Chassis 900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: fjærer

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 aug 2004, 16:53

Petter 900 T skrev:Kjører med Lesjøfors/Kilen på "Gatebilen". Funker meget bra.

Kjøpt hos Speedparts.

Petter
Kva anna av chassisdetaljar har du?
Køyrer sjølv med Kilen og Bilstein Sport demparar, med lett innslag av Powerflex-foringar på krengingshammaren framme.
Planar er å få laga meg nokre nylonforinga som eg skal ha bak....

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

chassi

Legg inn av Petter 900 T » 30 aug 2004, 17:36

Understell i dag:

Aero-stag med orginale foringer(slitte, nye foringer når sperre/brems er på plass), Bilstein racing dempere, Slissede skiver foran, 9000 calippere foran(ATE), ferrodo klosser. resten orginalt 88-93.

Planer for neste år:

Lavere fjærer, tips mottas med takk. Eibach har jeg ikke råd til! 2000 euro...
Nye hjullagere rundt om, boksede bærearmer, fremflyttet nedre bærekule(12 mm.), lengre drivalsler, hawk klosser++

Ville vært forsiktig med å bytte foringer bak, ifølge svenskene så må man ha en viss sirkulær bevegelse, les gummiforinger. bilen er nærvøs nok bak som det er...


Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 aug 2004, 21:33

Vurderar å bytte til TaroX-skiver/belegg rundtom på 900-en, kanskje det hadde bete ifrå seg betre då. Går ikkje so longt som å bytte calipparar, det er då snakk om ein orginal bil... ;D Har sjølvsagt stabstag, forrige eigar meinte på det var bestillt Aero-understell på bilen, det var ihvertfall same fjøring som på Aero so kanskje en er heldig med at det er Aero stabstag/krengingshammarar også...

Hm, ein bekjent har egenproduserte nylonforingar i bakenden på 99:an sin, og det skal visstnok være knall. Får sjå om eg får sneke meg til ein prøvetur... :roll:

BTW; Brorsan fikk teste ut 900:an her om dagen (selfølgelig var eg copilot), men han likte ikkje å køyre 900 sa han... Var altfor bråkete og køyrestillinga var for ukomfortabel mellom anna meinte han Meinte på det var som å køyre veteranbil... :D Heldigvis har eg både det eine og andre og seie om 9k-en hass også, det er ikkje noka ultimat vogn det heller. :lol:

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 30 aug 2004, 21:43

Hjelle: Helt orginal synes jeg 9000 er best :P , men modifisert har jeg fått opp øynene for 900...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 30 aug 2004, 21:52

Har prata med div svensker ang. staget foran. Mange har ved banekjøring valgt å droppe det. Diskusjonen går på hva det egentlig er godt for, og jeg må si meg enig i at i teorien vil man få litt mindre understyring UTEN stabstaget foran, noen som har synspunkter?
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 31 aug 2004, 07:15

Riktig det Rune, spesiellt på våte/glatte veier/baner vil det være best å plukke stabstag foran.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 31 aug 2004, 08:57

Fant en interessant artikkel på rejsa.nu , fins forøvrig andre bra saker der også!

http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Svar