Side 1 av 1
Ulyd forkant motor. Register?
Lagt inn: 22 okt 2009, 13:44
av jkl
Jeg har en saab 95 2.0t 2001 modell. 176000 km og fulgt opp med servicer hele vegen. Har hatt bilen inne på NAF driftstest hvor de fant en ulyd i forkant av motor, høyre side. De mente dette kunne være registeret. Mitt spørsmål er: Vil det hjelpe å rense oljesila og oppgradere veivhusventilasjonen(?) eller må jeg belage meg på å skifte hele registeret? Bør jeg gjøre dette uansett kanskje? Har lest en del i dette forumet men fikk det ikke helt klart for meg hvordan dette fungerer. Skjønner at det er mye dyktige saab-entusiaster her
Snakket med saab verksted, de skulle ha 17 tusen koner for å bytte registeret...
Er veldig takknemmelig hvis noen som har peiling tar seg tid til å svare

Re: Ulyd forkant motor. Register?
Lagt inn: 22 okt 2009, 14:52
av Ingvar N629
Hei!
Du kan måle hvor langt ute kamkjedestrammeren er, om den er mer enn 15 mm ute så skal registeret byttes.
Re: Ulyd forkant motor. Register?
Lagt inn: 22 okt 2009, 15:56
av EdHunter N815
Som Ingvar sier bør du få målt strammeren, men om det stemmer at kjedet allerede lager lyd er jeg desverre redd det er litt for sent.
Re: Ulyd forkant motor. Register?
Lagt inn: 22 okt 2009, 17:03
av Ingvar N629
EdHunter N815 skrev:Som Ingvar sier bør du få målt strammeren, men om det stemmer at kjedet allerede lager lyd er jeg desverre redd det er litt for sent.
Kan jo alltids håpe at det er noe annet som rasler, spennrulle eller noe sånt

Re: Ulyd forkant motor. Register?
Lagt inn: 23 okt 2009, 10:38
av jkl
Takker så meget for svar! Skal på et saab verksted i dag for å sjekke. Så da er det vel bare å krysse fingrene

Re: Ulyd forkant motor. Register?
Lagt inn: 23 okt 2009, 10:57
av Macgeier
EdHunter N815 skrev:Som Ingvar sier bør du få målt strammeren, men om det stemmer at kjedet allerede lager lyd er jeg desverre redd det er litt for sent.
Hadde raklende registerkjede da jeg kjøpe signaturbilen for ett år siden (203.000km), fikk byttet registerpakke på Saab (15.000 kroner), har siden bytte av registerpakke kjørt 41.000 km (km stand 244.000km) så det er ikke sikkert at det er for sent å bytte

Re: Ulyd forkant motor. Register?
Lagt inn: 23 okt 2009, 12:20
av Dopus
"Så er det forsent"
Forsent til hva da?. ER jo bare å skifte det. Det som skjer er at motoren kan få litt feil ventiltider/styring, dersom kjede har strekkt seg mye(driver jo kammene). Men bare at kjedet rasler er ikke det samme som at motoren har rast.
Er du en ok amatør mekaniker så får en til å skifte disse kjedene selv...jeg klarte det jo!. Bare beregn GOOOOOOOOOD tid.
uansett. Skifte eller ikke skifte, ta ned bunnpannen og sjekk oljesila. har inntrykk av at kjedene strekker seg raskere dersom det er dårlig med smøring.
Re: Ulyd forkant motor. Register?
Lagt inn: 23 okt 2009, 12:57
av jkl
Saab mekanikeren konstanterte at lyden kommer fra registeret.
Reperasjonen vil koste 180000 kr inkludert registerbytte, rensing av oljesil og oppgradering av veivhusventilasjon.
Så da er det bare å holde for nesen og betale... Har verken kunnskaper, sted eller verktøy til å gjøre jobben selv.
Re: Ulyd forkant motor. Register?
Lagt inn: 23 okt 2009, 13:06
av Ronny_N169
Dopus skrev:"Så er det forsent"
Forsent til hva da?. ER jo bare å skifte det. Det som skjer er at motoren kan få litt feil ventiltider/styring, dersom kjede har strekkt seg mye(driver jo kammene). Men bare at kjedet rasler er ikke det samme som at motoren har rast.
Er du en ok amatør mekaniker så får en til å skifte disse kjedene selv...jeg klarte det jo!. Bare beregn GOOOOOOOOOD tid.
uansett. Skifte eller ikke skifte, ta ned bunnpannen og sjekk oljesila. har inntrykk av at kjedene strekker seg raskere dersom det er dårlig med smøring.
Helt enig, bare å bytte.
Noe jeg lurer litt mere på er hvorvidt denne slitasjen av kjeden(e) virkelig er så avhengig av "oli slugde" eller ikke. Hvor mye smøring trenger ett kjede + 3 drev kontra et glidelager. jeg har selv vært med på 4 motorer med dette problemet. 2 av dem nyere enn 2004, med full servicehistorikk, den ene med 104000km på måleren.
I ingen av disse tilfellene har det vært spesielle tegn til oilsludge og heller ingen unormal slitasje på kjedesleperene, bare kjedene som blir 1-2ca lengre enn når de er nye.
Jeg husker fra de gamle B202, B201 og B234 jeg har vært borti, så har det jo vært stikk motsatt, nedslitte kjedeslepere, og ett kjede som er av samme lengde som det nye.
Ett smøreproblem burde jo slite mere på plast/gummiskinnene og ikke gjøre kjedet spesiellt mye lenger. Kanskje

Re: Ulyd forkant motor. Register?
Lagt inn: 23 okt 2009, 13:08
av haarstad
Til den prisen får man jo nesten en ny Saab

Re: Ulyd forkant motor. Register?
Lagt inn: 23 okt 2009, 13:39
av jkl
Hehe, ja det ble vel en null for mye, skulle selvsagt stå 18000 kr..
Men billig er det ikke...
Uansett, en bil det er verdt å bruke noen kroner på!

Re: Ulyd forkant motor. Register?
Lagt inn: 23 okt 2009, 13:54
av doo-kie
Jeg byttet kjede på min rett etter jeg kjøpte den. Den var angrepet av oilsludge osv.
Samtidig renset jeg hele motoren innvendig og byttet veivhusvent, pluss noen ekstra slanger som ikke følger med og den lille hvite ventilen som går til innsuget. Den var bare gådd 136000km, og kan ikke se at motoren min har tatt noen skade av dette.
Og etter jeg har byttet til større filter og gådd over til Royal Purple 5w40 olje har også oljetrykket i motoren økt.
Noe som tyder på at motren er frisk og fin, turboen snurrer og går enda, og har kjørt 1.5år med chip også.
Så forsent er vel å ta hardt i!
Om du kan skru litt selv og har tilgang på en hjelpende hand så er det fult mulig å bytte register selv.
Lykke til.
Re: Ulyd forkant motor. Register?
Lagt inn: 23 okt 2009, 15:21
av EdHunter N815
Macgeier skrev:EdHunter N815 skrev:Som Ingvar sier bør du få målt strammeren, men om det stemmer at kjedet allerede lager lyd er jeg desverre redd det er litt for sent.
Hadde raklende registerkjede da jeg kjøpe signaturbilen for ett år siden (203.000km), fikk byttet registerpakke på Saab (15.000 kroner), har siden bytte av registerpakke kjørt 41.000 km (km stand 244.000km) så det er ikke sikkert at det er for sent å bytte

Dopus skrev:"Så er det forsent"
Forsent til hva da?. ER jo bare å skifte det. Det som skjer er at motoren kan få litt feil ventiltider/styring, dersom kjede har strekkt seg mye(driver jo kammene). Men bare at kjedet rasler er ikke det samme som at motoren har rast.
Er du en ok amatør mekaniker så får en til å skifte disse kjedene selv...jeg klarte det jo!. Bare beregn GOOOOOOOOOD tid.
uansett. Skifte eller ikke skifte, ta ned bunnpannen og sjekk oljesila. har inntrykk av at kjedene strekker seg raskere dersom det er dårlig med smøring.
Jeg mente at det antakelig er for sent til å unngå å bytte kjedet, det var jo også det trådstarter spurte om... Det er da ingen som i det hele tatt har nevnt at det er for sent å bytte kjedet!
jkl skrev:Vil det hjelpe å rense oljesila og oppgradere veivhusventilasjonen(?) eller må jeg belage meg på å skifte hele registeret?