Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T
Moderator: Moderatorer
Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T
Hei!
Kjøpte en 9-5 2000 modell 2.0T av forhandler for litt over 3 uker siden, den ble solgt med tilstandsrapport, og alt er utbedret av det som var på rapporten. Blant annet en oljelekkasje.
Idag oppdaget jeg plutselig en sterk lukt i bilen og masse røyk fra motorrommet etter jeg hadde kjørt en liten tur. På denne turen hadde jeg tidvis klampen i bånn, som f.eks. i forbikjøringer.
Jeg åpnet panseret på bilen for å se hvor røyken kom fra og om jeg kunne se noen synlige skader. Da oppdaget jeg masse olje på brannveggen og under motoren. Det var til og med olje i hjulbuene og på hele nedre del av karroseri (rundt hele bilen). Jeg lukta på oljen som hadde spruta ut og det lukta olje og bensin/eksos av den. Peila oljen samtidig og denne lukta helt normalt, men hadde sunket helt ned til "min" merket.
Det virker ikke som denne "lekkasjen" har vært et problem ved rolig og normal kjøring, med ved gasspådrag og litt hard kjøring spruter det ut. Noen som har peiling på hva det kan være? Det virker som det er en ganske alvorlig lekkasje når det var så mye olje som hadde kommet ut...
Edit: Bilen er ikke chippet eller trimmet på noe vis..
Kjøpte en 9-5 2000 modell 2.0T av forhandler for litt over 3 uker siden, den ble solgt med tilstandsrapport, og alt er utbedret av det som var på rapporten. Blant annet en oljelekkasje.
Idag oppdaget jeg plutselig en sterk lukt i bilen og masse røyk fra motorrommet etter jeg hadde kjørt en liten tur. På denne turen hadde jeg tidvis klampen i bånn, som f.eks. i forbikjøringer.
Jeg åpnet panseret på bilen for å se hvor røyken kom fra og om jeg kunne se noen synlige skader. Da oppdaget jeg masse olje på brannveggen og under motoren. Det var til og med olje i hjulbuene og på hele nedre del av karroseri (rundt hele bilen). Jeg lukta på oljen som hadde spruta ut og det lukta olje og bensin/eksos av den. Peila oljen samtidig og denne lukta helt normalt, men hadde sunket helt ned til "min" merket.
Det virker ikke som denne "lekkasjen" har vært et problem ved rolig og normal kjøring, med ved gasspådrag og litt hard kjøring spruter det ut. Noen som har peiling på hva det kan være? Det virker som det er en ganske alvorlig lekkasje når det var så mye olje som hadde kommet ut...
Edit: Bilen er ikke chippet eller trimmet på noe vis..
Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T
Jeg er ingen ekspert på den motoren, men her lukter det trøbbel med veivhusventilasjon som gjør at den kaster ut olje når du drar litt turtall på motoren.. kan også noen ganger ha en sammenheng med dårlige stempelringer som gjør at den skyter kompresjon ned i bunnpanne og ut igjennon veivhusventilasjonen..
Regner med det er flere her inne som kan gi et mer detaljert svar ang dette problemet
Regner med det er flere her inne som kan gi et mer detaljert svar ang dette problemet

N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T
Tett veivhusventilasjon eller sprekk i stempel... Men om den ellers går normalt så er tett veivhusventilasjon det første du bør sjekke, og det bør gjøres raskt, da det er svært lite gunstig at denne ikke fungerer som den skal.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 57
- Registrert: 27 sep 2009, 13:19
- Navn: Terje Plassen
- Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
- Sted: Gjøvik
Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T
sjekk oljetrykksgiveren, dersom den ikke er tett vil det komme en del olje ut fra den. Det skjedde hos meg. Får håpe det for din skyld at det bare er den:)
Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T
Den går helt normalt ellers, ingen ulyder eller noe, så da tyder jo ting på at det er trøbbel med veivhusventilasjonen. Skal ned til verksted om en liten halvtime for å få det fikset.
Enda godt man har garanti..
Enda godt man har garanti..
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 73
- Registrert: 23 feb 2010, 13:25
- Navn: Terje Dahl
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.
Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T
Det er ikke tettingen mellom trykkrøret og trottle-huset da, ser min har svettet litt der etter en langtur med frisk kjøring? Har du lokalisert hvor oljelekasjen har sitt utspring?
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T
skal vel godt gjøres att det kan sprute olje der da....variator skrev:Det er ikke tettingen mellom trykkrøret og trottle-huset da, ser min har svettet litt der etter en langtur med frisk kjøring? Har du lokalisert hvor oljelekasjen har sitt utspring?
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 73
- Registrert: 23 feb 2010, 13:25
- Navn: Terje Dahl
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.
Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T
Enig i det, da er det nok noe annet galt i tillegg. Men ikke uvanlig med litt svetting der. Men hvis olja SPRUTER så vil nok eksosen være temmelig blå også!Paul N1176 skrev:skal vel godt gjøres att det kan sprute olje der da....variator skrev:Det er ikke tettingen mellom trykkrøret og trottle-huset da, ser min har svettet litt der etter en langtur med frisk kjøring? Har du lokalisert hvor oljelekasjen har sitt utspring?
Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T
Leverte den inn på verksted igår, fikk låne en annen bil til de har funnet ut hva som er feil og fikset det.
Den har ikke svetta olje..det har SPRUTA ut. Det dryppet av hele brannveggen og understell når jeg parkerte. I tillegg til at det var olje i hjulbuene, som igjen hadde spruta til karosseri. Virker jo som halvparten av oljen som var i motoren har frøsa ut på en gang.
De skulle sjekke veivhusventilasjonen, selv om de mente at alle biler som var påvirket av den feilen skal ha byttet dette tidligere.
De finner nok helt sikkert utav det
Den har ikke svetta olje..det har SPRUTA ut. Det dryppet av hele brannveggen og understell når jeg parkerte. I tillegg til at det var olje i hjulbuene, som igjen hadde spruta til karosseri. Virker jo som halvparten av oljen som var i motoren har frøsa ut på en gang.
De skulle sjekke veivhusventilasjonen, selv om de mente at alle biler som var påvirket av den feilen skal ha byttet dette tidligere.
De finner nok helt sikkert utav det

Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T
Det var en slang til veivhusventilasjon som hadde tatt kveld, verre var det ikke 

-
- Innlegg: 15
- Registrert: 12 feb 2010, 11:43
Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T
Ahh, deilig! Jeg håper også for min egen skyld at det gjelder det samme på min 9000 2,3 liter. Multireima røk på lørdagen, midt på natta, midt inni Oslo, kjørte den hjem (reiv ut reima først) og satt den på verksted i dag hvor jeg bytta et løpehjul med slakk i, og reima. Motoren har svettet en del olje før, pga. oljetrykksgiver som hadde skrudd seg ut. Den fikk jeg byttet pakning på, og skrudd inn igjen, men nå kunne man faktisk ikke stå over motoren, fordi det rant olje på multireima som igjen bare kastet det rundt overalt! Orket ikke heise opp bilen igjen ettersom jeg nettop hadde stått en god stund og plukka ut rester av reim...
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T
Jeg håper du ikke kjørte langt uten reima?? Husk at du da ikke har drift av vannpumpa 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Innlegg: 15
- Registrert: 12 feb 2010, 11:43
Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T
For seint å håpe, men kjørte en 2-3 mil uten reim, som gikk strålende da jeg trillet ned alle bakker, og fylte på med kaldt vann ganske ofte
Fikk vasket hele motoren i dag med bremserens, og viste seg at det mest sansynlig er gammel olje som har blanda seg med kjøleveske! Så tror nok det er i orden
Og siden jeg ble så glad når jeg fant det ut, strammet jeg opp dumpventilen så jeg får lyden av turbosurge 



Saab 9-5 2.0t, 2000.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Oljesprut ved pådrag, saab 9-5 2.0T
Jaja det var den turboen...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan