Side 1 av 1

El problem

Lagt inn: 01 sep 2004, 11:31
av Stian
Jeg har et par el mysterier på min m88 900Aero.
-Lyset i instrumenpanelet vil ikke lyse, pærene funker men ikke noe liv. Alle varselslamper osv funker.
-Tank måleren viser fullt alltid når tenningen er på, varsellampen funker som den skal. Jeg har prøvd å bytte hele sensoren bak i tanken, men det hjalp lite.
-Varmen i setene funker heller ikke...

Hvis noen har noen tips, spesielt på de to første ville jeg blitt svært takknemlig!

//Stian

Lagt inn: 01 sep 2004, 11:39
av Mortimer-N18
Lyset i instrumentpanelet kan jo være en sikring, om du ikke har sjekket det. Er vel en egen sikring til alle lys i dash'en.
Tankmåleren er muligens ledningen til føleren bak i tanken. Sjekk om det er kontakt mellom instrumentet og føleren. Det er sikkert lettere å måle motstanden mellom en leder og jord bak på føleren. Om det er kontakt så er det en motstand der. Det jeg mistenker er at det er ett brudd slik at føleren alltid tror det er full tank. Eller om det er motsatt at det er en kortslutning til jord som gjør det. Jeg er ikke sikker på hvilken vei motstanden går. (liten motstand = full tank eller tom tank..)

Varmen i setene kan være at de er ødelagt. Mål motstanden i varmeelementet først. Hvis de er hele så måler du spenningen fram til stolen. Er den ikke der så går du til neste punkt nærmere sikringsboksen. Trace deg tilbake til spenningskilden. Da finner du feilen.

Lagt inn: 01 sep 2004, 11:56
av Stian
Det med et brudd i ledningen var min teori også, men når jeg plugger av ledningen ved måleren(den grå) går måleren på null, det ville den vel ikke hvis ledningen lå mot jord et sted på veien til måleren eller? så jeg trodde da at det var kortsluttning i selve måleren, men det var det ikke. Full tank=liten motstand. Lurer på om selve instrumentet har tatt kvelden uten at jeg helt skjønner logikken..

Jeg har ikke funnet noen defekt sikring, har sjekket dem. Hvilkent nummer er det til lyset i dash'en 18?

Stian

Lagt inn: 01 sep 2004, 16:36
av Børre N17
Mortimer skrev:Varmen i setene kan være at de er ødelagt. Mål motstanden i varmeelementet først. Hvis de er hele så måler du spenningen fram til stolen. Er den ikke der så går du til neste punkt nærmere sikringsboksen. Trace deg tilbake til spenningskilden. Da finner du feilen.
Det er en veldig vanlig feil at kabelen i varmematta i setet ryker av ved termostaten. Dersom du kobler fra setet, og måler brudd i sløyfa i setet er nok det feilen. Ta av trekket, og lodd sammen igjen. :wink:

Lagt inn: 01 sep 2004, 17:48
av john n04
Lysfeilen er nok at det er dårlig kontakt mellom pæreholderen og det plastiske PCB bak på speedometerenheten. Hadde det problemet på min gamle og900. Tankfeilen kan også være det.... Skru ut speedo eneheten og puss på de dårlige koblingene med litt fint snadpapir.
Feilen med varmen i setene er i 99 av 100 tilfeller brudd ved termostaten i sitteputa. :wink:

Lagt inn: 02 sep 2004, 12:49
av Trond N47
Hadde feil med instrumentlyset på min og900 pga feil i motstanden som
justerer lysstyrken i instrumentene. Prakk å bytte, men lett å feilsøke,
ta bort høyttaleren og forbikople motstanden med en ledningsstump.

lys intrumentpanel

Lagt inn: 02 sep 2004, 20:05
av www.jauto.no
Hei!

Lyset er garantert reostaten som er kaputt, prøv å røre på reostaten og se om det begynner å lyse. Problemet med tankmåleren kan være en skrue som sitter på baksiden av instrumentet (7mm) prøv å ettertrekke denne. sitter 2 st. en til temp og en til tankmåleren. Du kommer åt dem når du demonterer høytaleren. Husk å bruke 3w pærer til instrumentet hvis du ska skifte dem. Brukes 5w så brenner reostaten. setet går å lodde, ta av trekket så ser du hvor den er brend,

vh

jonas

Lagt inn: 03 sep 2004, 08:21
av Trond N47
Hadde feil med instrumentlyset på min og900, det var motstanden som
justerer lysstyrken som var gåen. Enkelt å feilsøke, bare ta av høyttaler-
dekselet og forbikople motstanden med en ledningsstump og se om det
blir lys. Bytte er litt værre...

Lagt inn: 03 sep 2004, 08:36
av Kawa
Er det ikke et hendelse å ta av setetrekket? (Les; få det helt/fint på... :D ) I Haynes boka mener jeg de anbefaler å gå til noen som kan det...

Lagt inn: 03 sep 2004, 08:58
av Stian
:D :D :D :D
Det var bare å stramme mutteren bak på tankmåleren å vips så var alt i orden, Takk!

Men hvordan i hute heite du mente at jeg skulle klare å legge en ledningssladd på dimme bryteren til instrument belysningen uten å demontere hele panelet fatter jeg ikke :oops: La merke til nå at lyset ved varme og ventilasjons reguleringen ikke virker heller, går det på samme dimme bryter?

Siden et problem er løst tenkte jeg å kpmme med et nytt...
Jeg har alarm og fjernstyrt sentrallås. Når jeg låser bilen går alle låsen igjen, men etter et par sekunder låser passersjer døren og bagasjeluken seg opp igjen :-x Noen som vet hva det kan være?

Takknemlig hilsen, Stian

Lagt inn: 03 sep 2004, 09:55
av Børre N17
Stian skrev::D :D :D :D

Siden et problem er løst tenkte jeg å kpmme med et nytt...
Jeg har alarm og fjernstyrt sentrallås. Når jeg låser bilen går alle låsen igjen, men etter et par sekunder låser passersjer døren og bagasjeluken seg opp igjen :-x Noen som vet hva det kan være?

Takknemlig hilsen, Stian
Kan være problemer med motoren i førerdøra, den er ettermontert på og900. Hva slags alarm er det?

Lagt inn: 03 sep 2004, 10:09
av Stian
"cargard" står det på den

Som sagt går alle låsene i lås, men to av dem spretter opp igjen....

Stian

Lagt inn: 03 sep 2004, 11:20
av Mortimer-N18
Kan være at pulsen som carguard sentralenheten gir til sentrallåsenheten er for lang, eller gir en spik slik at sentrallåsenheten låser opp igjen. Hvis du har boka på alarmen så skal det være beskrevet hvordan man konfigurerer alarmen.
Jeg vet at det er et must å ha lange pulser på noen biler med luftstyrt sentrallås, men er ikke sikker på om Saab sine elektriske ikke liker lange pulser.

Lagt inn: 06 sep 2004, 07:43
av Trond N47
Ja, lyset til hele instrumentpanelet går på samme krets. Bytt reostaten!
For feilsøking stikker du bare en spiss tang ned på sidene av motstanden
så skal du greie å forbikople motstanden med den.