Side 1 av 1
Motorbytte 9-5 -01
Lagt inn: 18 mai 2010, 20:49
av Arnesl N1394
Det går nok i retning av motorbytte på min kjære, og i den forbindelse har jeg kikket litt i retning av vårt naboland. Dette medfører igjen noen spørsmål:
Jeg har i dag en 9-5 2.0t 2001 mod. . Medfører det noe ekstra arbeid ved å ta en 2.3t motor? Passer denne bolt on med clutch og gearkasse fra 2.0t-motoren? Softwaren må vel oppgraderes? Alt i motorrommet er standard 2001 - brune dyser, GT1752 turbo, etc.
Edit: Fant noe i en eldre tråd om forskjell på innsug, dyser og MAP-sensor, vi dette da si at hvis jeg henter en eks. -99 motor, så må disse delene byttes, eller?
Må man betale moms eller andre importavgifter når man henter motoren? Må man ha egne importpapirer på motoren (mener å ha lest dette en gang)?
Etter byttet må den sikkert godkjennes på verksted og hos biltilsynet? Må den godkjennes hos BT om jeg setter inn en lik 2.0t også?
Dette var det jeg kom på i farten, men har dere noen innspill så ikke nøl med å komme med disse

Er det noen som har B205E/B235E motor til salgs også, så er det bare å skrike ut!
Re: Motorbytte 9-5 -01
Lagt inn: 18 mai 2010, 22:38
av Helge
Du må betale moms på kjøpesummen. Ikke noe annet.
2.0 og 2.3 er like utvendig.
Setter du inn en 2.3 må dette inn i vognkortet. Du må vise bilen ho BT.
Har du tenkt å gjøre dette så søk skriftlig.
Setter du inn 2.0 må det ikke godkjennes.
Re: Motorbytte 9-5 -01
Lagt inn: 18 mai 2010, 22:49
av Arnesl N1394
Helge skrev:Du må betale moms på kjøpesummen. Ikke noe annet.
2.0 og 2.3 er like utvendig.
Setter du inn en 2.3 må dette inn i vognkortet. Du må vise bilen ho BT.
Har du tenkt å gjøre dette så søk skriftlig.
Setter du inn 2.0 må det ikke godkjennes.
Ok, takker! Og ikke noe papir eller noe sånt som må tas med fra selger og over grensa?
Re: Motorbytte 9-5 -01
Lagt inn: 18 mai 2010, 22:53
av Tor N12
Om du ikke sier noe så holder det med mva-papirer.
Var selv i dag hos BT for å få godkjent motorbytte i en 9000 fra 2.0t 150hk til 2.3t Aero 225 hk.
Hadde med meg det jeg trodde var alle nødvendige papirer, også tollpapirer på den motoren som ble satt inn.
Fikk mangel da han hengte seg opp i at det var en "import-motor", dermed må jeg skaffe avgasspapirer spesifikt på denne da det ikke nødvendigvis var samme avgasskrav i det landet den motoren kom fra.
Re: Motorbytte 9-5 -01
Lagt inn: 19 mai 2010, 20:08
av Arnesl N1394
Tor N12 skrev:Om du ikke sier noe så holder det med mva-papirer.
Var selv i dag hos BT for å få godkjent motorbytte i en 9000 fra 2.0t 150hk til 2.3t Aero 225 hk.
Hadde med meg det jeg trodde var alle nødvendige papirer, også tollpapirer på den motoren som ble satt inn.
Fikk mangel da han hengte seg opp i at det var en "import-motor", dermed må jeg skaffe avgasspapirer spesifikt på denne da det ikke nødvendigvis var samme avgasskrav i det landet den motoren kom fra.
Vil det ikke stå, eller være forholdsvis innlysende at det er import-motor hvis man tropper opp med mva-papirer?
Re: Motorbytte 9-5 -01
Lagt inn: 19 mai 2010, 20:12
av Paradigm N558
Arnesl N1394 skrev:Tor N12 skrev:Om du ikke sier noe så holder det med mva-papirer.
Var selv i dag hos BT for å få godkjent motorbytte i en 9000 fra 2.0t 150hk til 2.3t Aero 225 hk.
Hadde med meg det jeg trodde var alle nødvendige papirer, også tollpapirer på den motoren som ble satt inn.
Fikk mangel da han hengte seg opp i at det var en "import-motor", dermed må jeg skaffe avgasspapirer spesifikt på denne da det ikke nødvendigvis var samme avgasskrav i det landet den motoren kom fra.
Vil det ikke stå, eller være forholdsvis innlysende at det er import-motor hvis man tropper opp med mva-papirer?
Jo..
Men når det er sagt, har bilfabrikanter annet effekt på motorene de leverer i andre land?
Dvs. en 2.0 ltt er 150 hester i norge, sverige, latvia og india? :s
Re: Motorbytte 9-5 -01
Lagt inn: 19 mai 2010, 20:32
av Tor N12
Arnesl N1394 skrev:Tor N12 skrev:Om du ikke sier noe så holder det med mva-papirer.
Var selv i dag hos BT for å få godkjent motorbytte i en 9000 fra 2.0t 150hk til 2.3t Aero 225 hk.
Hadde med meg det jeg trodde var alle nødvendige papirer, også tollpapirer på den motoren som ble satt inn.
Fikk mangel da han hengte seg opp i at det var en "import-motor", dermed må jeg skaffe avgasspapirer spesifikt på denne da det ikke nødvendigvis var samme avgasskrav i det landet den motoren kom fra.
Vil det ikke stå, eller være forholdsvis innlysende at det er import-motor hvis man tropper opp med mva-papirer?
Joda.. jeg prøvde først å levere en vanlig kvitering fra han jeg kjøpte den av men BT krevde å vite opphavet av den så da måtte jeg finne frem mva-papirene (hadde de med)
Re: Motorbytte 9-5 -01
Lagt inn: 19 mai 2010, 21:41
av Arnesl N1394
Ok, takk for svarene, da har jeg ihvertfall blitt noe klokere
Da er det bare å begynne å tråle markedet for et forhåpentligvis godt kjøp!
Re: Motorbytte 9-5 -01
Lagt inn: 20 mai 2010, 09:50
av Ingvar N629
Du bør nå finne deg en motor som er enten totaloverhalt da, eller har svært lav km. Ellers kan det fort bli katta i sekken mere jobb.
Husk at dersom du skal bytte til en 2,3-liter så er det ikke "bare" å bytte styreboks, denne må også giftes inn, og for at det skal være mulig må det være til rett årsmodell. Får du ikke tak i det, så må det programmeres en boks til bilen din.
Vær også klar over at det er en del forskjeller mellom årsmodellene, men om du får tak i en grunnmotor og flytter over alt annet fra motoren du har, inkludert innsugsmanifold og dyser, så blir det riktig. Eneste endringen du da skal være obs på er at i 2001 så fikk 2-literne lavere komp. Andre endringer på innmat har det også vært, men det spiller ingen trille for kompatibiliteten med software.