N? lader det s? det knaker i girkassa!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Nå lader det så det knaker i girkassa!

Legg inn av Petter 900 T » 01 sep 2004, 21:19

APC er historie, pysventil/blåkran ruler :idea:

Lader stabilt 1,3 :D og gliset er deretter :D :D

Mere bensintrykk og større dyser nå så...

Rudskogen om 2 uker 8)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Nå lader det så det knaker i girkassa!

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 01 sep 2004, 23:21

Petter 900 T skrev:APC er historie, pysventil/blåkran ruler :idea:

Petter
hehe, du har funnet ut det også... :lol: hihi

snakkes på Skogen
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

AeroPetter
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 12 jun 2003, 01:00
Sted: Rogaland

Legg inn av AeroPetter » 01 sep 2004, 23:35

Kan noen forklare baksiden med å kjøre med blåkran? Er det stor sjangs for tenningsbank osv? Altfor stor påkjenning for motoren osv? Annet å tenke på?
M86 900 Aero

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 02 sep 2004, 00:01

AeroPetter skrev:Kan noen forklare baksiden med å kjøre med blåkran? Er det stor sjangs for tenningsbank osv? Altfor stor påkjenning for motoren osv? Annet å tenke på?
bakdelen er jo at turbotrykket ikke blir justert ned hvis den indikerer tenningsbank.

er jo ikke som at APC hindrer tenningsbanken i å komme. den bare justerer ned trykket hvis den kommer. du hører hvis det er tenningsbank i motoren din. hvis det er skikkelig bank er det kansje for seint da:)

den første biten jeg kjøpte til saaben var ei blåkran:)

god natt
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

ulempe

Legg inn av Petter 900 T » 02 sep 2004, 06:19

Ulempen med å fjerne den sikkerheten som APC gir, er som Alex sier: Tenningsbank kan/vil oppstå ved høyere ladetrykk.

Dette kan justeres bort til en hviss grad med en kombinasjon av tenning/bensintrykk/dyser.

regner med å kjøre med samme ladetrykk på rudskogen, dog med andre dyser og bensintrykksregulator.

Høyt ladetrykk er ikke målet. Målet er i utgangspunkt mest mulig hester, ladetrykket bør være så lavt som mulig...(forsto noen hva jeg mente?)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 02 sep 2004, 07:04

Blir bra det Petter! Gleder meg til å se på skogen! :)

Den største bakdelen er vel at trykket er like høyt over hele registeret.. Det er på høyt turtall som høyt ladetrykk kan være fatalt for motoren..
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

ras

Legg inn av Petter 900 T » 02 sep 2004, 08:10

Er bare 2 løp igjen...

Bare kassa holder er jeg fornøyd, skal dog kjøre for å komme til mål begge dager.

Som mortimer sier, ladetrykk, og spesielt på turtall er ikke bra. men kassene tåler mer dreiemoment på høyere turtall.

det å vite når nok er nok er ikke lett :idea:

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 02 sep 2004, 09:14

Hvordan er det med avgasstempen? Økt mye?
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Gjest

Legg inn av Gjest » 02 sep 2004, 09:22

Hva er egentlig blåkran?

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 02 sep 2004, 10:59

denne!

Bilde

du har 2 slanger. den ene setter du på wastegaten. den andre setter du på "trykksystemet" ditt ved innsuget.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

macgeier

Legg inn av macgeier » 02 sep 2004, 11:07

Anonymous skrev:Hva er egentlig blåkran?
Blåkran eller pysventil på svensk, er en innført lekkasje (hull) på slangen mellom wastgate og trykksiden av turboen.

Si at wastgaten er stilt inn på 0.5 bar, du gir gass og trykket bygger seg opp til 0.5 bar og deretter slår wastgaten inn og begrenser trykket til dette nivået. Med en lekkasjekran på slangen kan du justere lekkasjen.
Du lurer wastgate til å lese feil, den "leser" foreksempel 0.5 bar når du i virkeligheten har 1.2 bar, dette på grunn av trykkfallet i lekkasjen is langen til wastgate.

Tips, det er ikke effektivt å bare borre et hull i slangen, det må også være en innsnevring før hullet slik at man får noe lignede en spenningsdeler (motstandsnettverk) i elektronikken, i den sammenligning er trykksiden +, lekkasjen - og utgangen til wastgate ønsket verdi.

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 02 sep 2004, 15:55

Det er ikke den hørbare tenningsbanken som er farlig..... :shock:
Det er den som kommer på høye turtall, og er ikke hørbar :shock: :shock:
Det er slik man får bøyde råder og knekte stempler :razz:
Jeg ville beholdt APC til å detektere tenningsbank med en lysdiode, MEN ikke til å styre ladetrykket. Da har man en liten sikkerhet iallefall. Banking rundt 3000 o/min er ufarlige så lenge de ikke er der konstant.
Spikbert er nådeløs :razz: :razz:
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

eksostemp

Legg inn av Petter 900 T » 04 sep 2004, 08:32

For å si det sånn, under testkjøring på offentlig vei er det ikke lett å få tid til å sjekke instrumentene..

Begge øya på veien :shock:

Har 1 time på fredagen på Rudskogen, da skal det testes!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 04 sep 2004, 11:36

Rød lysdiode i a stolpe som blinker febrilsk? Tror ikke du trenger å ta øynene fra asfalten :lol:
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

diode

Legg inn av Petter 900 T » 05 sep 2004, 09:07

Blir nok en diode for sikkerhets skyld..

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Svar