9-5: varm motor og kaldt på kaldt i bilen.. (løst)
Moderator: Moderatorer
9-5: varm motor og kaldt på kaldt i bilen.. (løst)
Hmm... det var da makan til temperaturproblemer som skulle dukke opp.
Har merket at det har vært litt lunka i bilen under kjøring og nå er det nesten bare kald luft som kommer fra varme-apparatet
Motoren (kjølevannet) har fin temp helt normalt utslag på viseren, ekspansjonstanker er full, men varmen ut fra apparatet er så å si kald.
Kan kranstyringen ha hoppet av?
Luft i registeret?
Noen med erfaringer?
Må kjøre med "HI" for å i det hele tatt holde varmen
Har merket at det har vært litt lunka i bilen under kjøring og nå er det nesten bare kald luft som kommer fra varme-apparatet
Motoren (kjølevannet) har fin temp helt normalt utslag på viseren, ekspansjonstanker er full, men varmen ut fra apparatet er så å si kald.
Kan kranstyringen ha hoppet av?
Luft i registeret?
Noen med erfaringer?
Må kjøre med "HI" for å i det hele tatt holde varmen
Sist redigert av Macgeier den 18 mar 2010, 07:07, redigert 1 gang totalt.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
Ikke uvanlig, søk litt
du kan begynne med å kalibrere acc og se om det er noen feilkoder ( trykk auto + off).
Varmekrana er vakuumstyrt og sitter på torpedoveggen i motorrommet.
du kan begynne med å kalibrere acc og se om det er noen feilkoder ( trykk auto + off).
Varmekrana er vakuumstyrt og sitter på torpedoveggen i motorrommet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- NjalVM
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 62
- Registrert: 25 jan 2010, 08:27
- Bil: '04 SAAB 9-5 Vector, 2.0t
- Sted: Bergen, eller deromkring..
Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
Kva er gode stikkord for søk?
Eg har nemlig søkt etter det same, men ikkje funne noko fornuftig...
Eg har nemlig søkt etter det same, men ikkje funne noko fornuftig...
Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
Jeg får prøve å søke litt da..
Tok en kjøretur til lysløypa, resetta 3 ganger (auto + off), tror feilmedlingen var 1-08, 2-13.
Problemet er nå at det er varme på passasjersiden, og kaldt på førersiden Pluss defrostingen er heller flau (ingen skikkelig "vind" på innsiden av frontruta.
Tok en kjøretur til lysløypa, resetta 3 ganger (auto + off), tror feilmedlingen var 1-08, 2-13.
Problemet er nå at det er varme på passasjersiden, og kaldt på førersiden Pluss defrostingen er heller flau (ingen skikkelig "vind" på innsiden av frontruta.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
08: Stegmotor blandeluftspjeld høyre, og stegmotor blandeluftspjeld venstre, løst spjeld. Dette er nok grunnen til at det ikke blir varmt på den ene siden.
13: Stegmotor luftfordelingsspjeld, blokkert spjeld. Dette er nok grunnen til at du ikke får varme opp på frontruta.
13: Stegmotor luftfordelingsspjeld, blokkert spjeld. Dette er nok grunnen til at du ikke får varme opp på frontruta.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
Fant disse etter et raskt søk:NjalVM skrev:Kva er gode stikkord for søk?
Eg har nemlig søkt etter det same, men ikkje funne noko fornuftig...
viewtopic.php?f=12&t=28929&hilit=+varme%2A+klima%2A
viewtopic.php?f=37&t=28879&hilit=+varme%2A+klima%2A
viewtopic.php?f=37&t=28780&hilit=+varme%2A+klima%2A
viewtopic.php?f=12&t=27404&hilit=+varme%2A+klima%2A
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- NjalVM
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 62
- Registrert: 25 jan 2010, 08:27
- Bil: '04 SAAB 9-5 Vector, 2.0t
- Sted: Bergen, eller deromkring..
Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
Ah! Eg har sett dei fleste av dei; bortsett frå ein av dei.. ..som faktisk gav meg noko å jobbe med...
(Merkelig kor dårlig eg er på å søkje på dette forumet.. )
(Merkelig kor dårlig eg er på å søkje på dette forumet.. )
Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
Takk for søkehjelp.
Nå er det kun feilkode 08 (og det er fart i luft til frontruta), men kaldt på førersida, ja...
Kjekt at flere har hatt det samme problemet:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... aft+repair
http://www.eeuroparts.com/images/95%20B ... ctions.pdf
Nå er det kun feilkode 08 (og det er fart i luft til frontruta), men kaldt på førersida, ja...
Kjekt at flere har hatt det samme problemet:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... aft+repair
http://www.eeuroparts.com/images/95%20B ... ctions.pdf
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
Oppdatering, skrudde ut sakene igår kveld, fant følgende:
1) Hendelen var sprukket på samme sted som vist her (den grønne):
http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... vs_old.jpg
2) Akselen var brukket som her:
http://www.saabservices.com/images/broken.jpg
3) Drevet på motorakselen hadde sklidd opp og traff ikke drevet som vis her:
http://i25.photobucket.com/albums/c95/r ... MG1938.jpg
Tre ting på èn gang
1) Hendelen var sprukket på samme sted som vist her (den grønne):
http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... vs_old.jpg
2) Akselen var brukket som her:
http://www.saabservices.com/images/broken.jpg
3) Drevet på motorakselen hadde sklidd opp og traff ikke drevet som vis her:
http://i25.photobucket.com/albums/c95/r ... MG1938.jpg
Tre ting på èn gang
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
Partsforsaabs har deler for å fikse knekte aksler:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2465
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3729
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2465
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3729
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
Søke funksjonaliteten her kunne ha vært bedre.Macgeier skrev:Jeg får prøve å søke litt da..
Hva med en slik google customized søk lagt inn som et felt på sidene?
Vet ikke hvordan det fungerer med tilgangskontroll og slikt.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
Skikklig uflaks du har hatt da. Allt på en gang. Hadde samme problemet i høst, heldigvis var det bare drevet på motoren som hadde kommet for langt ut. Var bare å presse den tilbake så var det i orden. Husk å slette feilkodene i ac panelet etter at du har fått fikset feilen.Kjør en diagnose og sjekk at kodene faktisk er vekke.
Dem har den repsaken på speedparts også. til en del lavere pris en den fra England:
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... aket.shtml
Dem har den repsaken på speedparts også. til en del lavere pris en den fra England:
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... aket.shtml
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
viewtopic.php?f=12&t=25601Stalfa skrev:Søke funksjonaliteten her kunne ha vært bedre.Macgeier skrev:Jeg får prøve å søke litt da..
Hva med en slik google customized søk lagt inn som et felt på sidene?
Vet ikke hvordan det fungerer med tilgangskontroll og slikt.
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
Uflaks, det kan man si, temperaturproblemer er ikke å spøke med når det er vinter.Dopus skrev:Skikklig uflaks du har hatt da. Allt på en gang. Hadde samme problemet i høst, heldigvis var det bare drevet på motoren som hadde kommet for langt ut. Var bare å presse den tilbake så var det i orden. Husk å slette feilkodene i ac panelet etter at du har fått fikset feilen.Kjør en diagnose og sjekk at kodene faktisk er vekke.
Dem har den repsaken på speedparts også. til en del lavere pris en den fra England:
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... aket.shtml
Har bestillt hos Speedparts. Kjører foreløpig med manuell kontroll, vrir på spjeldet med fingrene, greit så lenge det er stabil temperatur.
Bestemte meg for å flykte fra vinter`n, satte meg i bilen på Torsdag kveld, har krysset 3 landegrenser og hvor jeg er nå er det snøfritt og 14 varmegrader .
Det ble etterhvert plagsomt varmt med "norges instillingen", så nå er den etterjustert til kald luft
Fikk heldigvis fikset oljetermostaten før avfart, den er viktigere enn førermiljøet, om jeg fryser eller svetter så har det ingen betydning så lenge motoren klarer brasene
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
Løst.
Eneste som ga litt hodebry (bortsett fra at det var trangt å skru) var å dreie armen i riktig posisjon, jeg turte ikke å bruke mye makt av redsel for å ødelegge tannhjulene i drivverket (høy utveksling). Tok heller av motoren fra drivverket (lett - kun to skruer), koblet kun motoren til pluggen og kalibrerte systemet slik at motoren dreiet til riktig posisjon. Deretter satte jeg på driverket med den nye alu armen i riktig posisjon. Så var det bare å skru på plass alt sammen og temperaturen var nok en gang under kontroll.
Tips:
http://biltema.no/no/Verktoy/Handverkto ... geklemmer/
Denne er verdt sin vekt i gull, 6mm pipa passer på monteringsskruene og så trangt som det er så er det godt med en bøyelig skrutrekker med skikkelig grep.
Eneste som ga litt hodebry (bortsett fra at det var trangt å skru) var å dreie armen i riktig posisjon, jeg turte ikke å bruke mye makt av redsel for å ødelegge tannhjulene i drivverket (høy utveksling). Tok heller av motoren fra drivverket (lett - kun to skruer), koblet kun motoren til pluggen og kalibrerte systemet slik at motoren dreiet til riktig posisjon. Deretter satte jeg på driverket med den nye alu armen i riktig posisjon. Så var det bare å skru på plass alt sammen og temperaturen var nok en gang under kontroll.
Tips:
http://biltema.no/no/Verktoy/Handverkto ... geklemmer/
Denne er verdt sin vekt i gull, 6mm pipa passer på monteringsskruene og så trangt som det er så er det godt med en bøyelig skrutrekker med skikkelig grep.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.