hjelp Bilen lyser som et juletre!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Eli@h

hjelp Bilen lyser som et juletre!

Legg inn av Eli@h » 10 aug 2004, 19:50

skulle nesten vert et hjelp topic i dette forumet! hadde ikke det vert lurt? siden jeg trenger hjelp og ikke fant en annen plass å legge dette stappa jeg det i Offtopic! vel tilbake til saken!

Jeg sliter litt med min Saab 900i m89 (vet at turbo er kult men der slo pengesperra inn) og hvis jeg bremser og blinker på samme tid (som du ganske ofte gjør når du svinger) så blinker blinklyset og det høytsittende bremselyset og når de ikke blinker, blinker kjørelyset(bak) og bremselyset! (på begge sider) blinklyset på den siden jeg ikke blinker til begynner å lyse svakt også!
eller så lyser alle lysene bak og alle blinklysene!
dette bytter litt på å skje sånn om hverandre!

så nå bremser jeg for det meste med brekket slik at de andre bilene sjønner hvor jeg skal :wink:

Håper noen har et par bra svar til meg!
vil helst fikse dette selv da så svar som "gå å sjekk det på et verksted" regnes som et heller dårlig svar! (kontoen blir bare tommere og tommere! skulle tro den svetta penger)

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 10 aug 2004, 20:19

En teori når dette skjer kan jo være jordfeil, sjekk i første rekke etter om det er fuktighet i baklysglassene, eller siden det er og900 kan du jo også se etter om det står vann i dem og skvalper :)

Dersom du ikke ser noe napp tak i nærmeste strømkyndige person og få de til å måle litt
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Brukeravatar
haugan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 119
Registrert: 25 okt 2003, 01:00
Sted: skatval

Legg inn av haugan » 10 aug 2004, 20:57

det er nok en jordfeil ,prøv å jord baklyktene på bege sider
saab 9000 turbo automat 87 mod

Decepe
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 29 feb 2004, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av Decepe » 11 aug 2004, 01:46

Hvis du ser på den gamle og "nye" fordi sierra... Så er det mange av dem som har en artig jordingsfeil på baklysa... Det er snakk om blinklys og bremselys som blinker i takt annenhvergang og mye annet morro.. Ler alltid like godt når jeg ser en sierra med lysorgel bak :lol:
N284- 83 Saab 99gl

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 aug 2004, 09:32

Det er vel tilfeldigvis ikkje ein 2 eller 4-dørs 900?
Hadde eksakt same problem på min gamle M87 900c 4d, der var det også random-funksjon på brems, blink og ryggelys. Altså kunne eg bremse og blinklysa slo seg på, bunne blinke, og det var ryggelysa som kom... :D

Løysinga på mine problem var å ta ut den "plata" som lyspærene sit på. Der var det selfølgelig sopass med irr og slikt for noke at det vart fullstendig overslag. I tilegg hadde det vorte varmgong i kontaktene til sjølge kabelhorva, slik at kontakta på printkortet hadde starta å smelte.
Dette skal visstnok vere eit vanlig problem på 2/4d 900.
Men det kan også, som andre her skriv, vere ein jordfeil, men dette som eg skriv her er ein enkel og grei ting å sjekke før en rotar fram multimeteret.

Ang. hjelp i forumet her er det somregel i SAAB-turbo-forum du skal spør når du vil ha fysstehjelp på bilen din, so eg flyttar tråden dit eg.

Decepe: Det er då standardfeil på alle F*rd, har ikkje høyrt om ein F*rd-eigar som ikkje har vore plaga med jordfeil på køyretøyet sitt.

Eli@h

Legg inn av Eli@h » 11 aug 2004, 16:44

Tusen takk! fikk fiksa det i dag! var egentlig en skuffendes enkel feil!

Det andre hullet var helt smelta så en del plast gjorde at jordingen ikke fikk kontakt med, vel jord! så ikke så rart at alt kilkka! takker for kjappe svar! fikk god hjelp av det! og ja det er en firedørs som du Hjelle, N6 spurte om det var! tusen takk allesammen!!

Svar