Grunntrykk på 9-5 Aero?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

pag
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 244
Registrert: 22 mai 2008, 15:47
Medlemsnummer: N1614
Navn: Per Arne
Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
Sted: Steinkjer

Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av pag » 09 des 2009, 19:23

Noen som vet hvordan jeg finner grunntrykket å hva det skal være på 9-5 aero 2000mod. takker for svar

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av Dopus » 09 des 2009, 19:26

Synes å huske at grunnladetrykk på en aero er 0,6 bar (og vanlig lavtrykks utgave har 0,4 bar i grunnladetrykk.)
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

pag
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 244
Registrert: 22 mai 2008, 15:47
Medlemsnummer: N1614
Navn: Per Arne
Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
Sted: Steinkjer

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av pag » 09 des 2009, 19:45

Dopus skrev:Synes å huske at grunnladetrykk på en aero er 0,6 bar (og vanlig lavtrykks utgave har 0,4 bar i grunnladetrykk.)
hvordan får jeg sjekket va jeg har da?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av Tor N12 » 09 des 2009, 19:56

Dopus skrev:Synes å huske at grunnladetrykk på en aero er 0,6 bar (og vanlig lavtrykks utgave har 0,4 bar i grunnladetrykk.)

øhhh :? næh.. skal nok være 0.45 på alle ;)

Skal ligge en pdf her inne en plass som viser fremgangsmåten, prøv søkefunksjonen oppe til venstre ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av Paradigm N558 » 09 des 2009, 22:09

Tor N12 skrev:
Dopus skrev:Synes å huske at grunnladetrykk på en aero er 0,6 bar (og vanlig lavtrykks utgave har 0,4 bar i grunnladetrykk.)

øhhh :? næh.. skal nok være 0.45 på alle ;)

Skal ligge en pdf her inne en plass som viser fremgangsmåten, prøv søkefunksjonen oppe til venstre ;)
Jeg trooooor Tor tar feil :shock:
0.45 på 2.3t er 175 hester.
Mener vittelig at den ligger på 0.7 orginalt på Aero.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av Aleks_ » 09 des 2009, 22:20

Paradigm N558 skrev:Jeg trooooor Tor tar feil :shock:
0.45 på 2.3t er 175 hester.
Mener vittelig at den ligger på 0.7 orginalt på Aero.
*kremt* Du mener 185 hk, ikke sant? :wink:
Ja, min 2,3t ligger på ca 0,5 bar, så Para har rett.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av Ingvar N629 » 09 des 2009, 22:54

Nåh, sitter dere her og synser? :wink:

Som Tor skriver, grunnladetrykket på TD04 turboen på en M00 B235R skal være 0,45 bar. B205 og B235 med garrett GT17 skal ha 0,4 bar. Dette i følge verkstedhåndboken.

Dette måles ved å trykksette trykklokka, og sjekke at staget begynner å bevege seg ved rett trykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av Paradigm N558 » 09 des 2009, 23:22

Ingvar N629 skrev:Nåh, sitter dere her og synser? :wink:

Som Tor skriver, grunnladetrykket på TD04 turboen på en M00 B235R skal være 0,45 bar. B205 og B235 med garrett GT17 skal ha 0,4 bar. Dette i følge verkstedhåndboken.

Dette måles ved å trykksette trykklokka, og sjekke at staget begynner å bevege seg ved rett trykk.
Hmm.. enn jeg som skal ha 250 orginalt da?
Kan hende jeg tenker i "mine egne" baner her om du forstår :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av Ingvar N629 » 09 des 2009, 23:25

Paradigm N558 skrev:
Ingvar N629 skrev:Nåh, sitter dere her og synser? :wink:

Som Tor skriver, grunnladetrykket på TD04 turboen på en M00 B235R skal være 0,45 bar. B205 og B235 med garrett GT17 skal ha 0,4 bar. Dette i følge verkstedhåndboken.

Dette måles ved å trykksette trykklokka, og sjekke at staget begynner å bevege seg ved rett trykk.
Hmm.. enn jeg som skal ha 250 orginalt da?
Kan hende jeg tenker i "mine egne" baner her om du forstår :)
Akkurat det samme på 250-hesters Aeroen som på de eldre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av Pål N526 » 09 des 2009, 23:32

Ingvarius har nok rett her 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av Paradigm N558 » 09 des 2009, 23:37

Okey, jeg tenker vel i litt mer tradisjonelle baner her.
9000 Aeroen min på 260 HK 440 Nm kjørte 1.3 bar på full pupp.

Utengen nevnte at i tredjegir på den samme bilen, bare med orginal motorstyring, så kom man lett opp i 1.3 bar om man fjernet katalystatoren og hadde 3" hele veien.
Uten at jeg husket forklaringen på den.

Og mener bestemt at 9000 Aeroen gikk på 0.7 bar og antok at forskjellene mellom 9000 motoren og 9-5 motoren var mer eller mindre ubetydelig , med unntak av nyere motorstyring da.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av Tor N12 » 09 des 2009, 23:48

Paradigm N558 skrev: Og mener bestemt at 9000 Aeroen gikk på 0.7 bar og antok at forskjellene mellom 9000 motoren og 9-5 motoren var mer eller mindre ubetydelig , med unntak av nyere motorstyring da.
Nope.. 0.45 på de også!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av Aleks_ » 09 des 2009, 23:49

Tror vi må innrømme nederlag her, Para :lol:
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av Ingvar N629 » 10 des 2009, 08:56

Paradigm N558 skrev:Okey, jeg tenker vel i litt mer tradisjonelle baner her.
9000 Aeroen min på 260 HK 440 Nm kjørte 1.3 bar på full pupp.

Utengen nevnte at i tredjegir på den samme bilen, bare med orginal motorstyring, så kom man lett opp i 1.3 bar om man fjernet katalystatoren og hadde 3" hele veien.
Uten at jeg husket forklaringen på den.

Og mener bestemt at 9000 Aeroen gikk på 0.7 bar og antok at forskjellene mellom 9000 motoren og 9-5 motoren var mer eller mindre ubetydelig , med unntak av nyere motorstyring da.
Du vet at grunnladetrykket ikke har det spøtt med effekt å gjøre?

Grunnen til at grunnladetrykket kan "dra ivei" når du får friere eksos er at gasstrømmen går minste motstands vei, og når gasstrømmen blir stor nok så blir fort wastegatekanalen for trang. Resterende går gjennom turbinhjulet, og så er du i gang. Hadde akkurat samme fenomen på og900en min, klarte fint 1 bar uten magnetventilen tilkoblet bare den fikk nok turtall, selv om GLT ved 3000 rpm var rett.

Fenomenet kan motvirkes ved å porte wastegatekanalen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?

Legg inn av Singsaker » 10 des 2009, 11:28

Ingvar N629 skrev:
Paradigm N558 skrev:Okey, jeg tenker vel i litt mer tradisjonelle baner her.
9000 Aeroen min på 260 HK 440 Nm kjørte 1.3 bar på full pupp.

Utengen nevnte at i tredjegir på den samme bilen, bare med orginal motorstyring, så kom man lett opp i 1.3 bar om man fjernet katalystatoren og hadde 3" hele veien.
Uten at jeg husket forklaringen på den.

Og mener bestemt at 9000 Aeroen gikk på 0.7 bar og antok at forskjellene mellom 9000 motoren og 9-5 motoren var mer eller mindre ubetydelig , med unntak av nyere motorstyring da.
Du vet at grunnladetrykket ikke har det spøtt med effekt å gjøre?

Grunnen til at grunnladetrykket kan "dra ivei" når du får friere eksos er at gasstrømmen går minste motstands vei, og når gasstrømmen blir stor nok så blir fort wastegatekanalen for trang. Resterende går gjennom turbinhjulet, og så er du i gang. Hadde akkurat samme fenomen på og900en min, klarte fint 1 bar uten magnetventilen tilkoblet bare den fikk nok turtall, selv om GLT ved 3000 rpm var rett.

Fenomenet kan motvirkes ved å porte wastegatekanalen.
Så grunnladetrykket er ikke det samme som max ladetrykk.
Som en hvitsnipp har jeg hørt at 1bar extra vil dobble effekten på en turbomotor kontra en sugemotor, slik jeg forstår det da så vil trykket øke med turtallet eller....???
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Svar