Grunntrykk på 9-5 Aero?
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 244
- Registrert: 22 mai 2008, 15:47
- Medlemsnummer: N1614
- Navn: Per Arne
- Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
- Sted: Steinkjer
Grunntrykk på 9-5 Aero?
Noen som vet hvordan jeg finner grunntrykket å hva det skal være på 9-5 aero 2000mod. takker for svar
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
Synes å huske at grunnladetrykk på en aero er 0,6 bar (og vanlig lavtrykks utgave har 0,4 bar i grunnladetrykk.)
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 244
- Registrert: 22 mai 2008, 15:47
- Medlemsnummer: N1614
- Navn: Per Arne
- Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
- Sted: Steinkjer
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
hvordan får jeg sjekket va jeg har da?Dopus skrev:Synes å huske at grunnladetrykk på en aero er 0,6 bar (og vanlig lavtrykks utgave har 0,4 bar i grunnladetrykk.)
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
Dopus skrev:Synes å huske at grunnladetrykk på en aero er 0,6 bar (og vanlig lavtrykks utgave har 0,4 bar i grunnladetrykk.)
øhhh


Skal ligge en pdf her inne en plass som viser fremgangsmåten, prøv søkefunksjonen oppe til venstre

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
Jeg trooooor Tor tar feilTor N12 skrev:Dopus skrev:Synes å huske at grunnladetrykk på en aero er 0,6 bar (og vanlig lavtrykks utgave har 0,4 bar i grunnladetrykk.)
øhhhnæh.. skal nok være 0.45 på alle
Skal ligge en pdf her inne en plass som viser fremgangsmåten, prøv søkefunksjonen oppe til venstre

0.45 på 2.3t er 175 hester.
Mener vittelig at den ligger på 0.7 orginalt på Aero.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
*kremt* Du mener 185 hk, ikke sant?Paradigm N558 skrev:Jeg trooooor Tor tar feil![]()
0.45 på 2.3t er 175 hester.
Mener vittelig at den ligger på 0.7 orginalt på Aero.

Ja, min 2,3t ligger på ca 0,5 bar, så Para har rett.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
Nåh, sitter dere her og synser?
Som Tor skriver, grunnladetrykket på TD04 turboen på en M00 B235R skal være 0,45 bar. B205 og B235 med garrett GT17 skal ha 0,4 bar. Dette i følge verkstedhåndboken.
Dette måles ved å trykksette trykklokka, og sjekke at staget begynner å bevege seg ved rett trykk.

Som Tor skriver, grunnladetrykket på TD04 turboen på en M00 B235R skal være 0,45 bar. B205 og B235 med garrett GT17 skal ha 0,4 bar. Dette i følge verkstedhåndboken.
Dette måles ved å trykksette trykklokka, og sjekke at staget begynner å bevege seg ved rett trykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
Hmm.. enn jeg som skal ha 250 orginalt da?Ingvar N629 skrev:Nåh, sitter dere her og synser?![]()
Som Tor skriver, grunnladetrykket på TD04 turboen på en M00 B235R skal være 0,45 bar. B205 og B235 med garrett GT17 skal ha 0,4 bar. Dette i følge verkstedhåndboken.
Dette måles ved å trykksette trykklokka, og sjekke at staget begynner å bevege seg ved rett trykk.
Kan hende jeg tenker i "mine egne" baner her om du forstår

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
Akkurat det samme på 250-hesters Aeroen som på de eldre.Paradigm N558 skrev:Hmm.. enn jeg som skal ha 250 orginalt da?Ingvar N629 skrev:Nåh, sitter dere her og synser?![]()
Som Tor skriver, grunnladetrykket på TD04 turboen på en M00 B235R skal være 0,45 bar. B205 og B235 med garrett GT17 skal ha 0,4 bar. Dette i følge verkstedhåndboken.
Dette måles ved å trykksette trykklokka, og sjekke at staget begynner å bevege seg ved rett trykk.
Kan hende jeg tenker i "mine egne" baner her om du forstår
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
Ingvarius har nok rett her 

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
Okey, jeg tenker vel i litt mer tradisjonelle baner her.
9000 Aeroen min på 260 HK 440 Nm kjørte 1.3 bar på full pupp.
Utengen nevnte at i tredjegir på den samme bilen, bare med orginal motorstyring, så kom man lett opp i 1.3 bar om man fjernet katalystatoren og hadde 3" hele veien.
Uten at jeg husket forklaringen på den.
Og mener bestemt at 9000 Aeroen gikk på 0.7 bar og antok at forskjellene mellom 9000 motoren og 9-5 motoren var mer eller mindre ubetydelig , med unntak av nyere motorstyring da.
9000 Aeroen min på 260 HK 440 Nm kjørte 1.3 bar på full pupp.
Utengen nevnte at i tredjegir på den samme bilen, bare med orginal motorstyring, så kom man lett opp i 1.3 bar om man fjernet katalystatoren og hadde 3" hele veien.
Uten at jeg husket forklaringen på den.
Og mener bestemt at 9000 Aeroen gikk på 0.7 bar og antok at forskjellene mellom 9000 motoren og 9-5 motoren var mer eller mindre ubetydelig , med unntak av nyere motorstyring da.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
Nope.. 0.45 på de også!Paradigm N558 skrev: Og mener bestemt at 9000 Aeroen gikk på 0.7 bar og antok at forskjellene mellom 9000 motoren og 9-5 motoren var mer eller mindre ubetydelig , med unntak av nyere motorstyring da.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
Tror vi må innrømme nederlag her, Para 

N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
Du vet at grunnladetrykket ikke har det spøtt med effekt å gjøre?Paradigm N558 skrev:Okey, jeg tenker vel i litt mer tradisjonelle baner her.
9000 Aeroen min på 260 HK 440 Nm kjørte 1.3 bar på full pupp.
Utengen nevnte at i tredjegir på den samme bilen, bare med orginal motorstyring, så kom man lett opp i 1.3 bar om man fjernet katalystatoren og hadde 3" hele veien.
Uten at jeg husket forklaringen på den.
Og mener bestemt at 9000 Aeroen gikk på 0.7 bar og antok at forskjellene mellom 9000 motoren og 9-5 motoren var mer eller mindre ubetydelig , med unntak av nyere motorstyring da.
Grunnen til at grunnladetrykket kan "dra ivei" når du får friere eksos er at gasstrømmen går minste motstands vei, og når gasstrømmen blir stor nok så blir fort wastegatekanalen for trang. Resterende går gjennom turbinhjulet, og så er du i gang. Hadde akkurat samme fenomen på og900en min, klarte fint 1 bar uten magnetventilen tilkoblet bare den fikk nok turtall, selv om GLT ved 3000 rpm var rett.
Fenomenet kan motvirkes ved å porte wastegatekanalen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
Så grunnladetrykket er ikke det samme som max ladetrykk.Ingvar N629 skrev:Du vet at grunnladetrykket ikke har det spøtt med effekt å gjøre?Paradigm N558 skrev:Okey, jeg tenker vel i litt mer tradisjonelle baner her.
9000 Aeroen min på 260 HK 440 Nm kjørte 1.3 bar på full pupp.
Utengen nevnte at i tredjegir på den samme bilen, bare med orginal motorstyring, så kom man lett opp i 1.3 bar om man fjernet katalystatoren og hadde 3" hele veien.
Uten at jeg husket forklaringen på den.
Og mener bestemt at 9000 Aeroen gikk på 0.7 bar og antok at forskjellene mellom 9000 motoren og 9-5 motoren var mer eller mindre ubetydelig , med unntak av nyere motorstyring da.
Grunnen til at grunnladetrykket kan "dra ivei" når du får friere eksos er at gasstrømmen går minste motstands vei, og når gasstrømmen blir stor nok så blir fort wastegatekanalen for trang. Resterende går gjennom turbinhjulet, og så er du i gang. Hadde akkurat samme fenomen på og900en min, klarte fint 1 bar uten magnetventilen tilkoblet bare den fikk nok turtall, selv om GLT ved 3000 rpm var rett.
Fenomenet kan motvirkes ved å porte wastegatekanalen.
Som en hvitsnipp har jeg hørt at 1bar extra vil dobble effekten på en turbomotor kontra en sugemotor, slik jeg forstår det da så vil trykket øke med turtallet eller....???
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.