Vurderer å unngå merkeverksted for service

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

BioKen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 17 apr 2009, 09:24
Bil: 9-3 Biopower

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av BioKen » 04 mai 2010, 08:59

Jepp, du må nok ut til Enebakk(ikke helt til Gjøvik) for å få service da, men er jo en fin tur det :) Jeg personlig kjører jo fra Asker til Enebakk.
Saab 9-3 Biopower "Aero-look"
http://www.garaget.org/bioken
Saab NG900 2.0T Coupe

Brukeravatar
Snurrbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 05 aug 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1747
Navn: Jakob
Bil: Saab 9-5 2,0t
Sted: Vestlending i Bærum

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av Snurrbo » 12 mai 2010, 12:35

BioKen skrev:Jepp, du må nok ut til Enebakk(ikke helt til Gjøvik) for å få service da, men er jo en fin tur det :) Jeg personlig kjører jo fra Asker til Enebakk.
Og dette er Saab Servicesenter? Jeg har skjønt at de har en filial i Enebakk, men det står ikke noe om det på nettsidene. Eneste tegn er at de for noen trimmetjenester skriver at de kan utføres i Oslo-området.

Jeg endte opp med å levere bilen til AutoElite på Ensjø. Det var der vi kjøpte den for et år siden, og det var greit for kona å levere og hente bilen i forbindelse med jobb. De har bare Citroen nybiler, men har Saab merkeverksted og selger mye brukt Saab. De har visst ansatt et par selgere fra Saabhuset/Autohuset på Skøyen, da det gikk under. Nok om det…

Jeg fikk egentlig et godt inntrykk av verkstedet med tanke på ryddig håndtering, sjekkliste vedlagt kvitteringa og greier. Det ble ingenting utenom selve servicen, så jeg fikk ikke testet dem på noe utenom standard rutine. Det eneste spennende var at jeg hadde kjøpt oljefilter på forhånd, men det skulle bare mangle at det går glatt. (Tecneco sin dobbeltgjenger til Purolator-filteret i oljefiltertesten til Macgeier)

Som laesi og Tor m.fl. er inne på er et triks for god service å vise interesse så de skjønner at du er entusiast. Å levere med et større og bedre oljefilter når du leverer bilen på service er jo et godt hint om at du bryr deg mer enn hvermannsen, så det tror jeg kan hjelpe på oppfølginga du får.
M12 Citroen C-Zero - 180 Nm og bakhjulsdrift => Artigere enn den ser ut :-)
M05 9-5 Vector Estate 2,0t - Manuell, Aero eksteriør, Maptuner E85 steg 1

Brukeravatar
tomay.
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 30 apr 2007, 21:33
Medlemsnummer: 1030
Navn: Tommy Dørmænen
Bil: SAAB 9.3SS
Sted: enebakk
Kontakt:

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av tomay. » 12 mai 2010, 17:43

Hei alle sammen :D

Saab servicesenter har eget verksted i Enebakk der det utføres alle jobber innen Saab.
Innehar alt av spesialverktøy og topp kunnskap. :D

Mvh Tommy
Tommy Dørmænen
SAAB 9.3 sport sedan
SAAB 99 turbo 78Mod.

kongvalejohn
Innlegg: 2
Registrert: 14 jun 2011, 15:25
Navn: John Røberg
Bil: 9-3 (2005)
Sted: Lørenskog

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av kongvalejohn » 24 jun 2011, 18:51

Hei!

Jeg er ny bruker her, både av en flott SAAB 9-3 2005-modell jeg har overtatt, og av dette forumet.
Slenger meg på i diskusjonen mot merkeverkstedene, og kan dele følgende historie:

Bestillte meg en service fra MotorForum Lillestrøm som er autorisert verksted.
Jobben gikk ut på å montere en AUX-kontakt til CD-spilleren i midtkonsollen, samt sjekke knirkelyder som kom ved kjøring over fartshumper o.l.
Fikk satt opp time om en måneds tid, så det virket greit nok.

Noen dager etter at jeg hadde bestillt servicen fikk jeg et tips fra en kamerat om at det hadde vært lurt å sette in et ekstra sigraettuttak ved siden av AUX-kontakten, slik at man også kunne lade mobilen/mp3-spilleren man spilte musikk fra. I tillegg fant jeg i forbindelse med omlegging til sommerdekk ut at jeg hadde sprekte plast innerskjermer på begge sider. Jeg tok da bilde av en sprekt innerskjerm, la det ved i en mail, og sendte inn en ekstra bestilling på dette sammen med det ekstra sigarettuttaket.

Dagen for servicen kom, og jeg var tidlig nede og leverte bilen rett før åpningstiden, så jeg la nøkkelen i den utvendige nøkkelboksen.
Servicen skulle bare ta en dag, men klokka gikk og jeg hørte ingenting fra verkstedet, så klokken 14.00 tok jeg en telefon ned for å høre hvordan det gikk...
"Ja, jo det er så mye å gjøre på verkstedet nå, men den er ikke ferdig i alle fall, så da holder de nok på med den ennå" var svaret jeg fikk.
Klokka ble 16.00, fortsatt ingen tilbakemelding, så jeg tok en ny telefon...
"Jaaaa...jeg må sjekke med de på verkstedet...vi holder åpent til 18.00 i dag, så du får en tilbakemelding på hvordan det går".
Klokka ble fort både 18 og 19, og fortsatt ingen tilbakemelding... jaja tenkte jeg, da ble de vel ikke ferdige.
Påfølgende dag kl 12.00 tok jeg en ny telefon for å høre om de ble ferdige snart...
"Jo du skjønner, vi fant ikke nøkkelen din før i dag, så vi begynte på den i morrest, men vi blir nok ferdige altså"...
ER DET MULIG?!?
Eneste logiske forklaringen jeg kan tenke meg, er at de hadde tømt nøkkelboksen før jeg la ned min nøkkel, men hvor vanskelig er det for dem å ta en liten telefon til meg for å spørre?
Og hvorfor er det ingen som tar hintet når jeg ringer ikke bare en, men to ganger og etterlyser bilen?

Enden på visa ble at jeg faktisk fikk igjen bilen en halv time før de stengte, og de hadde klart å sette inn både AUX-kontakt og ekstra sigarettuttak i midtkonsollen.
Men innerskjermene hadde de ikke gjort noe med (til tross for bilde av ødelagt skjerm i bestillingen), og knirkinga...? "Nei, vi har prøvekjørt, men den har vi ikke hørt..."
Så da dro jeg hjemover da, sånn middels fornøyd med at jeg ihvertfall hadde fått igjen bilen, og at jeg nå kunne spille musikk fra iPhonen.
Første fartshumpen, ca 50 meter fra verkstedet - KNIRK-KNIRK-KNIRK

F********N!!!!!!!

Så derfor: Aldri mere MotorForum Lillestrøm.

kongvalejohn
Innlegg: 2
Registrert: 14 jun 2011, 15:25
Navn: John Røberg
Bil: 9-3 (2005)
Sted: Lørenskog

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av kongvalejohn » 24 jun 2011, 18:53

tomay. skrev:Hei alle sammen :D

Saab servicesenter har eget verksted i Enebakk der det utføres alle jobber innen Saab.
Innehar alt av spesialverktøy og topp kunnskap. :D

Mvh Tommy


Mitt neste inlegg blir selvfølgelig dette:

Hvor ligger dette verkstedet (adresse/telefonnummer)?

Jeg bor i Lørenskog og kaster stein over over grensa til Rælingen, så en tur til Enebakk for god service blir bare kos for meg :mrgreen:

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2023
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av Morten S. » 24 jun 2011, 20:13

kongvalejohn skrev:
tomay. skrev:Hei alle sammen :D

Saab servicesenter har eget verksted i Enebakk der det utføres alle jobber innen Saab.
Innehar alt av spesialverktøy og topp kunnskap. :D

Mvh Tommy


Mitt neste inlegg blir selvfølgelig dette:

Hvor ligger dette verkstedet (adresse/telefonnummer)?

Jeg bor i Lørenskog og kaster stein over over grensa til Rælingen, så en tur til Enebakk for god service blir bare kos for meg :mrgreen:
Firmaet heter nå Maptun http://no.maptun.com/
Kontaktopplysninge her; http://no.maptun.com/contact.php
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av ToreN1246 » 24 jun 2011, 23:22

Eller du kan jo bare følge denne tråden ;)

viewtopic.php?f=23&t=33634
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Macisen85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 13 jan 2011, 11:10
Medlemsnummer: 48956

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av Macisen85 » 25 jun 2011, 10:50

Hei alle sammen.

Ser her at mangen er misfornøyd med Merkeverksted det for meg høreshelt merkelig ut.

Men ka bare snakke for meg selv, Jobber på merkeverksted har hat mangen biler inne som har vært på tyoe kjeder som snapdrive, mekonomen o.s.v kunder kommer inn igjen til oss for å sjekke at allt er gjort som det skal.
90% av tilfelene har de betalt for ting som ikke er blitt gjort.

Ja et merkeverksted er somregel dyrer en et annet ola dunk verksted.
Men vi som er mekanikere på merkeverksted er kurret i akurat den type bil merke. vi vet akkurat hva vi skal se etter og pluss er en bil på service hos oss utføres kampanjer.

Så jeg etter min erfaring er et du år å tar service hos det merket du selv har. Helt Logisk så vet de akkurat hva det går i ferdig arbeid.

Men nå kan ikke jeg snakke for all merkeverksted der ute, helt sikkert noen som ikke gjør alt etter boken vil jeg tror finnes mye rart der ute.

Men hvertfall hos oss er det utrolig strengt.
Gjør det du skal ferdig arbeid, ingen snarveier.
Mvh Macisen85

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av EdHunter N815 » 25 jun 2011, 17:54

Dette er noe som varierer veldig fra sted til sted, synes det er skrotingfakter å påstå at merkeverksteder/kjeder generelt er dårlige på grunnlag av egne erfaringer med sitt lokale verksted. Spesielt gjelder dette når flere her snakker ut fra en enkelt erfaring. Har dere aldri hatt en dårlig dag på jobben hvor dere kanskje har gjort et par flauser? Selvsagt skal et merkeverksted yte god service, men alle kan jo gjøre feil en gang i blant.
Dette blir like dumt som å påstå at et bilmerke er dårlig på grunnlag av èn havarert bil...

Det har selvsagt en viss sammenheng med hvor streng verkstedskjeden er når det kommer til regelverk og internkontroller, men til syvende og sist er det lokale forhold som avgjør. Hvorvidt man får god service og vel utført arbeid avhenger helt og holdent av hvem som jobber der.
Verkstedsarbeid er og blir 99% manuelt arbeid utført av mennesker, og inntil man har utviklet mekanikerroboter vil den menneskelige faktoren være den absolutt største feilkilden.

Merkeverkstedene her i Bergen er i alle fall på ingen måte slik det beskrives her, mine erfaringer er at de er både dyktige og meget behjelpelig når man har problemer.
Jeg har ikke hatt bilen inne på Mekonomen eller Snapdrive her i byen, så dem skal jeg ikke uttale meg om. Det jeg derimot vet er at det finnes MYE rart av lugubre småverksteder rundt om, det er ikke få historier om folk som har fått igjen bil med løse hjulbolter, manglende deler, motor uten olje/kjølevæske, osv, osv.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Macisen85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 13 jan 2011, 11:10
Medlemsnummer: 48956

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av Macisen85 » 26 jun 2011, 01:28

EdHunter N815 skrev:Dette er noe som varierer veldig fra sted til sted, synes det er skrotingfakter å påstå at merkeverksteder/kjeder generelt er dårlige på grunnlag av egne erfaringer med sitt lokale verksted. Spesielt gjelder dette når flere her snakker ut fra en enkelt erfaring. Har dere aldri hatt en dårlig dag på jobben hvor dere kanskje har gjort et par flauser? Selvsagt skal et merkeverksted yte god service, men alle kan jo gjøre feil en gang i blant.
Dette blir like dumt som å påstå at et bilmerke er dårlig på grunnlag av èn havarert bil...

Det har selvsagt en viss sammenheng med hvor streng verkstedskjeden er når det kommer til regelverk og internkontroller, men til syvende og sist er det lokale forhold som avgjør. Hvorvidt man får god service og vel utført arbeid avhenger helt og holdent av hvem som jobber der.
Verkstedsarbeid er og blir 99% manuelt arbeid utført av mennesker, og inntil man har utviklet mekanikerroboter vil den menneskelige faktoren være den absolutt største feilkilden.

Merkeverkstedene her i Bergen er i alle fall på ingen måte slik det beskrives her, mine erfaringer er at de er både dyktige og meget behjelpelig når man har problemer.
Jeg har ikke hatt bilen inne på Mekonomen eller Snapdrive her i byen, så dem skal jeg ikke uttale meg om. Det jeg derimot vet er at det finnes MYE rart av lugubre småverksteder rundt om, det er ikke få historier om folk som har fått igjen bil med løse hjulbolter, manglende deler, motor uten olje/kjølevæske, osv, osv.

110% helt enig.
We are only humans. #-o
Mvh Macisen85

Gunnar N1413
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 02 jul 2008, 18:20
Medlemsnummer: N1413
Navn: Gunnar Lia
Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
Sted: Elverum, Hernes

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av Gunnar N1413 » 26 jun 2011, 08:10

Jeg har sluttet å bruke verksteder til å ta service, uansett om det er merkeverksted eller noe annet.
To grunner til dette.
1. Jeg har ikke råd til at andre skal sjekke ting jeg kan sjekke selv for en brøkdel av prisen.
2. Jeg har dårlig erfaring med kompetansen til mekanikere rundt om, samt at de er presset på tid og dermed ikke har tid til å gå grundig igjennom alt de burde.

Angående kompetansen til folk på merkeverksteder, i serviceheftet til bilen min er det først og fremst stempler fra merkeverksteder, 2 stk for å være mer presis. Leasing bil som ble kjøpt ny i Drammen og servet der ut leasingperioden, og så i Sande etter det. så kjøpte jeg bilen og kjørte 4500km, før motorhavariet kom. Greit nok eieren hadde kjørt 2500km over ene servicen, så den ble litt sent utført, mener å huske det var på 70000km service, men tror neppe dette var grunnen til havariet. På 120000km servicen ble registeret og veivhusventilasjonen byttet/oppgradert. Hadde de gjort som de skulle da, hadde motoren vært i toppform. Jeg tviler ihvertfall sterkt på at de fulgte kampanjen, dvs rengjorde oljesilen og vasket bunnpanne. Det skulle hvertfall ikke gå mer enn 31000km til før motoren havarerte. Det kan jo ha vært noe kødd med Servicen jeg fikk utført hos ett SAAB autorisert verksted i Sverige rett før det skjedde, men jeg tivler vel på det. Uansett poenget er at det tydeligvis er mange som ikke er fornøyd og det er jo vi som klager.
Skal uansett passe på å skryte av servicen jeg får hos gamle gode Saab verksteder i mitt distrikt, Taugbøl bil på Kongsvinger og Autostrada på Hamar.

En ting til, hvorfor blir en ikke spurt om det er byttet oljetermostat? er ikke dette noe merkeverkstedene har kompetanse om? Det er mange ting som gjør oilsludge mulig i våre motorer, og jeg er ganske klar på det nå at en oljetermostat som ikke virker kan godt være en av grunnene, dette er nok vanligvis ikke ett problem siden de låser seg i litt åpen posisjon, problemet kommer når den skulle vært mer åpen. Da blir nok olja varm nok.

Jeg føler meg både heldig og uheldig i å være praktisk nok til å kunne fikse det meste selv.

For min del er det hvertfall slutt på å bruke verksteder til service.
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300

Gunnar N1413
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 02 jul 2008, 18:20
Medlemsnummer: N1413
Navn: Gunnar Lia
Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
Sted: Elverum, Hernes

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av Gunnar N1413 » 26 jun 2011, 08:16

En annen ting er derimot reparasjoner av litt større karakter, her er det mange som går skoa av seg for å finne det verkstedet med lavest timepris, slik at jobben skal bli billigst mulig. Det er jeg HELT uenig i at er en smart ting å gjøre. Om man vanligvis ikke bruker merkeverksted er det da det kan være lurt å bruke dem, eller ett annet verksted som spesialiserer seg på 1 eller 2 merker, disse har med stor sannsynlighet gjort jobben før og vet hva de begir seg ut på, de vet hva som tregs av deler og verktøy for å få jobben gjort riktig og effektivt, dette kan gjøre at man sparer mange timer jobb.
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av KapteinSAABeltann » 26 jun 2011, 17:34

Frode N073 skrev:eg at ein ungjypling hadde gjort jobben og sjekka ka bilen gjekk.
Dette har faktisk skjedd meg, riktignok med en noe oppgradert Passat for 10-12 år siden. Skulle få byttet en vindusheis på garanti (og fikk av en eller annen grunn regning på jobben som de nektet å ta tilbake, no more VW) og satt i kundemottaket og ventet mens jobben ble gjort. Batteriet frakobles ved en slik jobb, og da nulles tripteller. Når bilen var ferdig stod triptelleren på over 20 km, og det luktet svidd av bilen. Senere fortalte en kamerat at "jeg" hadde blitt observert på "flygern" i Kristiansund i vill fart på dette tidspunktet...

Dette i tillegg at det lå igjen verktøy og fingermerker på interiøret (for n`te gang) gjorde at jeg aldri satte min fot hos forhandler/merkeverksted hos VW i Kristiansund igjen.

Saabforhandler/merkeverksted har i løpet av de siste 12 måneder vist ufattelige nivåer av dårlig service og inkompetanse, så jeg er ferdig med dem også. Jeg har gitt opp reklamasjonsretten på bilen og gjør det jeg kan selv, resten får jeg gjort på et uavhengig verksted. Selv om jeg betaler litt for å få det gjort blir det faktisk småpenger i forhold til å bruke reklamasjonsretten. Det koster tross alt å betale dagesvis for leiebil mens det famles i blinde etter feil som andre fagfolk fikser på et blunk

Brukeravatar
Trondgr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 26 feb 2005, 01:00
Bil: Saab 95, 1,9 TID, 2006 modell
Sted: Mo I Rana

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av Trondgr » 26 jun 2011, 18:55

Da er tiden inne for å skryte litt av Bilalliansen i Mo i Rana. Bilalliansen forhandler bl.a Opel, Mitsubihi og Subaru. De solgte Saab helt til GM solgte seg ut. Nå tar de service og utfører vedlikehold på saab som (slik jeg har forstått det) autorisert verksted.

Servicen er upåklagelig, tilliten til menneskene er stor og de leverer alltid det de lover til avtalt pris og tid.
http://www.bilalliansen.no
Saab 9-5, 1,9 TID, Vector, 2006. Estate og automat.
Saab 9-5, 2,0 SE, 2001. Estate og manuell.
Saab 9-3, 2,0 S, 2000. Kombi og manuell.

Brukeravatar
Thomashfh
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 111
Registrert: 05 nov 2008, 12:58
Medlemsnummer: N1722
Navn: Thomas Haugen Foldal
Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
Sted: Bergen / Hordaland

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av Thomashfh » 08 des 2011, 18:31

Kan ikkje administrator starte eit emne hvor man kan lage ein slags god/ dårlig verksted å ta service/ mods på, og legge den KUN på medlemsområdet, slik at det er ein gulrot å få om man blir med i klubben?

Eg eller noken andre kan vel etter hvert lage ein oversiktlig God / dårlig liste over verksted i Norge? evt. splitte det opp i regionene våre?


Bakgrunnen er vel at eg også har sett meg lei på merkeverksted, sjøl om eg berre har hatt 2 servicer inntil videre, på Lassen Bil i Skien, forhandler av saab og skruzuki som ein over påpekte så godt :)
- skulle ha mellomservice begge gangene, og gang nr.2 før service så hadde eg hatt trøbbel med EGR ventilen... de hadde i tilegg også fått beskjed om å bytte innerskjermen venstre foran, og eg klagde på at batteriet var så pinglete vinterstid (saab 9-3 1,9 TiD 07) eg har jo parkvarmer som tar litt strøm og....

- Senere den dagen eg hadde service, ble eg oppringt, og de spurte om det var greit at de byttet EGR aktuatoren til en LETT brukt en de hadde på lager, og eg sa det var greit, men i år trur eg det er det samme problemet igjen..... ( påfølgende sommer var motoren slapp, så eg stakk innom Lassen og spurte, og gikk vel ut derifra med dieselrens).
- svar på at batteriet var litt dårlig (flater ut ved 1-2 minus) var at eg måtte kjøre lengre turer så eg fikk lada batteriet, og at det kanskje burde skiftes.
Innerskjermen var helt grei, men avtalt pris ble jo utvidet pga EGR ventilen/aktuatoren var trøblete, men fikk KRANGLA meg til at eg ikkje skulle betale for ny aktuator... makan, fortsatt innom reklamasjonstiden........


Nei uansett. takke meg til om eg hadde verktøy til jobben ja..... da hadde eg funnet ut alt, og gjort det selv!
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta :( *
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m

Svar