Side 1 av 2
					
				9-5: varm motor og kaldt på kaldt i bilen.. (løst)
				Lagt inn: 18 feb 2010, 17:17
				av Macgeier
				Hmm... det var da makan til temperaturproblemer som skulle dukke opp.
Har merket at det har vært litt lunka i bilen under kjøring og nå er det nesten bare kald luft som kommer fra varme-apparatet 
 
Motoren (kjølevannet) har fin temp helt normalt utslag på viseren, ekspansjonstanker er full, men varmen ut fra apparatet er så å si kald.
Kan kranstyringen ha hoppet av?
Luft i registeret?
Noen med erfaringer?
Må kjøre med "HI" for å i det hele tatt holde varmen 

 
			 
			
					
				Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
				Lagt inn: 18 feb 2010, 18:36
				av Ingvar N629
				Ikke uvanlig, søk litt  
 
du kan begynne med å kalibrere acc og se om det er noen feilkoder ( trykk auto + off).
Varmekrana er vakuumstyrt og sitter på torpedoveggen i motorrommet.
 
			 
			
					
				Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
				Lagt inn: 18 feb 2010, 18:54
				av NjalVM
				Kva er gode stikkord for søk?
Eg har nemlig søkt etter det same, men ikkje funne noko fornuftig...
			 
			
					
				Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
				Lagt inn: 18 feb 2010, 19:04
				av Macgeier
				Jeg får prøve å søke litt da..
Tok en kjøretur til lysløypa, resetta 3 ganger (auto + off), tror feilmedlingen var 1-08, 2-13.
Problemet er nå at det er varme på passasjersiden, og kaldt på førersiden 

 Pluss defrostingen er heller flau (ingen skikkelig "vind" på innsiden av frontruta.
 
			 
			
					
				Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
				Lagt inn: 18 feb 2010, 20:58
				av Ingvar N629
				08: Stegmotor blandeluftspjeld høyre, og stegmotor blandeluftspjeld venstre, løst spjeld. Dette er nok grunnen til at det ikke blir varmt på den ene siden.
13: Stegmotor luftfordelingsspjeld, blokkert spjeld. Dette er nok grunnen til at du ikke får varme opp på frontruta.
			 
			
					
				Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
				Lagt inn: 18 feb 2010, 22:02
				av Ingvar N629
				
			 
			
					
				Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
				Lagt inn: 18 feb 2010, 22:28
				av NjalVM
				Ah! Eg har sett dei fleste av dei; bortsett frå ein av dei.. ..som faktisk gav meg noko å jobbe med... 
(Merkelig kor dårlig eg er på å søkje på dette forumet.. 

 )
 
			 
			
					
				Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
				Lagt inn: 23 feb 2010, 12:31
				av Macgeier
				Takk for søkehjelp.
Nå er det kun feilkode 08 (og det er fart i luft til frontruta), men kaldt på førersida, ja...
Kjekt at flere har hatt det samme problemet:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... aft+repair
http://www.eeuroparts.com/images/95%20B ... ctions.pdf 
			 
			
					
				Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
				Lagt inn: 24 feb 2010, 08:45
				av Macgeier
				Oppdatering, skrudde ut sakene igår kveld, fant følgende:
1) Hendelen var sprukket på samme sted som vist her (den grønne):
http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... vs_old.jpg
2) Akselen var brukket som her:
http://www.saabservices.com/images/broken.jpg
3) Drevet på motorakselen hadde sklidd opp og traff ikke drevet som vis her:
http://i25.photobucket.com/albums/c95/r ... MG1938.jpg
Tre ting på èn gang 

 
			 
			
					
				Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
				Lagt inn: 25 feb 2010, 14:10
				av Ingvar N629
				
			 
			
					
				Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
				Lagt inn: 25 feb 2010, 16:01
				av Stalfa
				Macgeier skrev:Jeg får prøve å søke litt da..
Søke funksjonaliteten her kunne ha vært bedre. 
Hva med en slik google customized søk lagt inn som et felt på sidene?
Vet ikke hvordan det fungerer med tilgangskontroll og slikt.
 
			 
			
					
				Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
				Lagt inn: 25 feb 2010, 16:18
				av Dopus
				Skikklig uflaks du har hatt da. Allt på en gang. Hadde samme problemet i høst, heldigvis var det bare drevet på motoren som hadde kommet for langt ut. Var bare å presse den tilbake så var det i orden. Husk å slette feilkodene i ac panelet etter at du har fått fikset feilen.Kjør en diagnose og sjekk at kodene faktisk er vekke.
Dem har den repsaken på speedparts også. til en del lavere pris en den fra England:
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... aket.shtml 
			 
			
					
				Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
				Lagt inn: 25 feb 2010, 22:52
				av Paul N1176
				Stalfa skrev:Macgeier skrev:Jeg får prøve å søke litt da..
Søke funksjonaliteten her kunne ha vært bedre. 
Hva med en slik google customized søk lagt inn som et felt på sidene?
Vet ikke hvordan det fungerer med tilgangskontroll og slikt.
 
viewtopic.php?f=12&t=25601 
			 
			
					
				Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
				Lagt inn: 26 feb 2010, 17:16
				av Macgeier
				Dopus skrev:Skikklig uflaks du har hatt da. Allt på en gang. Hadde samme problemet i høst, heldigvis var det bare drevet på motoren som hadde kommet for langt ut. Var bare å presse den tilbake så var det i orden. Husk å slette feilkodene i ac panelet etter at du har fått fikset feilen.Kjør en diagnose og sjekk at kodene faktisk er vekke.
Dem har den repsaken på speedparts også. til en del lavere pris en den fra England:
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... aket.shtml 
Uflaks, det kan man si, temperaturproblemer er ikke å spøke med når det er vinter.
Har bestillt hos Speedparts. Kjører foreløpig med manuell kontroll, vrir på spjeldet med fingrene, greit så lenge det er stabil temperatur. 
Bestemte meg for å flykte fra vinter`n, satte meg i bilen på Torsdag kveld, har krysset 3 landegrenser og hvor jeg er nå er det snøfritt og 14 varmegrader  

 .
Det ble etterhvert plagsomt varmt med "norges instillingen", så nå er den etterjustert til kald luft 
 
Fikk heldigvis fikset oljetermostaten før avfart, den er viktigere enn førermiljøet, om jeg fryser eller svetter så har det ingen betydning så lenge motoren klarer brasene 

 
			 
			
					
				Re: 9-5: varm motor og kaldt i bilen..
				Lagt inn: 10 mar 2010, 08:38
				av Macgeier
				Løst.
Eneste som ga litt hodebry (bortsett fra at det var trangt å skru) var å dreie armen i riktig posisjon, jeg turte ikke å bruke mye makt av redsel for å ødelegge tannhjulene i drivverket (høy utveksling). Tok heller av motoren fra drivverket (lett - kun to skruer), koblet kun motoren til pluggen og kalibrerte systemet slik at motoren dreiet til riktig posisjon. Deretter satte jeg på driverket med den nye alu armen i riktig posisjon. Så var det bare å skru på plass alt sammen og temperaturen var nok en gang under kontroll.
Tips:
http://biltema.no/no/Verktoy/Handverkto ... geklemmer/
Denne er verdt sin vekt i gull, 6mm pipa passer på monteringsskruene og så trangt som det er så er det godt med en bøyelig skrutrekker med skikkelig grep.