Vurderer å unngå merkeverksted for service

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Snurrbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 05 aug 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1747
Navn: Jakob
Bil: Saab 9-5 2,0t
Sted: Vestlending i Bærum

Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av Snurrbo » 09 apr 2010, 10:08

Jeg har mistet litt av tillitten til tryggheten forbundet med merkeverkstedene de siste årene. Jeg leker med tanken på å gå til et uavhengig verksted for neste service.

Det er for eksempel en del verksteder tilknyttet Mekonomen-kjeden her i strøket. Har hørt at Snap Drive er eid av Møller og dermed er litt samme ulla som VW/Audi-verksteder, så de vil jeg uansett unngå. Kanskje Mekonomen også er en stor slem kjede slik at jeg må gå til et helt uavhengig verksted for å treffe en mekaniker uten baktanker? Eller har vi tro på at en kjede betyr høyere kompetanse og bedre trygghet for riktig behandling?

Er det noen som har synspunkter på eller erfaringer med bruk av mindre anerkjente verksteder?
M12 Citroen C-Zero - 180 Nm og bakhjulsdrift => Artigere enn den ser ut :-)
M05 9-5 Vector Estate 2,0t - Manuell, Aero eksteriør, Maptuner E85 steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av Ingvar N629 » 09 apr 2010, 10:30

Hei!

Jeg har heller ikke all verdens tro på merkeverksteder, men jeg leverer bilen på verksted kun for forstillingsjustering og EU-kontroll... resten gjør jeg selv. Men jeg har nå sett en del biler som venner og bekjente har hatt både her og der, bl a et Mekonomen-verksted hvor skrekkeksempelet er et toppakningsbytte der de ikke brydde seg så hardt om å montere alt som satt skrudd i toppen tilbake på plass etter å ha montert tilbake toppen. Det manglet rett og slett skruer og braketter overalt, og trykkrøret inn til spjeldhuset var ikke festet, så motoren dro greit med falsk luft.

På merkeverkstedene er det neppe stort bedre, men selvsagt varierer det stort. Det verste jeg har sett er motorras på en 9-5 som relativt nylig hadde vært hos service hos et merkeverksted, forøvrig en bil som ble kjøpt brukt fra samme forhandler. Der var det oilsludge!! Veivhusventilasjonens undertrykksdel var med vilje plugget !!! og det eneste som var byttet til ny type veivhusventilasjon var slangebitene som var synlige når man åpnet panseret. Om dette var gjort av verkstedets folk er det ikke godt å si, men bileieren hadde ikke rørt det så lenge han hadde eid bilen, og det var nå uansett synlig for vedkommende som utførte servicen.

Etter dataalderens inntreden så er det også mye dårlig feilsøking ute og går, merkeverksted eller ikke, jeg har en mistanke om at de fleste rett og slett mangler helhetsforståelse for systemene, bare leser feilkoder og bytter mer eller mindre etter symptom og ikke årsak.

Hederlige unntak finnes helt sikkert.

Moralen er nok at skal noe gjøres skikkelig, så gjør det selv (om du vet hva du gjør!!).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av doo-kie » 09 apr 2010, 15:12

Da jeg kjøpte min 9-5 hadde jeg den inne til service på merkeverksted, egentlig bare for jeg tenkte de skulle få sjekket bilen å gådd gjennom om det var noe som var feil. Jeg ba spesielt om å få sjekket registeret, og det med oilsludge,
når jeg hentet ut bilen sa mekanikeren at bilen var bra og alt var i orden, men jeg hørte jo at det var en lyd som ikke var bra.
Så jeg gikk å snakket med verksmesteren å fikk han til å høre, han syntes registeret raslet litt, men ikke unormalt.
når jeg kom hjem tok jeg ned bunnpanna og av med toppdekslet.
Der var de slugde, Veivhusventilasjonen var heller ikke oppgradert, og strammeren på registeret var alt for langt ute. Så jeg tok like godt ut motoren å bytta registeret og det som hører med selv.
Så tenker jeg bare, enn om dette hadde vært en persjon som ikke hadde noe peiling.
Han hadde endt i et motoras etter kort tid.
Så jeg skal heller aldri ha bilen min mere på service, da må det i så fall bli en dag jeg kjøper så ny bil at jeg må for å beholde garantien.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
steff
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 428
Registrert: 02 aug 2007, 17:17
Medlemsnummer: N1125
Navn: Stefan Hansen
Bil: 9000 cse 2.3 T
Sted: Drammen

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av steff » 09 apr 2010, 15:56

Det er jo ganske høl i huet at man ikke får den "servicen" man skal ha på merkeverksted. Det er jo tydelig at kvaliteten(enkelte steder) ikke samsvarer med pengene man betaler for det som er utført. synd :(

Brukeravatar
laesi N1097
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 287
Registrert: 30 jun 2007, 11:10
Medlemsnummer: 1097
Navn: Lars-Ove Eie
Bil: 9-5 Vector 03-mod
Sted: Fiskå

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av laesi N1097 » 09 apr 2010, 17:55

Jeg ville anbefalt deg å ikke bruke ett verksted som er tilknyttet en stor og seriøs kjede.
Jobber selv hos ett verksted som er innen Automester-kjeden. Hos oss er det mye kursing og har mye teknisk underlag og teknisk-support hos både elektro-partner og Bosch e.l . En service er egentlig ikke noe hokkus pokkus, det du bør tenke på er hva som blir gjort og hvilke produkter som blir brukt.
Dessverre er det mange useriøse/dårlige mekanikere rundt om på verkstedene, både merke og all-veksted.

En til jeg føler er litt negativt med merkeverksted er at de følger service-skjemaene litt for slavisk. Visse ting som kanskje burde vært sjekket men som ikke blir det.

Det du bør gjøre er å finne ett verksted med godt rykte å se om du blir fornøyd med det. Jobbe deg opp ett godt forhold til det verkstedet, vise at du er en entusiast, at du bryr deg om bilen din og at du finner deg ikke i slurv!

Husk, raser bilen din etter at du har skiftet olje gjelder ingen garantier og DU må betale både berging og reparasjon og hele pakka. Man leverer jo bilen til service for å ha den "tryggheten". Men..en service gjør jo ikke bilen din til en evighetsmaskin. Det kan alltid være feil som er i bilen men som ikke kan oppdages på en service. Husk mekanikere er også mennesker, ingen mennesker er feilfrie! :lol:

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av Tor N12 » 09 apr 2010, 23:10

Som flere er inne på så er jo resultatene variable selv på merkeverksteder.. MEN, det er faktisk også endel som er litt småsært med de bilene våre.. F.eks det at de er så vare på plugger, tror ikke jeg har sett en eneste Saab som har vært på f.eks Snapdrive som faktisk har fått montert plugger av rett type #-o Og med det så kan jo også tennkassetten ryke #-o

Jeg vil vel si at om man skal bruke verksted så er merkeverkstedene tross alt best, men det kan jo være en ide og faktisk prøve å få snakket litt med mekanikeren.. Blir man litt kjent med dem så legger de gjerne litt mer sjel i arbeidet.

Ellers har vi jo f.eks TD-Tuning/Saabservice som har en av norges best utdannede Saabmekanikere 8)
Hadde jeg vært avhengig av andre for å ta service på bilen min så hadde jeg glatt kjørt de 40 milene som det er herfra for å få ham til å ta sevice på bilen min.

Har man litt følere ute så merker man fort om det er dyktige folk som har tatt servicen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av Aleks_ » 10 apr 2010, 02:41

Ja, det er nok mye merkelig ute å går på de forskjellige verkstedene.
Men jeg tenker at når jeg går til et merkeverksted, så kan de bilen en smule bedre enn feks et verksted som Mekonomen, bare for å ta et eksempel. Jeg vil tro at et merkeverksted kjenner bilen rimelig godt, og har derfor bedre forutsetninger for å gjøre en god jobb. For all del, sier ikke at et verksted som tar "alle" bilmerker er noe dårligere av den grunn, det er jo mye som er likt, fra bilmerke til bilmerke. :)

Jeg personlig har bare gode erfaringer med Autostrada Hamar, som fører Skruzuki og Saab. De er utrolig hjelpsomme, og kan det de holder på med. Sjeldent noe å sette fingeren på der. :)
Hører også Stensgård oppe på Lillehammer også er veldig hjelpsomme. De har fått endel skryt fra noen lokale helter der oppe :wink:
Også har vi jo, som Tor nevnte, TD-Tuning/Saab Service Senter på Gjøvik.
Så om du orker å ta turen til Mjøs-området for et verkstedbesøk, tror jeg ikke du kommer til å angre. :)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av Edward N812 » 10 apr 2010, 07:36

Da jeg aldri setter bilen min på verksted for andre ting enn EU-kontroll og forstillingskontroll selv, har jeg lite erfaring med verksteder. Men vil si jeg har vært nok nede på SAAB (Bilbutikken) i Drammen, til å si at der er i alle fall mekanikerne flinke OG streite (mekanikere har en tendens til å være skyhøye i hatten). Servicen hos samtlige andre i bedriften er det verre med!

Om det var on- eller offtopic er jeg litt usikker på, men min teori er at man bør prøve seg litt rundt, og finne seg et verksted hvor man føler de gode vibbene, og holde seg til det ;) Vil tro det er nesten helt tilfeldig da om valget havner på et merkeverksted, et storkjede-verksted, eller et lite selvstendig et..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av Frode N073 » 10 apr 2010, 09:19

eg har alltid fått service på mine 9-5'ar hos Bilpaviljongen og er fornøyd med dem.

Det eg har tenkt litt på e spesielt på de som har spreke/trimma bila på service og då kanskje spesielt unge mekanikera som utfører service/rep. De teste jo bilane når de e ferdige og ka garanti har me for at de faktisk kjøre fint og ikkje i same slengen teste ka bilen e god for.

hørte ein historie om et lokalt verksted her der ein hadde levert inn bilen på ein fredag og sko få'an igjen itte helgå.
ei stond itte detta så fekk han ei regning i posten på ulovlig bompassering opp te Sirdal (fjellet/skitrekk i rogaland).
han hadde jo ikkje vært der og itte grundigare sjekk så sko jo egentligt bilen hans stå "trygt" på verksted den dagen #-o

ein aen historie eg leste om på subaru forumet va ein som leverte sin øve snittet oppgraderte impreza inn te service hos merke verksted. (ikkje Bilpaviljongen)
når han henta bilen så fekk han bilen og alt såg bra ut.
men det ikkje verkstedet visste va at han hadde ein GPS tracker montert og tok bare for sikkerhets skyld ut loggen for den service perioden.
då viste det seg at ein ungjypling hadde gjort jobben og sjekka ka bilen gjekk. detta med flett nybyg motor og understell #-o
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 apr 2010, 20:19

Frode N073 skrev:ein aen historie eg leste om på subaru forumet va ein som leverte sin øve snittet oppgraderte impreza inn te service hos merke verksted. (ikkje Bilpaviljongen)
når han henta bilen så fekk han bilen og alt såg bra ut.
men det ikkje verkstedet visste va at han hadde ein GPS tracker montert og tok bare for sikkerhets skyld ut loggen for den service perioden.
då viste det seg at ein ungjypling hadde gjort jobben og sjekka ka bilen gjekk. detta med flett nybyg motor og understell #-o
Huskar det der, i tilegg var bremseskivene blå. Var derfor eigaren gikk inn og sjekka GPS-loggen. Var fysstesidestoff i VG dette, men der hadde bilen sjølvsagt kun 218hk ;) Synes huske eigaren fortallte meg at verkstedet la seg flatt og ordna opp etter seg. Men uansett, dette kunne nok ha skjedd på kva verksted som helst, merkeverksted eller ikkje.
Sånn sett er vel ikkje SAAB-verksteda mest plaga med unge fartsbøller, dei flokkar seg vel helst rundt andre merkjer... ;)

Brukeravatar
Snurrbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 05 aug 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1747
Navn: Jakob
Bil: Saab 9-5 2,0t
Sted: Vestlending i Bærum

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av Snurrbo » 12 apr 2010, 14:24

Jeg har tenkt på at sjansen for at mekanikerne er oppdatert / etterutdannet sikkert er større hos en kjede, så der har man en trygghet. Samtidig føler jeg at hos merkeverkstedene har de så mye makt. ”Du bruker vel merkeverksted? Spesialister på din kjære bil…” Et uavhengig verksted må i større grad tilfredsstille kundene for å beholde dem. Merkeverkstedet kan kanskje slurve mer fordi de fleste med ny bil er trofaste pga garanti og salgbarhet uansett. Da kan det utvikle seg en skummel arroganse. Det er disse tankene som gjorde at jeg startet denne tråden.

Jeg har også tro på å prøve seg frem og finne noen man har god magefølelse for. Med en årlig service og ellers problemfri bil (selvfølgelig ;-)) så kan det ta noen år å først finne, og så bli fortrolig med et verksted. For å ta en liten snarvei i prosessen spør jeg: Hvilke verksteder bruker dere som holder til i Oslo og Bærum?
M12 Citroen C-Zero - 180 Nm og bakhjulsdrift => Artigere enn den ser ut :-)
M05 9-5 Vector Estate 2,0t - Manuell, Aero eksteriør, Maptuner E85 steg 1

9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av 9-5 » 13 apr 2010, 08:54

Jeg må kjøre 100mil t/r for å finne et verksted jeg stoler på(Storuman). Har en -06 9-5tid, syns det er verdt turen, iallefall par år til. Skal på storservice km120 000 denne mnd, aldri om jeg leverer den i ødob.

Brukeravatar
oslovest
Innlegg: 18
Registrert: 06 feb 2005, 01:00

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av oslovest » 04 mai 2010, 06:28

Snurrbo skrev:Jeg har tenkt på at sjansen for at mekanikerne er oppdatert / etterutdannet sikkert er større hos en kjede, så der har man en trygghet. Samtidig føler jeg at hos merkeverkstedene har de så mye makt. ”Du bruker vel merkeverksted? Spesialister på din kjære bil…” Et uavhengig verksted må i større grad tilfredsstille kundene for å beholde dem. Merkeverkstedet kan kanskje slurve mer fordi de fleste med ny bil er trofaste pga garanti og salgbarhet uansett. Da kan det utvikle seg en skummel arroganse. Det er disse tankene som gjorde at jeg startet denne tråden.

Jeg har også tro på å prøve seg frem og finne noen man har god magefølelse for. Med en årlig service og ellers problemfri bil (selvfølgelig ;-)) så kan det ta noen år å først finne, og så bli fortrolig med et verksted. For å ta en liten snarvei i prosessen spør jeg: Hvilke verksteder bruker dere som holder til i Oslo og Bærum?

Henger meg på denne:

Noen som har tips til kapable Saab-verksteder i Oslo og Bærum? Har brukt gml Saab-Huset på Skøyen i flere år og vært tilfreds med det, men siste besøk ga ikke mersmak (fullstendig rot fra bestilling til henting på dette "Auto-Huset" som nå huser alskens merker, ingen prisinformasjon, ingen informasjon om hva som var gjort med bilen, oljesøl på gulvtepper, knapt et god dag og takk - bare klask! ei regning i bordet :evil: ). Vet jo Speedparts på Skedsmokorset er høyst dugelige, men finnes det noen alternativer inne i byen eller i Bærum som er verdt et besøk?
Saab 9-5 2,0t Estate 2005

BioKen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 17 apr 2009, 09:24
Bil: 9-3 Biopower

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av BioKen » 04 mai 2010, 07:21

Du har jo Thrane Steen på Billingstad da? - de er jo hyggelige om ikke annet, selv om man kan vel stille spørsmål om hvor god service er når man ikke fyller ut servicehefte, ei heller nuller serviceindikatoren på bilen.

Selv tar jeg mine hos Saab Servicesenter - funker som jern både på SC´n og på NG900.
Saab 9-3 Biopower "Aero-look"
http://www.garaget.org/bioken
Saab NG900 2.0T Coupe

Brukeravatar
oslovest
Innlegg: 18
Registrert: 06 feb 2005, 01:00

Re: Vurderer å unngå merkeverksted for service

Legg inn av oslovest » 04 mai 2010, 07:28

BioKen skrev:Saab Servicesenter - funker som jern både på SC´n og på NG900.

Sabb Servicesenter??? Mener du kara på Gjøvik? Virker absolutt dedikerte, og selv om jeg passerer der x ganger i året er det jo et stykke unna Oslo.
Saab 9-5 2,0t Estate 2005

Svar