Ned med bunnpanne 9-5 automat
Moderator: Moderatorer
Ned med bunnpanne 9-5 automat
Driver å moter meg opp til litt skruing igjen. Planen er å få ned bunnpanna før jul, må sjekke om sila er tett. Det er en 2,3t med automatgir -98mod. Noen som har vært borti samme jobben?
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Ned med bunnpanne 9-5 automat
Jepp, det har jeg (og sikkert veldig mange andre).
Av med downpipen på eksosen, og skru ned bunnpannen. Så er det bare å sjekke og rengjøre silen.
Husk pakningsstoff før montering, og pass på at du drar boltene til med samme moment (20nm...? husker ikke helt) så det ikke blir skjevheter. Og selvsagt er det et must å montere downpipe igjen.
Av med downpipen på eksosen, og skru ned bunnpannen. Så er det bare å sjekke og rengjøre silen.
Husk pakningsstoff før montering, og pass på at du drar boltene til med samme moment (20nm...? husker ikke helt) så det ikke blir skjevheter. Og selvsagt er det et must å montere downpipe igjen.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Ned med bunnpanne 9-5 automat
mulig at automatkassa har et deksel som skjuler to av boltene til bunnpanna. Husker ikke om det gjelder automat eller Aero.
Her er i hvertfall en howto guide med bilder
http://www.wulfers.net/auto/repairs/9-5sump/index.html
Her er i hvertfall en howto guide med bilder
http://www.wulfers.net/auto/repairs/9-5sump/index.html
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
Re: Ned med bunnpanne 9-5 automat
Takk! Den siden ga mange svar! Får bare begynne da......
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Re: Ned med bunnpanne 9-5 automat
Det gjelder Aero manuell til litt uti MY02.Dopus skrev:mulig at automatkassa har et deksel som skjuler to av boltene til bunnpanna. Husker ikke om det gjelder automat eller Aero.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Ned med bunnpanne 9-5 automat
Du å flytte motoren litt også da, litt mot venstre og heise opp.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Ned med bunnpanne 9-5 automat
trengte ikke det på min. klarte å lirke bunnpanna på plass...men veldig trangt. Alternativ løsne motorfeste(r) og jekke motoren opp en cm (f.eks under girkassen)
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
Re: Ned med bunnpanne 9-5 automat
Fikk ned bunnpanna overraskende lett. Trengte ikke flytte på motoren. Måtte av med dekselet på kassa pga skruene.
Problemet nå er at jeg ikke er overbevist om at sila er tett nok til at oljetrykket skal være borte. Var endel "gjørme" nedi der, men ingen problem å blåse igjennom sila.
Moter meg opp til å bytte oljepumpa nå. Noen som har byttet den før?
Problemet nå er at jeg ikke er overbevist om at sila er tett nok til at oljetrykket skal være borte. Var endel "gjørme" nedi der, men ingen problem å blåse igjennom sila.
Moter meg opp til å bytte oljepumpa nå. Noen som har byttet den før?
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Ned med bunnpanne 9-5 automat
Den bytter du fra hjulbuen. Er ikke så mye arbeid å bytte. tar bare av multireima og av med reimhjulet. så er det noe torx skruer. og under der ligger oljepumpa, som består av 2 drev.
Så du har null oljetrykk?? Lampa som begynte plutselig å lyse?
Om du har kjørt lenge med dårlig oljetrykk, er det mye sansynlig flere ting du burde bytte.
Så du har null oljetrykk?? Lampa som begynte plutselig å lyse?
Om du har kjørt lenge med dårlig oljetrykk, er det mye sansynlig flere ting du burde bytte.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
Re: Ned med bunnpanne 9-5 automat
Bilen er ikke kjørt etter at trykket forsvant.
Uansett, nå har jeg funnet feilen. Det er slått løst et stykke av blokka rett under drevet til balansea.kjedet. Det er altså hull mellom oljekanalen til sila og blokka. Drar å kjøper metallpasta imorgen så får jeg se om det blir oljetrykk etterhvert.
Møkka motor, er vel det første saab går tom for på lagrene sine. Skal handle noen stykker så det kanskje holder til neste jul.
Uansett, nå har jeg funnet feilen. Det er slått løst et stykke av blokka rett under drevet til balansea.kjedet. Det er altså hull mellom oljekanalen til sila og blokka. Drar å kjøper metallpasta imorgen så får jeg se om det blir oljetrykk etterhvert.
Møkka motor, er vel det første saab går tom for på lagrene sine. Skal handle noen stykker så det kanskje holder til neste jul.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ned med bunnpanne 9-5 automat
Du bør vel først finne ut hvorfor det mangler en bit der?? Metallpasta er vel heller ingen slager inni en motor...9-5 skrev:Det er slått løst et stykke av blokka rett under drevet til balansea.kjedet. Det er altså hull mellom oljekanalen til sila og blokka. Drar å kjøper metallpasta imorgen så får jeg se om det blir oljetrykk etterhvert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Ned med bunnpanne 9-5 automat
Ja som Ingvar sier. Du må finne ut hvorfor du har fått hull. Det kommer ikke av seg selv. så burde du heller sveise hullet, Men om du ikke er stødig med det selv bør du få noen som kan det godt, det er ikke så enkelt å sveise støpjern.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
Re: Ned med bunnpanne 9-5 automat
Var ikke presis nok. Det er altså balanseakselkjedet som har slått hull. Kjedet er kappet bort og loctite 3463 er kjøpt inn. Går ikke å tig-sveise der, for trangt. Holder det ikke bytter jeg motor, verdt å prøve. Hadde det vært familiebil ville jeg tenkt litt anderledes, men dette er en skrot/jobb-bil.
Motoren fikk nye kjeder og turbo på verksted for litt siden. Kjørt ca 80 000 km etter, skal høre om det er noe garantisak, for dette er talentløst.
Motoren fikk nye kjeder og turbo på verksted for litt siden. Kjørt ca 80 000 km etter, skal høre om det er noe garantisak, for dette er talentløst.
Re: Ned med bunnpanne 9-5 automat
Da var trykket tilbake igjen. Kjedestrammern til balanseaksel-kjedet som var ødelagt, altså ras. Får se hvor lenge det holder, får vel skynde meg å selge den, kødda!