Side 1 av 1

Speedparts trim

Lagt inn: 30 aug 2004, 15:03
av Ny frelst
Er nettopp blitt den lykkelige eier av en T16Aero 88 mod. Den funker fint, men etter noen seine nattetimer på nettet å letet etter litt ekstra hester er suget etter å få ut litt ekstra der.
Ser at Speedparts selger et trim "kit" til 4300,- som inneholder effekt anlegg og noe elektronikk greier. Jeg syns det høres for godt ut til å være sant med en slik effekt økning for skarve fire tusen spenn. Så det jeg lurer på er om noen har noen efaringer med hvordan dette funker i praksis og om det er noen ulemper å ta i betraktning. Økt bensinforbruk, driftssikkerhet osv. Takknemlig hvis noen er villig til å dele erfaringer med meg om dette.

MVH
Stian, Bergen

trim

Lagt inn: 30 aug 2004, 15:51
av Petter 900 T
Velkommen i familien!

Speedparts har mye bra, til en billig penge.

les rundt på forumet her, mye bra tips å få!

se over bremser og dempere, dette er viktigere en trim!

Lykke til :D

Petter

Lagt inn: 30 aug 2004, 16:06
av Mortimer-N18
Å trimme Saab er utrolig billig. Jeg kjøpte min første trim for 1200,- og det inneholdt chip og det jeg trengte for å få en del mer kraft i bilen. (Speedparts)
Kjøper du chip og justerer APC har du fått mye for lite penger.

Men som Petter sier:
Sørg for at bremser og understell er bra før du begynner å øke effekten!

Velkommen til en stoor Saab familie :)
Har du spørsmål av noe slag så må du bare spørre. Her inne får man svar på det aller meste :)

trim

Lagt inn: 30 aug 2004, 16:21
av Petter 900 T
Som mortimer sier: billig å trimme.

Men trimming er som dop (eller sex) har du først starta, så er det jæv**i vanskelig å slutte... :? har hørt dette et eller annet sted? 8)

Petter, familiens sorte får?

Lagt inn: 30 aug 2004, 19:15
av Ny frelst
Takk for svar!
Bilen min er meget bra stand, så tror den vil tåle litt ekstra. Spørsmålet er om bilen vil duge som en bruksbil selv om jeg trimmer den. Jeg har hvert hulrom av tomten full av SAAB og deler, men jeg har bare gammle saab'er. Så jeg har liksom nok prosjekter, jeg kjøpte Aeroen for å ha en litt mer problemfri daglig bil enn mine trimmete to takts sabb'er.... Så hvis trimmingen medfører masse ekstra vedlikehold eller vanskelig å bruke til bykjøring o.l lar jeg heller være, men hvis jeg kan få både i pose og sekk så ja takk :D :D

//Stian

Lagt inn: 30 aug 2004, 19:23
av Kristian N70
Sant som Petter sier.

Har kjørt original t16 en stund, kjøpte SP chip og modifiserte APC selv, og det er stooor forskjell, ihvertfall når det har kostet meg lusne 850kr.... (selv om dette er ganske beskjeden trim....)

Allerede går tankene til ny turbo, eksos osv....faan, bitt igjen!!

Ang økt bensinforbruk er det bare en å skylde på: høyrefoten, den har en tendens til å leve sitt eget liv i hytt og pine. Ved normalkjøring er det likt eller mindre.

Meld deg inn i klubben og få rabatter hos SP og mange andre steder, spart inn veldig fort!

Lykke til!

Lagt inn: 30 aug 2004, 20:49
av Mortimer-N18
Du vil nok ikke få noe mer vedlikehold på bilen ved å justere opp APC'en. Det er ikke sikkert du trenger chip engang. Juster trykket til ca 1bar og du har "litt" mer. Ved å modifisere APC'en komplett så vil du ha trykket lenger og det vil føles som en ny bil. Trykket vil ikke falle så mye på høyt turtall som det gjør originalt :)

Men pass deg for effektbasillen... Jeg har blitt bitt flere ganger.. Er vel 4. gang jeg oppgraderer motor.. Sier vel stopp en gang, for grensene begynner å komme farlig nær, ihvertfall for originaldeler (les girkasse..)

Lagt inn: 30 aug 2004, 21:19
av Hjelle, N6
Mortimer skrev:Du vil nok ikke få noe mer vedlikehold på bilen ved å justere opp APC'en. Det er ikke sikkert du trenger chip engang. Juster trykket til ca 1bar og du har "litt" mer. Ved å modifisere APC'en komplett så vil du ha trykket lenger og det vil føles som en ny bil. Trykket vil ikke falle så mye på høyt turtall som det gjør originalt :)

Men pass deg for effektbasillen... Jeg har blitt bitt flere ganger.. Er vel 4. gang jeg oppgraderer motor.. Sier vel stopp en gang, for grensene begynner å komme farlig nær, ihvertfall for originaldeler (les girkasse..)
En kan då køyre orginalt og ha "bra" kløss oppover i registeret også, eg monterte no nysst inn ei raudboks, og sjølv om effektauka skule vere på 10hk, går bilen mykje betre med raudboksa enn med den orginale svarte. Held ladetrykket mykje lengre oppover i registeret enn den svarte.
Appropo effekt, høyrde rykter om ein som tok ut 260hk på hjula i 99:an sin, og 2.5 l slagvolum... :D Girkasser vert bytta som vi andre skiftar olje på motoren sånn cirka, kanskje hyppigare også... ;D
Og nei, det er ikkje mykje som er orginalt når det gjeld transmisjon der....

Men somsagt, å modde trykket litt vil nok ikkje skade bil eller drivverk, det gjeld berre å bruke haudet når du køyrer, so held faktisk ei orginal girkasse også greit med orginalt+litt til.

kasse

Lagt inn: 30 aug 2004, 21:24
av Petter 900 T
Dønn orginal 5 trinns kasse i "Gatebilen"..
Bare gått 250.000!

Girer med innsiden, ikke riv og slit..

Men, det ryker vel en kasse på søndag på rudskogen.. skal justere opp ladetrykket etter løpet på lørdagen!

Petter

Lagt inn: 31 aug 2004, 07:35
av Ny frelst
Den basillen har bitt meg for lenge siden..... Jeg har bare hat Aeroen siden søndag....
Medlemskap og speedparts bestilling er på gang. 8)

Litt feil forum kanskje men jeg spør likevel, hva er vitsen med å montere en dump ventil? Kanskje et dumt spørsmål, men jeg er helt grønn på dette turbo greiene....

//Stian

Lagt inn: 31 aug 2004, 09:20
av Mortimer-N18
Vitsen med åpen dumpventil er vel for å få en liten lyd når du girer. Det er ingen annen funksjon på den. Syns du det er tøfft med pschhhh lyd så monterer du det.
Resirkulerende dump sitter originalt for å sirkulere lufta når du slipper gasspedalen, i stedet for at lufta går direkte tilbake til turbinen og bremser opp turboen. (Dette kan også være skadelig for turboen.) Åpen dump slipper da overtrykket ut i lufta i stedet for å sirkulere.

Lagt inn: 31 aug 2004, 09:52
av Stian
Det var det jeg trodde. Jeg er mer tilhenger av en diskre stil og heller vise hvem som er mann og hvem som er mus gjennom handling 8) Jo mer anonym bilen er jo kulere er det at den går bra spør du meg, men smakem er som kjent som baken...

Nå har jeg meldt meg inn i klubben, så når giroen er betalt så sender jeg bestillingen til speedparts. Takk for all informasjon! Det kommer nok mer mas fra meg i fremtiden.

Stian