Hvorfor selger Saab s? lite n?r bilene er s? bra?
Moderator: Moderatorer
- Edonis
- 0.7 bar
- Innlegg: 167
- Registrert: 10 mai 2004, 01:00
- Navn: Alexander
- Bil: 1995 Saab 9000 CD
- Sted: Asker
Hvorfor selger Saab så lite når bilene er så bra?
Jeg ble i et annet forum litt fornærmet når en debattant svarer at "Lada eiere er sikkert også trofaste mot merket sitt" når jeg sier at Saab-eiere er blant de mest lojale. Videre spør han nå hvorfor Saab selger så dårlig hvis de lager så bra biler. Jeg må si jeg lurer litt på dette selv, har dere noen synspunkter på saken?
- Blommern N83
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 58
- Registrert: 11 aug 2003, 01:00
- Kontakt:
Modellutvalget, et eksempel sakset fra en DN artikkel, gjelder USA:
Eksklusiv SUV
Nå arbeider Saab med å slå igjennom på SUV-markedet i USA. Amerikanske forhandlere skal allerede ha fått sett en prototype, så modellen er trolig ikke så lang unna.
- Vi trenger en SUV i USA. 25 prosent av kundnee som forlater Saab gjør det fordi de bytter til en SUV. AV dem velger 80 prosent en størrelse som vi nå satser på. Derfor kommer den til å få stor betydning for oss.
Saab må utøke modellutvalget for å komme opp i volum..
Eksklusiv SUV
Nå arbeider Saab med å slå igjennom på SUV-markedet i USA. Amerikanske forhandlere skal allerede ha fått sett en prototype, så modellen er trolig ikke så lang unna.
- Vi trenger en SUV i USA. 25 prosent av kundnee som forlater Saab gjør det fordi de bytter til en SUV. AV dem velger 80 prosent en størrelse som vi nå satser på. Derfor kommer den til å få stor betydning for oss.
Saab må utøke modellutvalget for å komme opp i volum..
N83
SAAB 900 S 1992
SAAB 900 S 1992
- tranceman N366
- 1,5 bar
- Innlegg: 401
- Registrert: 04 feb 2004, 01:00
- Sted: Andenes
Re: Hvorfor selger Saab så lite når bilene er så bra?
Jeg var helt ukjent med Saab helt til jeg fikk prøve en på en bilmesse. Nå eier jeg en 9-5 og er glad for detEdonis skrev:Jeg ble i et annet forum litt fornærmet når en debattant svarer at "Lada eiere er sikkert også trofaste mot merket sitt" når jeg sier at Saab-eiere er blant de mest lojale. Videre spør han nå hvorfor Saab selger så dårlig hvis de lager så bra biler. Jeg må si jeg lurer litt på dette selv, har dere noen synspunkter på saken?

Synes Saab er dårlige å markedsføre seg, og de har ikke så mange forhandlere i Norge. I mitt distrikt må jeg kjøre tre timer til nærmeste forhandler, og da har jeg møtt alt fra Audi til Zuzuki skilt på veien...
Saab har ellers som kjent ikke så mange modeller å velge i. Før '98 hadde de jo ikke engang stasjonsvogn! Dersom Saab skal bli et "stort" merke, må de ha flere modeller, øke drastisk antall forhandlere og bli mye flinkere å markedsføre seg.
En annen grunn til at det er så få Saab eiere, kan være at folk ikke vet bedre


Så det er min teori
- Øystein Strøm N141
- 2.0 bar
- Innlegg: 666
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 141
- Navn: Øystein Strøm
- Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
- Sted: Råde
Har stor tro på at Saab vil øke omsetningen mye med den nye 9-3 Sport-Hatchen som kommer til sommeren neste år (som 2006 modell). Nordmenn er som kjent glade i stasjonsvogner og denne blir betydelig billigere enn en splitter ny 9-5. Ikke nokk med det, den er betydelig mer moderne også. Har også hørt noen rykter om at den etter vært kommer med et AWD system og en V6 (turbo) med 300Hk
Saab 9-3 SportCombi Concept :
http://www.dinside.no/php/art.php?id=92942&bid=3

Saab 9-3 SportCombi Concept :
http://www.dinside.no/php/art.php?id=92942&bid=3
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395
http://www.garaget.org/?car=80395
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Eller du kan kike på http://home.no.net/tahjelle/9-3SH/ for fleire bilder og meir info.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Tja, vet vi det sikkert? Jeg har lest at neste 9-2 vil baseres på neste Subaru Impreza. I det hele tatt er det for oss utenforstående fortsatt stor usikkerhet om de fleste nye modeller. For eksempel vet vi fortsatt ikke hvilken platform den neste 9-5 skal bygges på. Skriveriene om bakhjulsdrift er fortsatt kun rykter og spekulasjoner, og den største synseren er Saab hateren Robert Collin i Aftonbladet. Alt han skriver tar jeg med en stooor klype salt.Freshmaker skrev:Saab holder på å utvikle en Saab 9-2 for det europeiske markedet som er basert på Astra..
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Håper virkelig at det er et Subaru- samarbeid på gang på neste generasjon 9-2, En felles platform utviklet av Subaru og Saab fra starten av, med tydelig merkeidentitet på begge modeller... Ikke som med siste 900, der Saab får slengt i fanget ei gammal bunnplate og må gjøre det beste av noe som allerede holder på å gå ut på dato... Ingen kunne vel gjort en bedre jobb enn Saab gjorde, men GM kan takke seg selv for alle tapene. Har forresten lest i Drive(r.i.p.) , det går rykter om en utgave av 9-3SS med 3.5l. Saabifisert Holden- blokk... Selvsagt med (bi!) turbo og masse hester
Det hadde vært image- bygger det
! Nå er vi jo kvitt Michael Mauer, han har vel bare bygget konseptbiler i Saab, mener han sa i et intervju med svenske AMS at han kom inn for sent til å ha noen stor innflytelse på 9-3SS.. Stor i ord osv.. GM ledelsen skal vistnok ikke være fornøyde med friheter Saab tok seg under utvikling av 9-3SS.Hvordan kan man bygge en premium bil uten å utvikle premium nivåer på alt fra dørtrekk til turn-in er for meg en gåte(og for Saab-ledelsen også!). Saab trenger noe virkelig Saab`sk, noe sært, på linje med lyktepussere og turbo. Vi trenger den 1.6l ,5-syl med variabel kompresjon og 225 hester og forbruk som en nissan micra! I en 9-2x... Ska skive tiljulenissen han er finsk og forstår meg sikkert godt, finner er glade i Bil... 



MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Hei..
Ifølge sikre kilder er Astra neste utgangspunkt, fikk det ikke helt til å rime med aftonbladet sin artikkel, men ifølge denne kilden er sen 2007-tidlig 2008 tiden denne bilen kommer på, og vil utelukkende bli solgt i Europa i begynnelsen.. Denne kommer med diverse motorer..
Ifølge sikre kilder er Astra neste utgangspunkt, fikk det ikke helt til å rime med aftonbladet sin artikkel, men ifølge denne kilden er sen 2007-tidlig 2008 tiden denne bilen kommer på, og vil utelukkende bli solgt i Europa i begynnelsen.. Denne kommer med diverse motorer..
Styrer med DAB og AUX
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Om du har ei mailadresse (send meg ein gjerne ein mail) so kan du få broskyra på 2005 modellane i pdf-format med meg...Vil ha 9-3ss skrev:Det er ikke rart Saab selger dårlig de er jo elendige på markedsføring!
Skal kjøpe ny bil det skal helst være en 9-3ss. Siden jeg bor litt langt vekk fra nærmeste Saab forhandler bestilte jeg en brosjyre på internet dett er 1 måned siden!Det går tregt i Saab Norge!
Trenger motivasjons kurs
So kan eg kreve SAAB for prosentar av salget... ;D hahaha


