er det absolutte minimum.

har:
bytta tomgangsregulator
bytta alle temp sensorer til nye (var ikke sikker på hvilken som ga signal for kaldstart, så jeg bytta alle tre)
sjekka rundt så godt jeg har klart med startgass.
sjekka visuelt etter luftlekkasjer

hva mer kan være synderen for dette vanvittig irriterende problemet? har jo tenkt på tomgangsskrua, men i og med at turtallet kan forandre seg med så mye som 500rpm ved forskjellige situasjoner så vil jeg tro problemet ligger et annet sted. hva med TPS?

om det er en lekkasje, må den være etter spjeldhus, eller kan det være hvor som helst etter LMM?

Re: HØY tomgang på og900

Lagt inn: 09 okt 2009, 18:18
av Skaten N671
Kva modell er det snakk om? er det aeroen du har i signaturen?
I så fall....
Den er så gammel at den har ikkje tomgangsmotor/regulator. Denne har tilskuddsluftsventil. Det er ein ok patent, men klarar ikkje halde turtallet like jevnt som ein med tomgangsmotor og lambdasonde ville gjort. Men at det skal skille 500 rpm på øvre og nedre grense, var litt mykje.
Det du må sjekke, er i alle fall vacuumlekkasje. Denne har jo vacuumstyrt egr, varmeapparatjustering og cruisecontroll. Så det er fleire potensielle lekkasjeplasser.
Punkt 2 er tenning. Feil tenning kan også føre til feil tomgangsturtall.
Tomgangsjustering må grunnjusteres på varm motor.
Kontroller at tilskuddsluftsventilen faktisk åpner/lukker. Det er eit termoelement som åpner denne, og den får signal frå motorstyreenheten meinar eg. Ta av slangane som er tilkobla, og lys gjennom ventilen med lykt og sjekk om skiva beveger seg inni der.

Re: HØY tomgang på og900

Lagt inn: 09 okt 2009, 19:11
av Edward N812
altså, ha bilen gående på tomgang, ha tomgangsregulatoren (klarer ikke vende meg til å si tilskuddsventil helt enda) koblet på, men IKKE slangene.. da skal den bare stå og åpne og lukke seg som en annen gærning eller? jeg har fjerna EGR, og tetta hullet på undersiden av innsuget... fikk det ikke helt tett første gangen, men det resulterte jo i at bilen døde, ikke omvendt (at den rusa seg).

skal sjekke alle slanger som har med cc komponenter å gjøre!