Side 1 av 3
Hjelp! Fuel cut? [LØST]
Lagt inn: 22 mai 2010, 00:43
av Freakshow N1674
Har et aldri så lite problem med bilen nå, og håper på tips fra dere som ikke er like grønne som meg.
Bilen er en 9-3 ss 03 mod 1,8t. Ikke helt orginal, uten å utdype det i særlig grad her.
Merket for litt siden at om jeg botna gassen i 4. på lavt turtall begynte det å riste i bilen. Idag er det likt på alle gir (ikke prøvd 1., men..) Det rister og det virker som bilen ikke vil, går ikke så godt som den skal og motorlampa blinker om jeg drar den litt på turtall. Den forsvinner etterpå.
Lurer på om jeg skal konkludere med at den ikke får nok bensin?
Før den gikk til vinterlagring hadde jeg problemer med motorlampa, feilkoden viste feil på lambda, regner med feil co da lambdaen ble bytta og lampa sa det samme. Fått beskjed fra SP om å sjekke downpipe da jeg i tillegg luktet eksos rundt turbo. Dette er meningen skal tas på kommende mandag. Men kan dette ha noe med en evt sprekk i downpipe å gjøre?
Takker for alle tips, spesielt for enkle ting å sjekke.
Re: Hjelp! Fuel cut?
Lagt inn: 22 mai 2010, 01:26
av Morti
For det første ville jeg latt bilen stå til du finner ut hva problemet er.
Jeg ville starta med å ta en komptest på alle 4 sylindre!
Re: Hjelp! Fuel cut?
Lagt inn: 22 mai 2010, 01:29
av Paradigm N558
Jepp, den er jo så blodtrimmet at stempelsprekk kan forekomme... kanskje spesielt på en viss software.
Men utover det, la bilen stå... men da jeg fikk fuelcut så ristet ikke bilen, den bare nykket med et sekunds mellomrom da jeg prøvde å kjøre hardt med høyt ladetrykk.
Men gangen før der så var det sprekk i porshelenshetten på tennpluggen!
Re: Hjelp! Fuel cut?
Lagt inn: 22 mai 2010, 01:43
av Freakshow N1674
Okei, ikke svaret man håper på, selvfølgelig. Får ta en komp test. Noen andre idèer? Kanskje noen enkle tips for å sjekke rundt det med bensin og luft?
Kan ta med at jeg er ikke den som trør bilen mest. Morro av og til, men stopper fort, og drar den veldig sjeldent på turtall.
Hadde med en på sisteturen som kan en (god) del mer enn meg, som sa seg enig i at der var klare tegn på fuel cut.
Re: Hjelp! Fuel cut?
Lagt inn: 22 mai 2010, 01:47
av Paradigm N558
WBL

Altså, bredbåndslambda... da vet du alt som foregår og hvor rent og pent alt går.
Utover det går det an å sjekke adapsjoner osv. med Tech II
Re: Hjelp! Fuel cut?
Lagt inn: 22 mai 2010, 02:00
av Freakshow N1674
Ved sprukket stempet, ville ikke da motorlampa vært der konstant? Dette er jo kun når man gir på litt, oppfører seg fint ved vanlig kjøring.
Re: Hjelp! Fuel cut?
Lagt inn: 22 mai 2010, 02:18
av Paradigm N558
Freakshow skrev:Ved sprukket stempet, ville ikke da motorlampa vært der konstant? Dette er jo kun når man gir på litt, oppfører seg fint ved vanlig kjøring.
Både og.
Men du vil merke sprukket stempel selv på tomgang (som regel) for å si det slik, så tviler for det.
Og det vil ikke si at motorlampen lyser, for å si det slik...
Men jeg tror mere på defekte tennplugger eller tilsvarende.
Har du turbotrykksmåler? I såfall, hvordan oppfører den seg?
Re: Hjelp! Fuel cut?
Lagt inn: 22 mai 2010, 02:31
av Freakshow N1674
Paradigm N558 skrev:
Men jeg tror mere på defekte tennplugger eller tilsvarende.
Har du turbotrykksmåler? I såfall, hvordan oppfører den seg?
Skal se over litt imorgen, på tennplugger og slikt. Husker jo 9-5en nykket en god del når tennpluggene var ferdige.
Har måler, ja. Var så stresset at jeg glemte litt av den når jeg først hadde folk som kunne følge med på den, da den er plassert i askebegeret.
Skal se om det ikke blir en liten tur imorgen, om jeg tør. Må finne ut litt mer først.
Re: Hjelp! Fuel cut?
Lagt inn: 22 mai 2010, 02:35
av Paradigm N558
Freakshow skrev:Paradigm N558 skrev:
Men jeg tror mere på defekte tennplugger eller tilsvarende.
Har du turbotrykksmåler? I såfall, hvordan oppfører den seg?
Skal se over litt imorgen, på tennplugger og slikt. Husker jo 9-5en nykket en god del når tennpluggene var ferdige.
Har måler, ja. Var så stresset at jeg glemte litt av den når jeg først hadde folk som kunne følge med på den, da den er plassert i askebegeret.
Skal se om det ikke blir en liten tur imorgen, om jeg tør. Må finne ut litt mer først.
Gjør det, men ikke kjør for hardt, ikke belast deler som kanskje ikke har det så godt fra før av

Re: Hjelp! Fuel cut?
Lagt inn: 22 mai 2010, 02:41
av Freakshow N1674
Paradigm N558 skrev:
Gjør det, men ikke kjør for hardt, ikke belast deler som kanskje ikke har det så godt fra før av

Shall do, er man skikkelig heldig så er feilen funnet før den kjøreturen

Re: Hjelp! Fuel cut?
Lagt inn: 22 mai 2010, 02:48
av Paradigm N558
Freakshow skrev:Paradigm N558 skrev:
Gjør det, men ikke kjør for hardt, ikke belast deler som kanskje ikke har det så godt fra før av

Shall do, er man skikkelig heldig så er feilen funnet før den kjøreturen

Also, om du skal ta ut tennplugger, ikke undervurder godt verktøy! Skaff deg koppnøkkelsett til det formålet, altså gummiforet kopper, så slipper du å skade tennpluggen.. tro det, det har kostet meg 2100 kr en gang

Re: Hjelp! Fuel cut?
Lagt inn: 22 mai 2010, 02:53
av Freakshow N1674
Fremdeles åpen for forslag om noen har innspill, takker for hjelpen så langt

Re: Hjelp! Fuel cut?
Lagt inn: 22 mai 2010, 11:02
av Ingvar N629
Det er jo vanskelig å stille diagnose ut ifra risting som beskrives skriftlig. Ta ut alle pluggene og sjekk farge, evt legg ut bilde her. Har du eksoslekkasje før lambda kan adapsjon ha gått i bunn. Men høres nesten tenningsrelatert ut, lampa kan lyse pga misfire... Kan være en coil... Få lest av feilkoden!!
Re: Hjelp! Fuel cut?
Lagt inn: 22 mai 2010, 13:07
av Pål N526
Hei.
Har du et stempel som er sprekk i hører du det ekstremt lett når du f.eks kjinner motor.(ta ut sikring på fuel og ta ut tennkasset, så bilen ikke starter) da hører du at det er et eller flere stempler som drar lettere over topp. du kan også høre det veldig lett når motoren går på tomgang og legger øret i oljepåfyllingsrøret. Man hører tydelig at en del av komp går den i bunnpanna på det gitte stempelet -ene. Kan også forekomme eksos om det skulle være store mengder lekasje.
En annen vill ting som slo meg at det kan jo være TCS som tuller med deg. Om bilen tror at den spinner vil den jo holde igjen litt på gassen osv.
Fuel kan det også være. Lenge siden filter er bytta?
En siste ting er tennplugger/tennkassett. Som Ingvar skriver vil du få blinking i check engine når du får missfire.
Dette er bare ulike teoremer ut i fra beskrivelsen som du har gitt. Er utrolig vanskelig å feilsøke slike ting over tekst
Mvh. Pål
Re: Hjelp! Fuel cut?
Lagt inn: 22 mai 2010, 13:47
av Paradigm N558
Ingvar N629 skrev: lampa kan lyse pga misfire...
Stemmer, det gjorde den på min bil da jeg kjørte PPC Steg1 av og til, men ikke hver gang.