SAAB 9000 2.3 Turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
tussi18
Innlegg: 2
Registrert: 23 okt 2009, 08:24

SAAB 9000 2.3 Turbo

Legg inn av tussi18 » 23 okt 2009, 08:41

Hei!

Hva er originalt ladetrykk på disse bilene?

Skal kjøpe en bil i dag. Noe spes med disse bilene som må sjekkes etter?

Er motorene stabile og gode? Kommer til å trimme litt, og lurer da på om den tåler en chip fra 185hk til 225 eller hva det er, når bilen har passert 250 000km?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: SAAB 9000 2.3 Turbo

Legg inn av Eirik N396 » 23 okt 2009, 09:48

tussi18 skrev:Hei!

Hva er originalt ladetrykk på disse bilene?

Skal kjøpe en bil i dag. Noe spes med disse bilene som må sjekkes etter?

Er motorene stabile og gode? Kommer til å trimme litt, og lurer da på om den tåler en chip fra 185hk til 225 eller hva det er, når bilen har passert 250 000km?
Årsmodell??

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: SAAB 9000 2.3 Turbo

Legg inn av Tor N12 » 23 okt 2009, 10:10

Uansett årsmodell så finnes det bare 3 effektvarianter av 2.3t, 170, 200 eller 225 hester.
Ladetrykket på 170-hesteren er 0.45 bar, 200 og 225-hesteren har ca 1 bar (ved 3000).
De motorene tåler godt å trimmes om de er godt holdt men trimsnakk tar vi i trimforumet ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

tussi18
Innlegg: 2
Registrert: 23 okt 2009, 08:24

Re: SAAB 9000 2.3 Turbo

Legg inn av tussi18 » 23 okt 2009, 10:27

Okei, godt å få det avklart.

I annonsen står det 180hk, men er vel 170hk motoren med litt effektanlegg og trimfilter som gjør at han skriver 180 sikkert :)

Takk for kjappe svar. Er 1996 modell forresten.

Men hvorfor har 200 og 225hk motorene samme ladetrykk men forskjellig hk?

Går ut i fra at det er like motorer. Kanskje annet innsug, dyser o.l. på 225hk utgaven?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: SAAB 9000 2.3 Turbo

Legg inn av Tor N12 » 23 okt 2009, 15:22

Aero & Classic M98 (225 hesteren), har større turbo.. Mitsubishi TD04, den leverer mere luft på samme ladetrykk.
Nå skal det sies at det skiller litt, det er ikke eksakt samme ladetrykk på 200 og 225 men det er bra nært, husket bare ikke de eksakte verdiene her nå.
Alle turbomotorene fra 94 og oppover har de samme dysene, innsug mm både på 2.0t og 2.3t
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: SAAB 9000 2.3 Turbo

Legg inn av Edward N812 » 24 okt 2009, 09:31

aero (225hk) søker etter maks 1,04 bar, 1,02 i turtallsregisteret som det faktisk er interessant å se på ;)
men er jo mye mer relevant å gjøre som tor sier, og si ~1 bar. dette påvirkes jo av motorens tilstand, motorens hardware og ikke minst vær og oktaninnhold i bensinen. du ser nok ikke forskjell på noen hundredels bar på de fleste målere uansett.

200hk motorene søker etter 0,98 på det aller meste :P
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: SAAB 9000 2.3 Turbo

Legg inn av Trond N47 » 26 okt 2009, 11:09

I brosjyrene til SAAB 9000 M94-98 under tekniske data oppgir de 1,00 bar på 200 hesteren og 1,08 bar på Aero med 225 hk. Så stor nøyaktighet har de som du sier strengt tatt ikke grunnlag for å oppgi...
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar