Side 1 av 1

Steg 1??

Lagt inn: 06 sep 2004, 07:08
av Kawa
Sikkert vært oppe mange ganger før, men...

Vil min 9000CSE 96mod 2,3 ltt med ca 180k på speedometeret tåle en oppgradering fra 170 til 235 hest??
Uten at turbo, kasse, motor takker for seg innen kort tid??

Mvh Rune

Lagt inn: 06 sep 2004, 07:59
av Trond N47
Den bilen tåler mye mer enn du aner! Eneste svake leddet er clutchen,
men et clutchbytte skremmer ihvertfall ikkee meg.

Lagt inn: 06 sep 2004, 08:21
av Kawa
Er den eneste forskjellen på en aero clutch og "vanlig" clutch at den tåler noe mer? (Passer den på min??) :roll:

Lagt inn: 06 sep 2004, 08:31
av Trond N47
Alle 2,3 turbo med 200 hk eller mer har den større clutchen. Den passer rett på de andre motorene også såvidt jeg vet. Du må selvfølgelig bytte både trykkplate og lamell.

Men bruk opp den gamle clutchen først, den holder i litt over et år hvis du ikke kjører helt tulling.

Re: Steg 1??

Lagt inn: 06 sep 2004, 09:22
av SPEEDPARTS N327
Kawa skrev:Sikkert vært oppe mange ganger før, men...

Vil min 9000CSE 96mod 2,3 ltt med ca 180k på speedometeret tåle en oppgradering fra 170 til 235 hest??
Uten at turbo, kasse, motor takker for seg innen kort tid??

Mvh Rune
Heisan.

Dette skal ikke være noe problem, men å sjekke ut at bilen er i god stand før dette gjøres kan være en fordel.

Når det gjelder motor og gearkasse på 9000, og din 96 modell er dette sterke saker, i tillegg har jo SAAB levert 9000 aero med ca 225 hk.

Hvis din bil er i god stand, bør det ikke by på problemer.

Mvh
Speedparts 8)

clutch

Lagt inn: 06 sep 2004, 09:43
av Petter 900 T
Ved bytte fra 215 til 228 på og 900 må svinghjul byttes.

Vil tro at bytte fra 228 til 240 på 9000 også medfører nytt svinghjul.

det finnes Sachs forsterket clutch til 228 mm, delenummer:

Bilde

Kjører med denne på "Gatebilen"

Petter

Lagt inn: 06 sep 2004, 11:30
av Kawa
Det vil altså si at en clutchen på 170 hk er fysisk mindre enn 200 hk+ clutchen??

Hvor mye koster i såfall en slik forsterket clutch? Og den vil tåle de "nye" påkjenningene??

Lagt inn: 06 sep 2004, 14:27
av Kawa
Hva med godkjenning å slikt? Er det noen som bryr seg med slikt???
Er vel en del modifiserte biler etterhvert.... Blir vel evt dyrere forsikring og en stor papitmølle.....

Lagt inn: 06 sep 2004, 14:39
av Hjelle, N6
Ang. godkjenning er det TÜV-godkjenning som gjeld for gatebruk.
Veit ikkje heilt kva som skal godkjennast og ei, men so lenge det er typeodkjent for bruk på ein bilmodell burde det vere grei skuring?

Det einaste du treng tenkje på ved trim er innbetaling av avgifter om bilene er fysstegongs.reg i Norge etter 1.1.1996. Om det er gjordt før treng du ikkje tenkje på det. Men det er enkelte har eg sett som får trafikkstasjonen til å skrive inn at bilen er trimma, og har gitt forsikringsselskapet beskjed om det.