Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av Macgeier » 12 jan 2010, 08:22

Hei,
jeg lurer på om termostaten til oljekjøleren har hengt seg opp, for nå i kulda ser det ut til at jeg aldri kommer opp i skikkelig temperatur, klarer ikke å passere 80 grader engang, noe som er litt lavt :roll:
Eller så har kanskje føleren begynt å svikte?
Mulig jeg må dekke til oljekjøleren for å se om det hjelper på oljetemperaturen.

Dere andre med oljetemperaturmålere, har dere samme "problem" i kulda?
Sist redigert av Macgeier den 12 feb 2010, 14:50, redigert 2 ganger totalt.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Oljetemperatur i kulda (9-5)

Legg inn av doo-kie » 12 jan 2010, 17:13

Har ikke oljetemp måler, men termostaten skal åpne på 105grader. Sto det på min værtfall.
Når det er veldig kaldt er det vel ikke unormalt med lav oljetemp. Dette vil du jo finne ut av når det blir mildvær :D
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Oljetemperatur i kulda (9-5)

Legg inn av Paul N1176 » 12 jan 2010, 22:23

jeg har heller ikke allverden med temp på olja når det er kaldt, så jeg har vurdert å skifte termostat. olja skal vel egentlig bare gå gjennom kjøleren når termostaten er åpen? eller tar jeg feil?

jeg klarer ikke passere 70 grader på olja når det er kaldt engang. men vurderer å bytte termostat til kjølevannet også, har litt lav vanntemp også, mulig den begyner å bli dårlig den også..

Hva skal normal driftstemp på olja være?
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Oljetemperatur i kulda (9-5)

Legg inn av doo-kie » 12 jan 2010, 22:36

Når termostaten åpner på 105 grader. vil det vel være naturlig at "Normal Drifts temp" skal være et sted mellom 85 og 120 grader alt etter temp osv. Alt avhenger jo av kjørestil og ute temp, men godt mulig at termostaten deres ikke stenger helt.
Orker ikke å slå på stasjnær pc å sjekke med WIS hva tempen skal være men annslår omkring der.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
andiab
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 22 mai 2008, 16:03
Medlemsnummer: N1364
Navn: Andreas Berg
Bil: MY02 9-5 2.0T
Sted: Sola

Re: Oljetemperatur i kulda (9-5)

Legg inn av andiab » 13 jan 2010, 17:19

Ifølge WIS skal oljekjøler thermostaten åpne på 105 Grader Celsisus
Saab 9-5 MY02 2.0T Sedan
N1364
Saab, Move you mind

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: For lav oljetemperatur i kulda (9-5)

Legg inn av Macgeier » 04 feb 2010, 08:46

Har nå kjørt noen uker og kan bekrefte at oljetempertuturen er alt for lav (konstant), den ligger i området rundt 70 grader.
Så sludgekorn har sansynligvis blokkert stempelet i temostaten i åpen tilstand og dette er farlig #-o

Olja må/bør ligger rundt 90-100 grader slik at fuktigheten (vann) i olja fra forbrenningsavgassen (blow by ned i veivhuset) fordampes og fjernes via veihusventilasjonen. Med kald olje så virker ikke veihusventilasjone skikkelig og fuktigheten samles som gråhvit guffe....

Nå er det tid for oljeskift uansett og da skal jeg ta av termostaten til oljekjøleren blir spennede å se hva som feiler duppeditten.

Uansett, dette kan forklare hvorfor jeg fant så mye sludge i CSP oljefilteret for 10.000km siden, med konstant åpen oljekjøler så har kjøleren blir flushet ren og grumset endte opp i CSP nettingen.

Det anbefales herved alle som mistenker sludge å montere oljetemp måler, nytter ikke å oppgradere veihusventilasjonen hvis olja aldri blir skikkelig varm #-o

Edit: vanntemperaturen er helt OK, byttet termostat rett etter at jeg kjøpte bilen.
Veldig få her her inne har oljetemp målere montert, og når to stykker (i denne tråden) har samme problem så må det bety at mange flere kan ha det samme problemet (uten å vite om det).
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: For lav oljetemperatur i kulda (9-5)

Legg inn av doo-kie » 04 feb 2010, 16:34

Har du en adapter før filteret der du har montert føleren? Det er ikke bare det at det er så stor kjøle effekt når du kjører slik at det påvirker oljetemp føleren? Bare en tanke jeg hadde.
Men ta opp termostaten å se :D
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: For lav oljetemperatur i kulda (9-5)

Legg inn av Macgeier » 05 feb 2010, 08:31

Har vært inne på tanken, men det er lav temp om jeg står stille i kø også.
Og i fjor vinter var det varm og god olje, 100 grader i kø, som her:
Bilde
Normal temperatur (100 grader, bildet lyver litt siden temp.måleren har skrå vinkel).
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: For lav oljetemperatur i kulda (9-5)

Legg inn av Ronny_N169 » 05 feb 2010, 20:28

Interessant dette, da jeg har hørt om flere oljetermostater som tilfeldigvis har blitt oppdaget at de er defekte. Se denne artikkelen bla, http://www.saabpros.com/saab/nines/arti ... es_291.pdf av Chuck Andrews som kjørte en test av oljetempratur, og der helt tilfeldig går termostaten istykker under testen!. på tide å montere oljetrykk/tempfølere i 9-5. Men kanskje litt mer diskret enn Macgeier, noe høyere WAF må nok jeg ha på min installasjon :)
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: For lav oljetemperatur i kulda (9-5)

Legg inn av Macgeier » 08 feb 2010, 08:56

Enig, jeg ligger nok ille an når det gjelder WAF :wink:
Uansett, tok oljeskift i helgen, og tok ut termostaten, det så rent og pent ut ikke noe antydning til oppsamlet kaffegrut.
Tok en 50minutters kjøretur og stakk en digital tempmåler ned i olja gjennom påfyllingsrøret, og ja tempsensoren på sanwichen viser riktig, jeg målte litt over 70 grader C på gjennomvarm motor #-o Så da er det bekreftet, oljetermostaten er defekt!

Ideell temperatur skal være mellom 90 og 100 grader, så olje i motoren min ligger 25 grader for lavt, hadde aldri oppdaget dette uten oljetemperturmåler.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Gunnar N1413
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 02 jul 2008, 18:20
Medlemsnummer: N1413
Navn: Gunnar Lia
Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
Sted: Elverum, Hernes

Re: For lav oljetemperatur i kulda (9-5)

Legg inn av Gunnar N1413 » 08 feb 2010, 15:04

Huff jeg hater å tukle med elektrisk på så ny bil og jeg ser jo helt klart at jeg burde hatt både trykkføler og tempføler...

Rart det ikke er orginalt...
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: For lav oljetemperatur i kulda (9-5)

Legg inn av Macgeier » 11 feb 2010, 11:48

Ringte et Saab verksted for å bestille oljetermostat.
Den hyggelige deleselgeren sa at han ALDRI hadde vært borti denne delen, det var første gangen han måtte slå opp dette delenummeret, og han hadde som han sa jobbet årevis med Saab. Han spurte hvordan jeg i allverden visste at denne var defekt? Med forklaring på ettermontert oljetemp. måler var han fornøyd.

Han sjekket lageret på Skøyen, tomt, måtte bestilles fra Sverige :|
Og pris litt over 700 kroner :(

Men, men, alternativet å kjøre på kald olje kan nok bli dyrt i lengden og da er jo 700++ billig :wink:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: For lav oljetemperatur i kulda (9-5)

Legg inn av doo-kie » 11 feb 2010, 16:48

Ja blir spennende å høre hva du finner ut.
du må legge ut hva du får i temp etterpå.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: For lav oljetemperatur i kulda (9-5)

Legg inn av Macgeier » 12 feb 2010, 10:14

doo-kie skrev:Ja blir spennende å høre hva du finner ut.
du må legge ut hva du får i temp etterpå.
Yepp, resultater og bilder kommer, får desverre ikke hentet termostaten før på mandag...

Uansett, se på blandt annet siste side i dette dokumentet:
http://www.saabpros.com/saab/service/oil_sludge.pdf

Her anbefaler de å bytte oljetermostat EN GANG I ÅRET i nordlige strøk, så dette er absolutt et høyaktuellt tema med tanke på sludge :shock:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Legg inn av Macgeier » 15 feb 2010, 19:14

Bilde
Gammel termostat, fjærlengde 57mm.

Bilde
Ny termostat, fjærlengde 62,5mm

Men, det er forskjeller ute å går, den nye har en slankere kropp og tynnere stålspiss, håper jeg har fått riktig type og at det kun er snakk om modell-endring (forbedring) av termostaten...

Tok en kjapp prøvetur av den nye, oljetempen passerte 80 grader for første gang i vinter =D>
Selve testen blir imorgen tidlig med litt flere mil til rådighet.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Svar