Side 1 av 1

Sensonic girkasse

Lagt inn: 22 aug 2004, 21:56
av Saabulf
Hei, jeg vurderer sterkt å kjøpe uten tvil verdensbeste bil Saab. Jeg har sett en Saab med Sensonic girkasse og lurer på om det er en slags automat girkasse?? :?

Lagt inn: 22 aug 2004, 22:01
av Mortimer-N18
Det er en manuell girkasse som det sitter automatisk clutch på. Det er visstnok ikke så veldig stabilt når det har gått en del km, så det er mange som bygger om til manuell clutch.

Sensonic er rett og slett en computer som senser når du girer og clutcher automatisk for deg i løpet av et brøkdel av et sekund. Du kan gire rimelig kjapt med det systemet. Det er sikkert noen har som har det og som kan fortelle deg mer om det.

Lagt inn: 22 aug 2004, 23:00
av Lars-Erik-N049
Har en -95 900 T med Sensonic. Bilen har runda 130000 og det fungerer helt upåklagelig foreløpig.

Helt fra jeg kjøpte bilen for 2 år siden har en del folk sagt at sensonic var noe drit og kom til å koste meg en masse penger i fremtiden. Mulig det stemmer, men det har fungert feilfritt for meg i alle fall.

Fungerer ved at det sitter sensorer ved girspak som merker hvilken posisjon girspaken har. Deretter sitter det en pumpe som løser ut clutchen og justerer denne på bakgrunn av turtall og gasspådrag. Ved ca 1800-2000 rpm låser clutchen uansett hvor mye man står på. På grunn av dette bruker biler med sensonic mindre clutch enn bilen til gjennomsnittssjåføren. Kjørestil har selvfølgelig en del å si. Fjærene på clutchlamellene skal være ca 20-30 prosent stivere enn på original clutch. Fint for de som skal trimme. Clutchen takler høyere moment enn originalclutch.

I bruk må man være litt mer følsom på gassfoten, da man bruker mengden gass til å justere hvor mye sluring man har ved f.eks start. Ellers blir det som å kjøre en bil uten clutch hvor man letter litt på gassdraget og setter inn neste gir.

Synd at dette ikke ble videreutviklet etter 1997. Min bil har blitt oppgradert av tidligere eier til 97 utgave. Dette ble gjort på garanti av Saab. Dette er viktig da det var en del krøll med de tidlige utgavene. Systemet er egentlig ikke så mye annerledes enn clutchløsningene som brukes på biler med varianter av F1 giring i dag, tror jeg.

Vanlige feil er vistnok at det har løsnet gummibiter innvendig i noen av slangene til systemet. Elektronikken har da rapportert feil og nektet å løse inn clutchen. Resultatet er at du står å ruser uansett hvilket gir du setter den i. Andre har igjen opplevd å ikke få startet bilen i det hele tatt pga feilmeldinger.

Om du velger løsningen sjekk i alle fall at den har blitt oppgradert til 97 utgave.

Lykke til og (kanskje) velkommet til sensonicfamilien. (Er ikke så mange av oss)

Lagt inn: 23 aug 2004, 10:37
av 900T Tore
Hei.
Jeg har en -97 900 T den har kjørt 224.000km har hat bilen siden den var ny det fungerer helt greit.

Hadde litt problemer med noe elektronikk når bilen rundet ca. 180.000km dett fikset jeg på Saab faktisk ikke så dyrt husker ikke helt prisen. Ellers har jeg ikke så mye peiling på bil men personlig foretrekker jeg dette girsystemet fremfor automatgir. Men jeg tror det er lurt å ta de nødvendige servicer på Saab det har jeg gjort og bilen går som den skulle være nesten ny :D

Enjoy!

Lagt inn: 23 aug 2004, 10:56
av Hjelle, N6
Som Mortimer seier, det går ann å bygge om til vanlig manuell om på eit eller anna punkt finn ut at du vil gjere det.
Prisen på det er rundt 5kkr meinar eg på, SAAB sel ihvertfall ein komplett sats for ombygginga. Huskar desverre ikkje om prisen er med arbeid eller ei.

Men som dei tidligare talarane seier, eg ville ihvertfall ha hatt ein slik framfor vanlig automat.
Men det du Lars-Erik seier, at det er gummislangane som er syndaren, er det då merkelig at SAAB ikkje har kome med ein forbetra del, når det tydligvis er ein del problem med akkurat det du nemner, at bilen ikkje vil i gir, og berre står i fri.

Men eg ville nok at testa bilen, og hadde eg likt girsystemet hadde eg lått til, om ikkje enten kjøpt bil med enten manuell eller automatkasse. Sjekk evt. pris på kva det til koste å reparere/konvertere systemet før du kjøper bilen, om du skulle vere so uheldig at systemet går åt skogen.
Viktig å presisere at det er snakk om ein vanlig "manuell" girspak, monge som trur det er eit opplegg som liknar på automat i betjeninga.

Må tilslutt nemnast at eg ikkje har fått muligheita til å prøvekøyre noko slikt, men eg leitar igrunnen med lys og lykter i bilannonser for å sjå om det er bilar rundtom her til salgs, so eg kan snike til meg ein prøvetur.... :lol:

Lagt inn: 23 aug 2004, 19:10
av Lars-Erik-N049
Husker ikke helt hvor jeg leste det med slangene. Fant det ikke igjen på STCS forumet hvor jeg mente å ha lest dette. Problemet med slangene er at de er fylt med olje under trykk og er på biler i fra 1995-97. Dvs gamle gummislanger med masse trykk. Ikke rart om det blir problemer med dem etterhvert.

Av sikkerhetsårsaker får man ikke kjørt bilen dersom det rapporteres feil med sensonicen. Dette skapte en del irriterte sjeler i de første modellene hvor dette skjedde forholdsvis ofte for noen.

Et problem har vistnok vært at mange holder på girspaken imens de kjører. Dette har for noen ført til at sensorene har registrert av og på i korte øyeblikk. Resultatet har vært sluring på clutch. Jeg har ikke merket noe til dette.

Lagt inn: 27 aug 2004, 14:02
av Johan
Hei jeg hadde sensonic girkasse på den gamle bilen (1997-900 turbo) det var en del tull, ganske fustrerende å stå der uten å få bilen i gir :-x
Til slutt fikk jeg nok å kjøpte ny bil nå den lykklige eier av en 9-3 Aero :D
Kjøp heller med hel automatisk gir eller manuell!

MVH. Johan