Side 1 av 2

Svart apc boks/ Rød apc boks Hjelp!!

Lagt inn: 12 aug 2004, 16:57
av Svirre
Jeg har to apc bokser, en rød og en sort. Den røde skal være bedre enn den sorte men dette er ikke et faktum, for bilen min en 9000 2.0 175hk turbo /87 går bedre med den sorte. De er begge moddet. På den sorte er R42 fjernet og byttet ut med ledning, slik at den skal holde ladetrykket på turtall. På den røde er R42 kortsluttet og R40 er byttet ut med 1300 ohm's motstand. Men når jeg kjører med den røde boksen holder den ikke ladetrykket på turtall men den lader ett par mm inn på rødfeltet for så og falle ned til midten av gulfeltet. På den sorte er trykket like jevnt og fint hele tiden. Den lader ca 1 mm under rødfeltet og på femte lader den litt inn på rødfeltet før den synker til det normale trykket.

Brukt masse tid og bensin på å justere apc men fortsatt går den bedre på den sorte. :-x Justert på f og p pot, men det blir nesten ingen forandring uansett hvor jeg vrir på dem.

Noen som vet hva det kan være. Plugger, luftfiler, resirkulering ventil, alle vakumslanger, bensinfilter og exos er byttet, men jeg kjører fortsatt på 2,8 bars bensintrykks regulator.

Motoren går fint og bilen er som en drømm å kjøre.

Noen som vet hva dette er, får på det lokale saab verkstedet var det ikke mye hjelp å få......

trykk

Lagt inn: 12 aug 2004, 22:21
av Petter 900 T
Kan være at du får tenningsbank med den røde boksen.

da detter ladetrykket....

Petter

Lagt inn: 13 aug 2004, 09:41
av Mortimer-N18
Du får vel ikke tenningsbank med en annen boks, men den indikerer kanskje bank raskere enn den andre. Prøv å sett inn en diode på pinne 19 på boksen og se om den blinker. Hvis den gjør det på en røde, men ikke den sorte så har du jo "feilen" der.

Lagt inn: 13 aug 2004, 21:10
av Svirre
Mortimer skrev:Du får vel ikke tenningsbank med en annen boks, men den indikerer kanskje bank raskere enn den andre. Prøv å sett inn en diode på pinne 19 på boksen og se om den blinker. Hvis den gjør det på en røde, men ikke den sorte så har du jo "feilen" der.

Er det en 12v diode som blir brukt?? Skal vel sikker kobles mot jord den andre pinnen da? Prøve med en diode jeg fant men den lyste ikke. Den er 3,6v og jeg lurer på on jeg sprengte den...

Takk for tips...

Lagt inn: 13 aug 2004, 21:27
av Ronny_N169
Svirre skrev:Er det en 12v diode som blir brukt?? Skal vel sikker kobles mot jord den andre pinnen da?
En 12v diode brukes, men pin 19 jordes ved tenninsgsbank.

Lagt inn: 15 aug 2004, 13:21
av Mortimer-N18
Man kan faktisk velge hva slags diode man vil bruke, det spiller ingen rolle.. Inne i APC boksen så sitter det en motstand i serie med dioden som tar resten av spenningen over seg.
Pinne 19 Jordes som det ble sagt her og da er det bare å koble Anoden på dioden til Pluss.

Lagt inn: 19 aug 2004, 01:52
av Svirre
Nå er det koblet inn diode og jeg monterte en gradert måler, men jeg har også montert 3 bars bensin regulator. Det virker for meg som at dioden lever sitt eget liv og bare lyser når den føler for det. Men bilen gikk bedre etter at jeg monterte 3 bars reg. Så jeg bestilte en chip fra speedparts.

Er det noen her som kan fortelle meg hvordan dioden skal fungere??

Sverre

Lagt inn: 19 aug 2004, 08:06
av Mortimer-N18
Dioden skal blinke når det er tenningsbank. Ellers så skal den ikke lyse i det hele tatt. Frekvensen på blinken er vel ca 1hz. Ca 0,5sek på og så 0,5sek av osv.
Hvis den lyser konstant eller blinker raskere så vil jeg tro det er noe galt et sted.

Har du justert potmeterne?

Lagt inn: 19 aug 2004, 13:25
av Svirre
Ja jeg har prøvd å justert potmeterne, men det er liten eller ingen forandring på f-pot. På p-pot er det forandring i ladetrykket.

Lagt inn: 19 aug 2004, 13:44
av Kristian N70
F poten stiller du inn til det trykket du vil skal være maks.
P poten justerer du til du oppnår det trykket du har stillt F inn på.

Lagt inn: 19 aug 2004, 21:11
av skilpaddaN287
Genialt med denne lysdioden. Jeg monterte den på sia av turbo/apc måleren over tankmåleren, det ble kjempelekkert. Oppdaga forresten at jeg hadde tenningsbank hele tida sjøl på tomgang. Det viste seg at tenninga var 6grader fei :-x

Lagt inn: 20 aug 2004, 01:18
av Svirre
Kristian N70 skrev:F poten stiller du inn til det trykket du vil skal være maks.
P poten justerer du til du oppnår det trykket du har stillt F inn på.
Jeg trodde at P-pot var max og F-pot er det apc regulerer tilbake til når motor spriker/indikerer tenningsbank.. Tar jeg mye feil der eller?

Sverre

Lagt inn: 20 aug 2004, 06:28
av Mortimer-N18
Der tar du litt feil ja..
F-pot er max trykket APC'en skal godta
P-pot er stigningsgraden på trykket. Jo høyere opp du skrur p-poten jo fortere kommer trykket, men da vil den også spike ganske høyt og det resulterer i at APC'en regulerer tilbake trykket ganske kraftig.
Det gjelder å finne en balanse i justeringen. Man setter f-poten på det trykket man ønsker og så justerer men p-pot'en til man har oppnådd den stigningsgraden som resulterer i minst mulig spik, og javnest trykk over et bredt register. Hvis p-poten er lav vil ikke trykket bygge seg opp til maks trykk, og stigningsgraden er lav.

Med original APC er makstrykk ca 1bar. Bytter du F-pot til et 1Kohm pot og kortslutter R42 så har du maks 1,5bar og mindre senking av trykket på høye turtall.

Lagt inn: 20 aug 2004, 12:55
av Svirre
Litt off topic men.. Hvordan justerer man grunn ladetrykk? Og hva er det?

Lagt inn: 20 aug 2004, 17:13
av Mortimer-N18
Grunnladetrykket er det minste ladetrykket du kan oppnå. Hvis du kobler en slange direkte fra kompressorhuset på turboen og ned til aktuatorklokka på wastegaten så vil du kun få grunnladetrykk.
Man kan si at grunnladetrykket er det trykket aktuatorklokka må ha for å åpne wastegaten.

Grunnladetrykket justerer du ved å justere det staget som går mellom wastegate'n og aktuatorklokka til wastegaten. For høyere grunnladetrykk så skrur du slik at staget blir kortere.