Kjøpte for noen måneder siden PPC med steg 1 fra BSR. Det ga jo en velkommen effektøkning på øvre turtallsregister, men...
Etter noen uker med småkjøring og en tur til og fra Gardermoen fra Stjørdal, la jeg merke til antydning til tenningsbank.
Tenningsbanken opptrer under moderat akselerasjonsbelastning (normalakselerasjon) ved moderat turtall (om lag 3k o/min).
Prata med Autopower på telefon. Spurte om det burde vært bytta til en mer varmeavledende plugg, eller noe... Fikk svar at visst jeg brukte 98 oktan, skulle det være OK.
Sendte deretter en henvendelse til BSR ab. Der var det bare "god dag mann økseskaft"-svar:
"Det är troligen inte spikningar du hör. Bäst är om du lämnar bilen till en verkstad för felsökning. Hittar inte din verkstad felet är du naturligtvis välkommen att boka tid hos oss."
Bull-shit, tenkte jeg og la inn originalprogrammet. Bankingen ble selvfølgelig borte. Jeg sendte BSR et svar på deres svar og forklarte at motoren med originalprog gikk som ei klokke. Fikk da dette gode og utfyllende svaret:
"Bäst är om du lämnar bilen till en verkstad för felsökning. Hittar inte din verkstad felet är du naturligtvis välkommen att boka tid hos oss.
Med vänliga hälsningar /BSR"
Hvilken jævla verkstad skal kunne feilsøke etter en feil som kommer som følge av et uoriginalt trim-program???
Noen som har noen gode forslag til gjør-det-selv utbedringer?
(Bilen skal på 90000-service om 14 dager, skal få dem til å bytte plugger da, men har liten tro på at det vil hjelpe...)
I instruksjonsboka får jeg bekrefta at det antakelig bør sitte en annen plugg i motoren når den har fått seg en trim. 2,0t med trimsats er der oppgitt til å skulle ha en annen plugg en 150 hesteren... Riktignok ikke med annet varmetall, men dog.
Noen tips der ute?