Side 1 av 1
Forskjeller på Turbo og i motor?
Lagt inn: 03 sep 2004, 11:43
av 9000i
Hei, jeg har en Saab M88 9000i vurderer å bytte motor til turbo motor. Men har hørt at man kan montere turbo på den motroren jeg har nå. Er dette lurt? Tenker på slitasje osv?
Er det beste å bare bytte hele motoren?
Noen som har noen tanker, ider, erfaringer………
Lagt inn: 03 sep 2004, 13:33
av Tor N12
Hei.
Det er nok fullt mulig å montere turbo på den motoren du har.
Men..... Du må gjøre mange forandringer for å få det til å holde.
Det rimeligste og enkleste er helt klart å skaffe komplett Turbo-motor.
Jeg ville kjøpt delebil i Sverige, da flytter du over det du trenger og selger det du ikke har behov for. Da får du prøvd motoren i bil, du får med girkasse og er du heldig så kan du selge unna såpass med deler at motoren blir nesten gratis...
Lykke til

Lagt inn: 03 sep 2004, 13:39
av Guest
Jeg har hørt at det bare er å montere en turbo og at det er billig og enkelt gjøres i Sverige tror jeg? Men nå er jeg en stor kløne når det kommer til mototer og sånn. Er det så mye annet som må byttes?
Lagt inn: 03 sep 2004, 15:13
av Tor N12
Du KAN selvfølgelig bare montere en turbo men da er det veldig begrenset hvor mye effekt du kan ta ut.
Kompresjonen i motoren din er for høy til at du kan ha høyt ladetrykk.
Hvis du får montert en komplett turbomotor så har du også APC-systemet som overvåker ladetrykket og regulerer ned trykket hvis du får tenningsbank, kjekt å slippe svidde stempel....
Desuten vil det fort gå ut over clutch/gir, dette er forsterket på turbo-bilene.
Intercooler er også kjekt å ha....
BREMSER !!!!!
Dempere/fjærer....
Vil du slippe arbeidet så er det enkleste å selge bilen og kjøpe en orginal turbo...
Lagt inn: 03 sep 2004, 15:33
av 9000i
Litt arbeid gjør ingen ting for bilen er jo i veldig god forfatning. Har sikkelig lyst på disse Green stuff bremsene som speedparts selger, litt dyrt.

Lagt inn: 03 sep 2004, 18:00
av Tor N12
Skal du bygge om så er i allefall ikke jeg i tvil om at det lønner seg å få
tak i en delebil..
Lykke til!
Lagt inn: 06 sep 2004, 08:27
av Trond N47
Hvis du bare skal sette i en turbo så må du ihvertfall bytte hele eksosanlegget, samt deler av innsugsrørene, luftfilterhus, luftmassemåler, etc. For å få bilen godkjent må du også bytte frambremsene (kalipere, skiver, klosser).
Da har du kommet opp på en pris som er mye høyere enn delebil fra Sverige. Kjøp en gammel rustet turbo med lav km i Sverige!