Side 1 av 1

Motorbytte - A/C-kompressor

Lagt inn: 18 apr 2010, 22:33
av Emefve N1214
Jeg skal bytte motor 9-5'en min. Jeg har aldri byttet motor selv før. Har skrudd ned mye, men har heldigvis fått hjelp fra en mekaniker. Det store problemet er at han ikke vet noe om AC-systemer. I Haynes-boka står det at man skal løsne a/c-kompressoren og henge den opp med strips.
MEN. Jeg har løsnet kompressoren, men det er jo ærlig talt ikke mye spillerom. Man får vel ikke skyvd den til sides så den kommer "unna vei" for vannpumpa når motoren skal senkes ned? Tar dere også bort radiatorene når dere bytter motor?
Er det noen som kan gi meg en bedre beskrivelse av hvordan man gjør dette, spesielt mhp. ac-kompressoren? AC-anlegget mitt har forresten ikke virket på etpar år. Er det da tomt for gass? Kan jeg isåfall bare koble fra slangene og ta ut kompressoren? Hvis ikke anlegget er tomt for gass, hva er "worst case scenario" ved å koble fra slangene/rørene? Hvis anlegget er tomt for gass, vil da også kompressoren være gåen uansett?

Re: Motorbytte - A/C-kompressor

Lagt inn: 19 apr 2010, 08:36
av Ingvar N629
La kompressoren ligge, ta ut kjølevifter og radiator, og ta motor og kasse opp. Slik gjør jeg det i alle fall, da bruker jeg ca 3,5 time på å ta den ut.

Re: Motorbytte - A/C-kompressor

Lagt inn: 19 apr 2010, 17:07
av Emefve N1214
Javel? Så det går altså å ta motoren opp?
Har fått anbefalinger om å ta den ned. Hvorfor det vet jeg egentlig ikke. Men hvis man tar den opp, slipper man vel kanskje også å ta ned traversen under?

Re: Motorbytte - A/C-kompressor

Lagt inn: 19 apr 2010, 19:13
av Ingvar N629
Ja da kan travers/subframe sitte. Del mellom spindel og fjærbein, koble fra abs-sensornes kontakter i motorrommet og ta kablene ut i hjulhusa så du unngår spenn på disse. Vipp spindlene utover, slik får du plass til å knakke ut medbringerne (slipper å dele drivakslingene). Løsne bakre motorfeste (en stk 16 mm mutter), løsne giroverføring, vannslanger, bensinslanger og løsne motornettet fra torpedoveggen og styreboksen. Motornettet kan slik følge motoren, men la lambdaene henge igjen på eksosen. Løsne momentstaget fra girkassa. Heng motoren i motorløften og løft til den henger spent, nå kan du løsne motorfestet på høre side og girkassefestet på venstre. Fjern brakettene over og foran kassa. Servopumpa løsnes og blir igjen i bilen. Fjern reimhjulet på veiva, du må låse svinghjulet. Nå kan du løsne, men du må ha ei vogge å henge motoren i slik at den kan tiltes nok. I tillegg pleier jeg å spenne en jekkestropp mellom motorens registerside og motorløften for å få tiltet den nok. Løsner du panseret fra demperne og fester det i loddrett posisjon har du nå nok plass til å ta opp motoren, men vær forsiktig med ac-rørene på torpedoveggen. Dette funker både med manuell og automat. Når du har fått motoren så langt at du har plass til å jobbe på baksida, kan du løsne strømkabel til generator og starter. Dersom du tar vekk bremsevæskebeholderen får du ekstra plass, men det er ikke nødvendig.

Selvsagt kan du ta den ned, men uten løftebukk er det bare knot, og siden du må ned med travers/subframe så må du ta forstillingskontroll etterpå.

Re: Motorbytte - A/C-kompressor

Lagt inn: 19 apr 2010, 21:12
av Emefve N1214
Takker for godt svar :worship:

Re: Motorbytte - A/C-kompressor

Lagt inn: 20 apr 2010, 00:32
av Pål N526
et lite tips. istedenfor å løsne bakre motorfeste,så kan man gjøre det slik. løsne gir: sett I 4 gir, løsne13 mm. på giroverf. nærmest kassa. sett gir I mot 3. løsne 3 bolter som holder motorfeste brakett fast. gjør man dette sparer man mye plass ved oppheising av motor. bare vær obs ved nedsenk av motor. hold et øye på overføringa. (skriveleif. er pga. tasting . på engelsk. tlf ) ... mvh. pål