Side 1 av 2
Nå lader det så det knaker i girkassa!
Lagt inn: 01 sep 2004, 21:19
av Petter 900 T
APC er historie, pysventil/blåkran ruler
Lader stabilt 1,3

og gliset er deretter
Mere bensintrykk og større dyser nå så...
Rudskogen om 2 uker
Petter
Re: Nå lader det så det knaker i girkassa!
Lagt inn: 01 sep 2004, 23:21
av alex_ander3@hotmail.com
Petter 900 T skrev:APC er historie, pysventil/blåkran ruler
Petter
hehe, du har funnet ut det også...

hihi
snakkes på Skogen
Lagt inn: 01 sep 2004, 23:35
av AeroPetter
Kan noen forklare baksiden med å kjøre med blåkran? Er det stor sjangs for tenningsbank osv? Altfor stor påkjenning for motoren osv? Annet å tenke på?
Lagt inn: 02 sep 2004, 00:01
av alex_ander3@hotmail.com
AeroPetter skrev:Kan noen forklare baksiden med å kjøre med blåkran? Er det stor sjangs for tenningsbank osv? Altfor stor påkjenning for motoren osv? Annet å tenke på?
bakdelen er jo at turbotrykket ikke blir justert ned hvis den indikerer tenningsbank.
er jo ikke som at APC hindrer tenningsbanken i å komme. den bare justerer ned trykket hvis den kommer. du hører hvis det er tenningsbank i motoren din. hvis det er skikkelig bank er det kansje for seint da:)
den første biten jeg kjøpte til saaben var ei blåkran:)
god natt
ulempe
Lagt inn: 02 sep 2004, 06:19
av Petter 900 T
Ulempen med å fjerne den sikkerheten som APC gir, er som Alex sier: Tenningsbank kan/vil oppstå ved høyere ladetrykk.
Dette kan justeres bort til en hviss grad med en kombinasjon av tenning/bensintrykk/dyser.
regner med å kjøre med samme ladetrykk på rudskogen, dog med andre dyser og bensintrykksregulator.
Høyt ladetrykk er ikke målet. Målet er i utgangspunkt mest mulig hester, ladetrykket bør være så lavt som mulig...(forsto noen hva jeg mente?)
Petter
Lagt inn: 02 sep 2004, 07:04
av Mortimer-N18
Blir bra det Petter! Gleder meg til å se på skogen!
Den største bakdelen er vel at trykket er like høyt over hele registeret.. Det er på høyt turtall som høyt ladetrykk kan være fatalt for motoren..
ras
Lagt inn: 02 sep 2004, 08:10
av Petter 900 T
Er bare 2 løp igjen...
Bare kassa holder er jeg fornøyd, skal dog kjøre for å komme til mål begge dager.
Som mortimer sier, ladetrykk, og spesielt på turtall er ikke bra. men kassene tåler mer dreiemoment på høyere turtall.
det å vite når nok er nok er ikke lett
Petter
Lagt inn: 02 sep 2004, 09:14
av Kristian N70
Hvordan er det med avgasstempen? Økt mye?
Lagt inn: 02 sep 2004, 09:22
av Gjest
Hva er egentlig blåkran?
Lagt inn: 02 sep 2004, 10:59
av alex_ander3@hotmail.com
denne!
du har 2 slanger. den ene setter du på wastegaten. den andre setter du på "trykksystemet" ditt ved innsuget.
Lagt inn: 02 sep 2004, 11:07
av macgeier
Anonymous skrev:Hva er egentlig blåkran?
Blåkran eller pysventil på svensk, er en innført lekkasje (hull) på slangen mellom wastgate og trykksiden av turboen.
Si at wastgaten er stilt inn på 0.5 bar, du gir gass og trykket bygger seg opp til 0.5 bar og deretter slår wastgaten inn og begrenser trykket til dette nivået. Med en lekkasjekran på slangen kan du justere lekkasjen.
Du lurer wastgate til å lese feil, den "leser" foreksempel 0.5 bar når du i virkeligheten har 1.2 bar, dette på grunn av trykkfallet i lekkasjen is langen til wastgate.
Tips, det er ikke effektivt å bare borre et hull i slangen, det må også være en innsnevring før hullet slik at man får noe lignede en spenningsdeler (motstandsnettverk) i elektronikken, i den sammenligning er trykksiden +, lekkasjen - og utgangen til wastgate ønsket verdi.
Lagt inn: 02 sep 2004, 15:55
av john n04
Det er ikke den hørbare tenningsbanken som er farlig.....
Det er den som kommer på høye turtall, og er ikke hørbar
Det er slik man får bøyde råder og knekte stempler
Jeg ville beholdt APC til å detektere tenningsbank med en lysdiode, MEN ikke til å styre ladetrykket. Da har man en liten sikkerhet iallefall. Banking rundt 3000 o/min er ufarlige så lenge de ikke er der konstant.
Spikbert er nådeløs

eksostemp
Lagt inn: 04 sep 2004, 08:32
av Petter 900 T
For å si det sånn, under testkjøring på offentlig vei er det ikke lett å få tid til å sjekke instrumentene..
Begge øya på veien
Har 1 time på fredagen på Rudskogen, da skal det testes!
Petter
Lagt inn: 04 sep 2004, 11:36
av john n04
Rød lysdiode i a stolpe som blinker febrilsk? Tror ikke du trenger å ta øynene fra asfalten

diode
Lagt inn: 05 sep 2004, 09:07
av Petter 900 T
Blir nok en diode for sikkerhets skyld..
Petter