Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper
Moderator: Moderatorer
- Runek
- 2.0 bar
- Innlegg: 705
- Registrert: 15 jan 2009, 14:37
- Medlemsnummer: N1828
- Navn: Rune H. Karlstad
- Bil: Saab 9-3
- Sted: Løten V/ Hamar
Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper
Hei..
Har en og9-3 med slitt understell og har fått tak i originalt Viggen understell som har gått ca 160,000 og lurte på om hvordan jeg sjekker om demperne er slitt eller om de kan brukes i mange tusen til..
Har en og9-3 med slitt understell og har fått tak i originalt Viggen understell som har gått ca 160,000 og lurte på om hvordan jeg sjekker om demperne er slitt eller om de kan brukes i mange tusen til..
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper
Om de ikke står montert på bil, så må du i det minste skille fjær og demper. Men jeg kan garantere deg at det er bortkastet tid, originale Sachs-dempere som har vært i krigen i 160 000 km har forlengst begynt å se tilbake på sine glansdager.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Runek
- 2.0 bar
- Innlegg: 705
- Registrert: 15 jan 2009, 14:37
- Medlemsnummer: N1828
- Navn: Rune H. Karlstad
- Bil: Saab 9-3
- Sted: Løten V/ Hamar
Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper
Okei, spørs om jeg kjøper nye dempere da, og beholder fjørene for de kan vel ikke bli noe særlig slitt?
Bilsteint sport som er å anbefale?
Bilsteint sport som er å anbefale?
-
- Innlegg: 15
- Registrert: 12 feb 2010, 11:43
Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper
Hvis du skulle montert de på bil kan du ihvertfal kontrollere ved å legge vekt over en demper, feks panser eller bagasje, og når du slipper opp igjen skal demperen returnere, for så å falle rett på plass. Gjynger den flere ganger er det kast. Lekkasje er også selvfølgelig viktig...
Saab 9-5 2.0t, 2000.
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper
ville nok heller kjøpt nye fjærer også...Runek skrev:Okei, spørs om jeg kjøper nye dempere da, og beholder fjørene for de kan vel ikke bli noe særlig slitt?
Bilsteint sport som er å anbefale?
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper
Satte på Bilstein sport dempere bak på min 9-5 i helga. Det er absolutt å anbefale=)Runek skrev:Okei, spørs om jeg kjøper nye dempere da, og beholder fjørene for de kan vel ikke bli noe særlig slitt?
Bilsteint sport som er å anbefale?
Mye stivere og tightere. Og bilen er 4år og gått 89.000km.
Hadde Bilstein på min forrige bil også. Kanonfornøyd.
- Runek
- 2.0 bar
- Innlegg: 705
- Registrert: 15 jan 2009, 14:37
- Medlemsnummer: N1828
- Navn: Rune H. Karlstad
- Bil: Saab 9-3
- Sted: Løten V/ Hamar
Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper
hvordan kan fjørene bli slitt?Paul N1176 skrev:ville nok heller kjøpt nye fjærer også...Runek skrev:Okei, spørs om jeg kjøper nye dempere da, og beholder fjørene for de kan vel ikke bli noe særlig slitt?
Bilsteint sport som er å anbefale?
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper
Han mener nok du burde kjøpe stivere/lavere fjærer, uten at jeg kjenner til hvor stiv og lav fjærene på viggen er, men fjærene blir slappere med årene de også, og siger litt, men hvor merkbart det er etter 160k vet jeg ikke.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper
Har vært borti å fått inn en bil på jobb der fjørene var så rustet at de hadde knekt. Men vest de ikke viser tegn til å være opprustet så skal de nok fungere slik de skal.Runek skrev:hvordan kan fjørene bli slitt?Paul N1176 skrev:ville nok heller kjøpt nye fjærer også...Runek skrev:Okei, spørs om jeg kjøper nye dempere da, og beholder fjørene for de kan vel ikke bli noe særlig slitt?
Bilsteint sport som er å anbefale?
Saab er livet! 

- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper
Ja, også har vi noe som kalles utmattelse, den desidert viktigste faktoren å ta hensyn til på mekaniske deler som skal bli utsatt for gjentatte belastninger.Vangen N622 skrev:Har vært borti å fått inn en bil på jobb der fjørene var så rustet at de hadde knekt. Men vest de ikke viser tegn til å være opprustet så skal de nok fungere slik de skal.Runek skrev:
hvordan kan fjørene bli slitt?
Å kjøpe understell som har gått 160 000km var vel ikke noe sjakktrekk, hehe... Nytt originalt understell f.eks ville vært mye bedre, og såvidt meg bekjent er ikke Viggen mye sportslig

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Runek
- 2.0 bar
- Innlegg: 705
- Registrert: 15 jan 2009, 14:37
- Medlemsnummer: N1828
- Navn: Rune H. Karlstad
- Bil: Saab 9-3
- Sted: Løten V/ Hamar
Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper
har ikke kjøpt det, får det gratis 
Men da tror jeg at jeg gir F*** i å montere det...

Men da tror jeg at jeg gir F*** i å montere det...
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper
Kjøp deg bilstein dempere og H&R fjørene fra speedparts, de har også TUV paprirer, så da får du godkjent 35mm senk i vognkortet. De delene, sammen med Powerflexforingene til Holger vil nok gi deg en ny bil.Runek skrev:har ikke kjøpt det, får det gratis
Men da tror jeg at jeg gir F*** i å montere det...

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper
Det burde vel være ganske så innlysende. En fleksibel metallstang (som er støt i spiral) som bærer bilens vekt og er i konstant bevegelse er vel selve definisjonen av hvordan man fremkaller metalltretthet. Jeg har sett flere knekte fjærer (uten spor av rust), det er ganske vanlig om man ikke bytter dem ut når de blir slitt.Runek skrev:hvordan kan fjørene bli slitt?
Du har sikkert også vært borti biler som siger på bakken bak når man fyller baksete/bagasjerom. Dette kommer seg ene og alene av slitte fjærer.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1