Side 1 av 1

Seriøst trøbbel i EU-kontroll - Fix eller kast?

Lagt inn: 19 mar 2010, 19:16
av superulv
Var på EU kontroll idag med min kjære Saab 900i 1988-modell. Bilen har gått 328000 km og det som ei klokke så lenge jeg har hatt den. Nå lukter jeg trøbbel.

EU-sjekken sier bla.a:

2-er feil

-bremserør svekket pga rustangrep bak
-forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel bak
-brems henger på høyre bakhjul
-frontlykt må byttes pga matte reflektorer og sprekk
-farlig rust i bærende konstr- v/indre innfesting av nedre bærebru venstre foran
-eksosanlegg defekt - fremre potte/katalysator

i tillegg til noen små 1-er feil som er lette å fikse.

Mitt spørsmål er om dette lønner seg å fikse eller om det er bare å kaste bilen?

Verkstedmannen antydet minst 10-12 000,- i reperasjoner + rustsveising....
Noen som byr mindre? Bor i Trondheim :-)

Re: Seriøst trøbbel i EU-kontroll - Fix eller kast?

Lagt inn: 19 mar 2010, 19:52
av doo-kie
Jeg hadde nok kastet bilen om jeg var deg. Alt for mye jobb å penger å legge ned i en så lite spesiell bil.

Re: Seriøst trøbbel i EU-kontroll - Fix eller kast?

Lagt inn: 19 mar 2010, 19:59
av Vegars
Høres ut som en bil for en som kan gjøre litt selv det der!
Er nok ikke lønnsomt å sette det bort til et verksted, men hvis noen kan hjelpe deg er det jo håp!
Noe av feilene koster jo lite å få fikset iallefall.

Re: Seriøst trøbbel i EU-kontroll - Fix eller kast?

Lagt inn: 19 mar 2010, 20:01
av na_X
Det som er vanlig/verst på de gamle 900ene er jo den rusta som er nevnt der, farlig rust.. Men er det lite rust ellers så kan det jo kanskje være verdt å fikse på, er jo ikke så mange OG900ere på veien lengre, og skal du ha en annen OG900 så har sikkert den det samme problemet og kanskje enda flere feil ellers. Nå vet ikke jeg hvilket verksted som du var til på EU-kontroll til, men mulig det er andre som fikser den rusta rimeligere enn der du var.

Re: Seriøst trøbbel i EU-kontroll - Fix eller kast?

Lagt inn: 19 mar 2010, 20:18
av Danielm
Verksted tar også mere for delene enn hviss man kjøper selv.

og rust. det er huff og huff.

jeg spurte på et verksted her i bodø og de skulle ha 1000 kr for å kjøpe og bytte toppdekselpakninga. kjøpte selv og bytta selv. ble 250 kr 750 kr spart med å gjøre det selv:D samme med abs sentralen, 17000 kr for ny og bytting på verksted. fikk tak i brukt og bytta selv. ble 1100 kr :)

Re: Seriøst trøbbel i EU-kontroll - Fix eller kast?

Lagt inn: 19 mar 2010, 22:48
av Terra N837
Leste nettopp en artikkel i Motor hvor NAF hadde tatt en test av en bil som ble taksert til 20-30k i reparasjoner av ett bilverksted på EU kontroll.
Naf fant ut at mye av påpekte mangler bare var tull, muligens for strengt i forhold til en eu kontroll.
Jeg ville tatt Eu kontrollen en plass til for å være sikker..

Re: Seriøst trøbbel i EU-kontroll - Fix eller kast?

Lagt inn: 19 mar 2010, 23:52
av Rambraut N1491
Rusten på bremserørene kan du ta med en klype salt helt til du eventuelt får sjekket det selv. Noen tror verden går under bare det er bittelitt rust på rørene, andre reagerer nesten ikke, det varierer fra verksted til verksted.

Bremsekraftforskjellen kan du vel fikse ved og bytte bremseveske og gå over stemplet i kaliperen, se at det går skikkelig. Mest sannsynlig henger bremsene bak pga. stempelet eller håndbrekk som ikke har løst ut skikkelig.

Lykt skaffer du på Øysand, huggern. De skal ikke ha noe mer enn 500 for ei komplett lykt, det samme gjelder eksosen, skal ikke ha mange pengene for den der.

Rusta kan du få noen andre til og se på, trenger ikke være på alvorlig som de på verkstedet som tok PKK sier.

Re: Seriøst trøbbel i EU-kontroll - Fix eller kast?

Lagt inn: 20 mar 2010, 00:33
av Tor N12
Rambraut N1491 skrev:

Rusta kan du få noen andre til og se på, trenger ikke være på alvorlig som de på verkstedet som tok PKK sier.
På en og900... JO, med 189.79% sikkerhet ;) Så godt som alle 900'er ruster i innfestinga til bærebrua og stort mere alvorlig rust enn den skal du lete lenge etter ;)
Men når det er sagt så lar det seg jo fikse, kjenner du noen som kan sveise så er det jo ikke dyrt å fikse de feilene der.

Re: Seriøst trøbbel i EU-kontroll - Fix eller kast?

Lagt inn: 20 mar 2010, 00:35
av Tor N12
Og for å legge til "lokalinfo" så har jeg vært på Øysand i dag og det står mange og900 der :(

Re: Seriøst trøbbel i EU-kontroll - Fix eller kast?

Lagt inn: 20 mar 2010, 00:49
av Rambraut N1491
Tor N12 skrev:
Rambraut N1491 skrev:

Rusta kan du få noen andre til og se på, trenger ikke være på alvorlig som de på verkstedet som tok PKK sier.
På en og900... JO, med 189.79% sikkerhet ;) Så godt som alle 900'er ruster i innfestinga til bærebrua og stort mere alvorlig rust enn den skal du lete lenge etter ;)
Men når det er sagt så lar det seg jo fikse, kjenner du noen som kan sveise så er det jo ikke dyrt å fikse de feilene der.

Det er sant, det er en av de alvorligste stedene en bil kan ruste. Men nå vet jo ikke jeg hvor mye det faktisk har rustet, om det enda er overflate, eller om det er skikkelig gravrust.