Startproblemer etter turbo bytte 900 86 t8 Oppdatert 08.03

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Startproblemer etter turbo bytte 900 86 t8 Oppdatert 08.03

Legg inn av Doc'en N1586 » 16 jan 2010, 04:00

Hei, nå har det seg slik at jeg har litt start problemer med 900 t8'en min. jeg får nå start på den den (og den får bensin, ved og gjøre som forklart videre her ), men det er kun ved at jeg manuelt løfter opp "laffen" som ligger over luftfilteret, og som bestemmer hvor mye bensin som skal kjøres inn i dysene. Men når jeg løfter opp "laffen" litegranne, og får en til og vri om tenningen, så kommer bilen med engang, så har jobbet meg frem til at det må jo være noe med at ikke turboen suger luft opp fra luftfilteret eller noe slikt? :S

Kansje litt dårlig forklart, så bare spør om det er noe som må formuleres bedre =)
kjedlige greier, da jeg har lyst og få bilen på veien igjen .

Takker for svar
MVh Doc'en


Hei hei, godtfolk. Nå er jeg kommet i en litt kinki situasjon. Har seg slik at jeg ikke får start på bilen min etter turbo bytte. Bilen kinner, har gnist, bensin (tror) jeg. Lukter værtfall bensin av pluggene.

Er jo mekanisk innsprøytning på disse bilene.
Er byttet flens fra manifoild også, pga den som sto på var større en vanlig t3/t4 turboer.

Noen ideer om hva som kan være grunnen? noe jeg kan feilsøke på?

Mvh Doc'en
Sist redigert av Doc'en N1586 den 08 mar 2010, 11:57, redigert 2 ganger totalt.
Saab 93 Aero - 02

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Startproblemer etter turbo bytte 900 86 t8

Legg inn av Frode N073 » 16 jan 2010, 10:21

hvis du bare tror'an får bensin så bør du sjekka det opp iallefall.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: Startproblemer etter turbo bytte 900 86 t8

Legg inn av Doc'en N1586 » 26 jan 2010, 11:17

Nå har jeg oppdatert over med litt info, og den får nå bensin ved og gjøre dette.
Saab 93 Aero - 02

Anders N1660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 23 sep 2008, 19:01
Medlemsnummer: 1660
Navn: Anders Meisingset
Bil: 12 BMW x3
Sted: romsdal

Re: Startproblemer etter turbo bytte 900 86 t8

Legg inn av Anders N1660 » 26 jan 2010, 11:23

Doc'en N1586 skrev:Nå har jeg oppdatert over med litt info, og den får nå bensin ved og gjøre dette.
hvis dette har skjedd etter turbobytte så kan det jo hende at det ikke har blitt helt tett mellom turbo og bøtta til luftfilteret, eller fra turbo til innsug.

suger da luft utenfor k-jetn. spjeldet vil da ikke løfte seg.....

anders
2012 BMW X3

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: Startproblemer etter turbo bytte 900 86 t8

Legg inn av Doc'en N1586 » 26 jan 2010, 13:49

Okei,først: tusen takk for svar =)

Jeg tror det er rimelig tett opp fra filteret til turboen, men kansje fra manifoilden til turboen ikke er hundre prosent tett, jeg skal ta og få skjekket dette.

Mvh Doc'en
Saab 93 Aero - 02

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: Startproblemer etter turbo bytte 900 86 t8

Legg inn av Doc'en N1586 » 27 jan 2010, 14:09

Hei hei, har nå tatt av eksos manifoilen og slipt den helt plan, og puttet på eksos pasta som tåler 1000 C , og dobbel pakning. så nå må den være 100% tett =)

Starter fremdeles ikke :/

Noen forslag? :)
Den starter jo med manuell justereng av spjeldet, så er jo akkurat som at ikke turboen suger til seg nok luft eller noe slikt ?

mvh doc'en
Saab 93 Aero - 02

Anders N1660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 23 sep 2008, 19:01
Medlemsnummer: 1660
Navn: Anders Meisingset
Bil: 12 BMW x3
Sted: romsdal

Re: Startproblemer etter turbo bytte 900 86 t8

Legg inn av Anders N1660 » 27 jan 2010, 22:27

Doc'en N1586 skrev:Hei hei, har nå tatt av eksos manifoilen og slipt den helt plan, og puttet på eksos pasta som tåler 1000 C , og dobbel pakning. så nå må den være 100% tett =)

Starter fremdeles ikke :/

Noen forslag? :)
Den starter jo med manuell justereng av spjeldet, så er jo akkurat som at ikke turboen suger til seg nok luft eller noe slikt ?

mvh doc'en
eksosmanifold?
er vel ikke så farlig om den ikke er helt tett.
hva med innsugsmanifold??? slanger mellom den og turbo???
hvis hele innsugssiden er helt tett må spjeldet løfte seg for å gi luft til motoren.

anders
2012 BMW X3

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Startproblemer etter turbo bytte 900 86 t8

Legg inn av Pål N526 » 28 jan 2010, 01:30

Sjekk at det er tett fra luftfilter til turbo.
Sjekk at det er tett fra turbo til spjell.
Sjekk at du har alle slanger der de skal være.
Gjerne ta et bilde av hvordan d ser ut nå.

Tipper den drar inn luft et sted mellom k-jet og spjeld.

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: Startproblemer etter turbo bytte 900 86 t8

Legg inn av Doc'en N1586 » 31 jan 2010, 04:08

hei hei, nå har jeg skiftet alle vakumslanger osv rundt om.

Og jeg fikk bilen til og starte for egen maskin idag, da gikk den fint, litt ujevnt og "skitten" men den gikk. eneste hjelpemiddelen jeg gav motoren var og holde gassen litt høyt.

Men nå er den slik at vær gang jeg latt bilen stå en god stund, og så prøver og kinne, så kommer den NESTEN, men så dør det ut i bare vanlig kinning igjen.

Jeg irreterer meg grønn nå, har tatt ut Kjetronicen for andre gang nå, erstattet med nye pakninger, skjekket at plungeren inni glir fritt, alt er tett som det skal virker det som.

Noen ide om hva som kan være problemet?
Høres jo ut som en bagatell, som igjen jeg vet kan være veldig mye.

Kan det være en regulater eller noe slikt som kan ha tatt kvelden?

Tusen takk for svar =)
Saab 93 Aero - 02

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Startproblemer etter turbo bytte 900 86 t8

Legg inn av na_X » 31 jan 2010, 04:22

mekanisk insprøytning... kan være et mareritt og feilsøke på. kan tenninga og CO på innsprøytninga være helt rett da? når du får den til å fyre, kommer det mye røyk ut eksos?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: Startproblemer etter turbo bytte 900 86 t8

Legg inn av Doc'en N1586 » 03 feb 2010, 19:59

Ja det har jeg fårstått !

Hvor lett skal plungeren i systemet (stempelet for de som ikke vet hva jeg mener) gå fritt?

skal den lett gli gjennom, eller skal det være som ved en sylinder og et stempel, at den må forbi en "stempel ring" ?

Virker jo som om den ikke greier og trekke opp platen nedi der, med rein sugeluft :? ? Men når jeg tar den opp manuelt, så kommer den med engang !

Mvh Doc'en N1586
Saab 93 Aero - 02

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Startproblemer etter turbo bytte 900 86 t8

Legg inn av na_X » 03 feb 2010, 23:45

Sjekk om innsugssiden imot turbo samt trykkrørene er tette, skal holde med litt vacuum bare for å få flytta det "dass-lokket". Skal nok vandre fritt, men det er en liten vekt på den andre siden så det faller ned igjen. Ellers så kan det jo være litt vanskelig å få det helt tett irundt innsprøytninga med den hetta man trer over det lokket på sugesiden av turboen. Trykk litt på gummihetta over det lokket for å lage vacuum for å se om du får noen annen reaksjon da når du får start på den. Test også med startgass irundt om for å sjekke om lekkasjer, da hører du om den ruser seg.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: Startproblemer etter turbo bytte 900 86 t8

Legg inn av Doc'en N1586 » 08 mar 2010, 11:56

Da har jeg fått skjekket opp i lekasjer osv, dette tror jeg ikke er tilfelle, da etter gjentatte ganger med feilsøking på dette ikke har gitt noe resultat.

Jeg har også funnet ut at kaldstart dysen ikke får strøm ! dette skyldes vel Termotids bryteren?

jeg har også skiftet ut Brenselstrykkregulatoren, feilen lå ikke her heller.

jeg er hundre prosent sikker på at den ikke klarer og løfte spjeldet opp! Jeg lurer på om den platen er feil innstilt !?

Plungeren henger ikke ! den går fritt. Da jeg løfter på spjeldet manuelt med tenningen på, så kjenner jeg plungeren gli etter hvert som jeg senker, eller reiser spjeldet ! Løfter jeg spjeldet manuelt mens bilen kjinnes spruter de elegant og fint slik de skal gjøre. Det kommer bensin frem til K-jetronic bensinfordeleren, og ut i alle bensinslanger, men det kommer ikke ut dysene !

Jeg er så frustrert nå på hele K-jetronic systemet, bilen har stått siden desember. jeg har brukt utallige timer i garasjen med feilsøking, prøving, men ender bare opp med samme resultatt vær gang : NO GO !!

Jeg har renset alt av dyser, gjort rein ALLE slanger, byttet ut de flese med nye.

Jeg syns det er så merkelig da bilen sveivet og gikk HELT fint før den ble satt i garasjen, og jeg har ikke gjort noe fysisk med K-jetronic systemet under selve umbyggingen av Turboen ! Dette er nå byttet tilbake til orginal stand.
Den ville bare ikke starte igjen.

Mvh
Doc'en
Saab 93 Aero - 02

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Startproblemer etter turbo bytte 900 86 t8

Legg inn av Andreas N1194 » 09 mar 2010, 08:08

Doc'en N1586 skrev:Da har jeg fått skjekket opp i lekasjer osv, dette tror jeg ikke er tilfelle, da etter gjentatte ganger med feilsøking på dette ikke har gitt noe resultat.

Jeg har også funnet ut at kaldstart dysen ikke får strøm ! dette skyldes vel Termotids bryteren?

jeg har også skiftet ut Brenselstrykkregulatoren, feilen lå ikke her heller.

jeg er hundre prosent sikker på at den ikke klarer og løfte spjeldet opp! Jeg lurer på om den platen er feil innstilt !?

Plungeren henger ikke ! den går fritt. Da jeg løfter på spjeldet manuelt med tenningen på, så kjenner jeg plungeren gli etter hvert som jeg senker, eller reiser spjeldet ! Løfter jeg spjeldet manuelt mens bilen kjinnes spruter de elegant og fint slik de skal gjøre. Det kommer bensin frem til K-jetronic bensinfordeleren, og ut i alle bensinslanger, men det kommer ikke ut dysene !

Jeg er så frustrert nå på hele K-jetronic systemet, bilen har stått siden desember. jeg har brukt utallige timer i garasjen med feilsøking, prøving, men ender bare opp med samme resultatt vær gang : NO GO !!

Jeg har renset alt av dyser, gjort rein ALLE slanger, byttet ut de flese med nye.

Jeg syns det er så merkelig da bilen sveivet og gikk HELT fint før den ble satt i garasjen, og jeg har ikke gjort noe fysisk med K-jetronic systemet under selve umbyggingen av Turboen ! Dette er nå byttet tilbake til orginal stand.
Den ville bare ikke starte igjen.

Mvh
Doc'en
Tror Arve (NA_X på forumet) hadde noen av de samme problemene på sin K-jet, og det endte vel med at den gikk på skroten ;) T8 kan være slitsomt fra tid til annen har jeg skjønt...
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Svar