9-5: varm motor og kaldt på kaldt i bilen.. (løst)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

9-5: varm motor og kaldt på kaldt i bilen.. (løst)

Legg inn av Macgeier » 18 feb 2010, 17:17

Hmm... det var da makan til temperaturproblemer som skulle dukke opp.
Har merket at det har vært litt lunka i bilen under kjøring og nå er det nesten bare kald luft som kommer fra varme-apparatet :x
Motoren (kjølevannet) har fin temp helt normalt utslag på viseren, ekspansjonstanker er full, men varmen ut fra apparatet er så å si kald.
Kan kranstyringen ha hoppet av?
Luft i registeret?
Noen med erfaringer?

Må kjøre med "HI" for å i det hele tatt holde varmen #-o
Sist redigert av Macgeier den 18 mar 2010, 07:07, redigert 1 gang totalt.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..

Legg inn av Ingvar N629 » 18 feb 2010, 18:36

Ikke uvanlig, søk litt :wink:
du kan begynne med å kalibrere acc og se om det er noen feilkoder ( trykk auto + off).

Varmekrana er vakuumstyrt og sitter på torpedoveggen i motorrommet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
NjalVM
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 25 jan 2010, 08:27
Bil: '04 SAAB 9-5 Vector, 2.0t
Sted: Bergen, eller deromkring..

Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..

Legg inn av NjalVM » 18 feb 2010, 18:54

Kva er gode stikkord for søk?
Eg har nemlig søkt etter det same, men ikkje funne noko fornuftig...

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..

Legg inn av Macgeier » 18 feb 2010, 19:04

Jeg får prøve å søke litt da..

Tok en kjøretur til lysløypa, resetta 3 ganger (auto + off), tror feilmedlingen var 1-08, 2-13.

Problemet er nå at det er varme på passasjersiden, og kaldt på førersiden :roll: Pluss defrostingen er heller flau (ingen skikkelig "vind" på innsiden av frontruta.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..

Legg inn av Ingvar N629 » 18 feb 2010, 20:58

08: Stegmotor blandeluftspjeld høyre, og stegmotor blandeluftspjeld venstre, løst spjeld. Dette er nok grunnen til at det ikke blir varmt på den ene siden.

13: Stegmotor luftfordelingsspjeld, blokkert spjeld. Dette er nok grunnen til at du ikke får varme opp på frontruta.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..

Legg inn av Ingvar N629 » 18 feb 2010, 22:02

NjalVM skrev:Kva er gode stikkord for søk?
Eg har nemlig søkt etter det same, men ikkje funne noko fornuftig...
Fant disse etter et raskt søk:
viewtopic.php?f=12&t=28929&hilit=+varme%2A+klima%2A
viewtopic.php?f=37&t=28879&hilit=+varme%2A+klima%2A
viewtopic.php?f=37&t=28780&hilit=+varme%2A+klima%2A
viewtopic.php?f=12&t=27404&hilit=+varme%2A+klima%2A
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
NjalVM
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 25 jan 2010, 08:27
Bil: '04 SAAB 9-5 Vector, 2.0t
Sted: Bergen, eller deromkring..

Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..

Legg inn av NjalVM » 18 feb 2010, 22:28

Ah! Eg har sett dei fleste av dei; bortsett frå ein av dei.. ..som faktisk gav meg noko å jobbe med... :)


(Merkelig kor dårlig eg er på å søkje på dette forumet.. :| )

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..

Legg inn av Macgeier » 23 feb 2010, 12:31

Takk for søkehjelp.
Nå er det kun feilkode 08 (og det er fart i luft til frontruta), men kaldt på førersida, ja...
Kjekt at flere har hatt det samme problemet:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... aft+repair
http://www.eeuroparts.com/images/95%20B ... ctions.pdf
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..

Legg inn av Macgeier » 24 feb 2010, 08:45

Oppdatering, skrudde ut sakene igår kveld, fant følgende:

1) Hendelen var sprukket på samme sted som vist her (den grønne):
http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... vs_old.jpg

2) Akselen var brukket som her:
http://www.saabservices.com/images/broken.jpg

3) Drevet på motorakselen hadde sklidd opp og traff ikke drevet som vis her:
http://i25.photobucket.com/albums/c95/r ... MG1938.jpg

Tre ting på èn gang :wink:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..

Legg inn av Ingvar N629 » 25 feb 2010, 14:10

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..

Legg inn av Stalfa » 25 feb 2010, 16:01

Macgeier skrev:Jeg får prøve å søke litt da..
Søke funksjonaliteten her kunne ha vært bedre.
Hva med en slik google customized søk lagt inn som et felt på sidene?
Vet ikke hvordan det fungerer med tilgangskontroll og slikt.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..

Legg inn av Dopus » 25 feb 2010, 16:18

Skikklig uflaks du har hatt da. Allt på en gang. Hadde samme problemet i høst, heldigvis var det bare drevet på motoren som hadde kommet for langt ut. Var bare å presse den tilbake så var det i orden. Husk å slette feilkodene i ac panelet etter at du har fått fikset feilen.Kjør en diagnose og sjekk at kodene faktisk er vekke.

Dem har den repsaken på speedparts også. til en del lavere pris en den fra England:
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... aket.shtml
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..

Legg inn av Paul N1176 » 25 feb 2010, 22:52

Stalfa skrev:
Macgeier skrev:Jeg får prøve å søke litt da..
Søke funksjonaliteten her kunne ha vært bedre.
Hva med en slik google customized søk lagt inn som et felt på sidene?
Vet ikke hvordan det fungerer med tilgangskontroll og slikt.
viewtopic.php?f=12&t=25601
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..

Legg inn av Macgeier » 26 feb 2010, 17:16

Dopus skrev:Skikklig uflaks du har hatt da. Allt på en gang. Hadde samme problemet i høst, heldigvis var det bare drevet på motoren som hadde kommet for langt ut. Var bare å presse den tilbake så var det i orden. Husk å slette feilkodene i ac panelet etter at du har fått fikset feilen.Kjør en diagnose og sjekk at kodene faktisk er vekke.

Dem har den repsaken på speedparts også. til en del lavere pris en den fra England:
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... aket.shtml
Uflaks, det kan man si, temperaturproblemer er ikke å spøke med når det er vinter.

Har bestillt hos Speedparts. Kjører foreløpig med manuell kontroll, vrir på spjeldet med fingrene, greit så lenge det er stabil temperatur.

Bestemte meg for å flykte fra vinter`n, satte meg i bilen på Torsdag kveld, har krysset 3 landegrenser og hvor jeg er nå er det snøfritt og 14 varmegrader :D .
Det ble etterhvert plagsomt varmt med "norges instillingen", så nå er den etterjustert til kald luft :D

Fikk heldigvis fikset oljetermostaten før avfart, den er viktigere enn førermiljøet, om jeg fryser eller svetter så har det ingen betydning så lenge motoren klarer brasene :wink:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..

Legg inn av Macgeier » 10 mar 2010, 08:38

Løst.
Eneste som ga litt hodebry (bortsett fra at det var trangt å skru) var å dreie armen i riktig posisjon, jeg turte ikke å bruke mye makt av redsel for å ødelegge tannhjulene i drivverket (høy utveksling). Tok heller av motoren fra drivverket (lett - kun to skruer), koblet kun motoren til pluggen og kalibrerte systemet slik at motoren dreiet til riktig posisjon. Deretter satte jeg på driverket med den nye alu armen i riktig posisjon. Så var det bare å skru på plass alt sammen og temperaturen var nok en gang under kontroll.

Tips:
http://biltema.no/no/Verktoy/Handverkto ... geklemmer/
Denne er verdt sin vekt i gull, 6mm pipa passer på monteringsskruene og så trangt som det er så er det godt med en bøyelig skrutrekker med skikkelig grep.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Svar