Nå er det ikke så veldig stor forskjell på å
skru på en B-motor og en H-motor, selv om det er to forskjellige motorer. Største forskjellen er at B-motoren har intern vannpumpe, mens på H-motoren er den ekstern. Fordeleren er det også stor forskjell på. På H.motoren ligger den vannrett og blir den drevet dirrekte av kamakselen, mens på B-motoren står den og blir drevet av agregatakselen (samme som drar oljepumpen og vannpumpen) Annet innsug og eksosmanifold er det også.

B-motor med dobbel Zenith-Stromberg 150CDS(E) i en Saab 99GL (med automatgir)

Saab H-motor (B201) i en Saab 90
(H-motoren kom i 1981 på OG900 og i 1982 på 99)
Det er forskjell på "tilbehøret" til H-motorene også, om den har elektronisk tenning eller ikke, forgassere(e) eller injection, siste året med Turbo i 99'en...
1982 modellen var enten 2 eller 4 dørs, ny grill, levert kun med 5 girs girkasse (i Norden) , alle modellene bortsett fra EMS og Turbo hadde enkel forgasser
Tilbake til emne:
Når du først har motoren ute, bør du skifte begge pakkboksene på veiva:

Var jeg deg, byttet jeg pakningen mellom motoren og holderen til oljefilteret:

Gummitetningen på ventildekselet for veivhusventilasjonen:

De to gummitetningene på innsuget for vakumslangene likedann (Fås på Biltema):

Forutenom pakningen til ventildekselet, tror jeg det da bare er noen O-ringer igjen. Bl.a. på fordeleren, røret til oljestikka, og på oljepumpen. (Hva angår olje/smøresystemet da vel og merke)...
Hva gjelder silikon, må den tåle varme og olje. Er mange muligheter der (Biltema sin fungerer utmerket)

Dette er vel minimum av silikon du må bruke. Personlig har jeg brukt fingeren og lagt et syltynnt sjikt både over og under pakningen i tillegg (mest fordi jeg har brukt samme metallpakning flere ganger uten noe problem).
Et lite tips, men det vet du vel: Finner du ikke deler til motoren under Saab 99, søk Saab 90 1984-1987 eller OG900 8V 1981-1988. Er samme motoren...
