Side 1 av 5

Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Lagt inn: 12 jan 2010, 08:22
av Macgeier
Hei,
jeg lurer på om termostaten til oljekjøleren har hengt seg opp, for nå i kulda ser det ut til at jeg aldri kommer opp i skikkelig temperatur, klarer ikke å passere 80 grader engang, noe som er litt lavt :roll:
Eller så har kanskje føleren begynt å svikte?
Mulig jeg må dekke til oljekjøleren for å se om det hjelper på oljetemperaturen.

Dere andre med oljetemperaturmålere, har dere samme "problem" i kulda?

Re: Oljetemperatur i kulda (9-5)

Lagt inn: 12 jan 2010, 17:13
av doo-kie
Har ikke oljetemp måler, men termostaten skal åpne på 105grader. Sto det på min værtfall.
Når det er veldig kaldt er det vel ikke unormalt med lav oljetemp. Dette vil du jo finne ut av når det blir mildvær :D

Re: Oljetemperatur i kulda (9-5)

Lagt inn: 12 jan 2010, 22:23
av Paul N1176
jeg har heller ikke allverden med temp på olja når det er kaldt, så jeg har vurdert å skifte termostat. olja skal vel egentlig bare gå gjennom kjøleren når termostaten er åpen? eller tar jeg feil?

jeg klarer ikke passere 70 grader på olja når det er kaldt engang. men vurderer å bytte termostat til kjølevannet også, har litt lav vanntemp også, mulig den begyner å bli dårlig den også..

Hva skal normal driftstemp på olja være?

Re: Oljetemperatur i kulda (9-5)

Lagt inn: 12 jan 2010, 22:36
av doo-kie
Når termostaten åpner på 105 grader. vil det vel være naturlig at "Normal Drifts temp" skal være et sted mellom 85 og 120 grader alt etter temp osv. Alt avhenger jo av kjørestil og ute temp, men godt mulig at termostaten deres ikke stenger helt.
Orker ikke å slå på stasjnær pc å sjekke med WIS hva tempen skal være men annslår omkring der.

Re: Oljetemperatur i kulda (9-5)

Lagt inn: 13 jan 2010, 17:19
av andiab
Ifølge WIS skal oljekjøler thermostaten åpne på 105 Grader Celsisus

Re: For lav oljetemperatur i kulda (9-5)

Lagt inn: 04 feb 2010, 08:46
av Macgeier
Har nå kjørt noen uker og kan bekrefte at oljetempertuturen er alt for lav (konstant), den ligger i området rundt 70 grader.
Så sludgekorn har sansynligvis blokkert stempelet i temostaten i åpen tilstand og dette er farlig #-o

Olja må/bør ligger rundt 90-100 grader slik at fuktigheten (vann) i olja fra forbrenningsavgassen (blow by ned i veivhuset) fordampes og fjernes via veihusventilasjonen. Med kald olje så virker ikke veihusventilasjone skikkelig og fuktigheten samles som gråhvit guffe....

Nå er det tid for oljeskift uansett og da skal jeg ta av termostaten til oljekjøleren blir spennede å se hva som feiler duppeditten.

Uansett, dette kan forklare hvorfor jeg fant så mye sludge i CSP oljefilteret for 10.000km siden, med konstant åpen oljekjøler så har kjøleren blir flushet ren og grumset endte opp i CSP nettingen.

Det anbefales herved alle som mistenker sludge å montere oljetemp måler, nytter ikke å oppgradere veihusventilasjonen hvis olja aldri blir skikkelig varm #-o

Edit: vanntemperaturen er helt OK, byttet termostat rett etter at jeg kjøpte bilen.
Veldig få her her inne har oljetemp målere montert, og når to stykker (i denne tråden) har samme problem så må det bety at mange flere kan ha det samme problemet (uten å vite om det).

Re: For lav oljetemperatur i kulda (9-5)

Lagt inn: 04 feb 2010, 16:34
av doo-kie
Har du en adapter før filteret der du har montert føleren? Det er ikke bare det at det er så stor kjøle effekt når du kjører slik at det påvirker oljetemp føleren? Bare en tanke jeg hadde.
Men ta opp termostaten å se :D

Re: For lav oljetemperatur i kulda (9-5)

Lagt inn: 05 feb 2010, 08:31
av Macgeier
Har vært inne på tanken, men det er lav temp om jeg står stille i kø også.
Og i fjor vinter var det varm og god olje, 100 grader i kø, som her:
Bilde
Normal temperatur (100 grader, bildet lyver litt siden temp.måleren har skrå vinkel).

Re: For lav oljetemperatur i kulda (9-5)

Lagt inn: 05 feb 2010, 20:28
av Ronny_N169
Interessant dette, da jeg har hørt om flere oljetermostater som tilfeldigvis har blitt oppdaget at de er defekte. Se denne artikkelen bla, http://www.saabpros.com/saab/nines/arti ... es_291.pdf av Chuck Andrews som kjørte en test av oljetempratur, og der helt tilfeldig går termostaten istykker under testen!. på tide å montere oljetrykk/tempfølere i 9-5. Men kanskje litt mer diskret enn Macgeier, noe høyere WAF må nok jeg ha på min installasjon :)

Re: For lav oljetemperatur i kulda (9-5)

Lagt inn: 08 feb 2010, 08:56
av Macgeier
Enig, jeg ligger nok ille an når det gjelder WAF :wink:
Uansett, tok oljeskift i helgen, og tok ut termostaten, det så rent og pent ut ikke noe antydning til oppsamlet kaffegrut.
Tok en 50minutters kjøretur og stakk en digital tempmåler ned i olja gjennom påfyllingsrøret, og ja tempsensoren på sanwichen viser riktig, jeg målte litt over 70 grader C på gjennomvarm motor #-o Så da er det bekreftet, oljetermostaten er defekt!

Ideell temperatur skal være mellom 90 og 100 grader, så olje i motoren min ligger 25 grader for lavt, hadde aldri oppdaget dette uten oljetemperturmåler.

Re: For lav oljetemperatur i kulda (9-5)

Lagt inn: 08 feb 2010, 15:04
av Gunnar N1413
Huff jeg hater å tukle med elektrisk på så ny bil og jeg ser jo helt klart at jeg burde hatt både trykkføler og tempføler...

Rart det ikke er orginalt...

Re: For lav oljetemperatur i kulda (9-5)

Lagt inn: 11 feb 2010, 11:48
av Macgeier
Ringte et Saab verksted for å bestille oljetermostat.
Den hyggelige deleselgeren sa at han ALDRI hadde vært borti denne delen, det var første gangen han måtte slå opp dette delenummeret, og han hadde som han sa jobbet årevis med Saab. Han spurte hvordan jeg i allverden visste at denne var defekt? Med forklaring på ettermontert oljetemp. måler var han fornøyd.

Han sjekket lageret på Skøyen, tomt, måtte bestilles fra Sverige :|
Og pris litt over 700 kroner :(

Men, men, alternativet å kjøre på kald olje kan nok bli dyrt i lengden og da er jo 700++ billig :wink:

Re: For lav oljetemperatur i kulda (9-5)

Lagt inn: 11 feb 2010, 16:48
av doo-kie
Ja blir spennende å høre hva du finner ut.
du må legge ut hva du får i temp etterpå.

Re: For lav oljetemperatur i kulda (9-5)

Lagt inn: 12 feb 2010, 10:14
av Macgeier
doo-kie skrev:Ja blir spennende å høre hva du finner ut.
du må legge ut hva du får i temp etterpå.
Yepp, resultater og bilder kommer, får desverre ikke hentet termostaten før på mandag...

Uansett, se på blandt annet siste side i dette dokumentet:
http://www.saabpros.com/saab/service/oil_sludge.pdf

Her anbefaler de å bytte oljetermostat EN GANG I ÅRET i nordlige strøk, så dette er absolutt et høyaktuellt tema med tanke på sludge :shock:

Re: Sludgefaktor: Defekt oljetermostat -> for lav oljetemperatur

Lagt inn: 15 feb 2010, 19:14
av Macgeier
Bilde
Gammel termostat, fjærlengde 57mm.

Bilde
Ny termostat, fjærlengde 62,5mm

Men, det er forskjeller ute å går, den nye har en slankere kropp og tynnere stålspiss, håper jeg har fått riktig type og at det kun er snakk om modell-endring (forbedring) av termostaten...

Tok en kjapp prøvetur av den nye, oljetempen passerte 80 grader for første gang i vinter =D>
Selve testen blir imorgen tidlig med litt flere mil til rådighet.