Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Runek
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 705
Registrert: 15 jan 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1828
Navn: Rune H. Karlstad
Bil: Saab 9-3
Sted: Løten V/ Hamar

Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper

Legg inn av Runek » 01 jun 2010, 19:33

Hei..

Har en og9-3 med slitt understell og har fått tak i originalt Viggen understell som har gått ca 160,000 og lurte på om hvordan jeg sjekker om demperne er slitt eller om de kan brukes i mange tusen til..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper

Legg inn av Ingvar N629 » 01 jun 2010, 20:09

Om de ikke står montert på bil, så må du i det minste skille fjær og demper. Men jeg kan garantere deg at det er bortkastet tid, originale Sachs-dempere som har vært i krigen i 160 000 km har forlengst begynt å se tilbake på sine glansdager.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Runek
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 705
Registrert: 15 jan 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1828
Navn: Rune H. Karlstad
Bil: Saab 9-3
Sted: Løten V/ Hamar

Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper

Legg inn av Runek » 01 jun 2010, 20:32

Okei, spørs om jeg kjøper nye dempere da, og beholder fjørene for de kan vel ikke bli noe særlig slitt?

Bilsteint sport som er å anbefale?

barenstaden
Innlegg: 15
Registrert: 12 feb 2010, 11:43

Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper

Legg inn av barenstaden » 01 jun 2010, 22:05

Hvis du skulle montert de på bil kan du ihvertfal kontrollere ved å legge vekt over en demper, feks panser eller bagasje, og når du slipper opp igjen skal demperen returnere, for så å falle rett på plass. Gjynger den flere ganger er det kast. Lekkasje er også selvfølgelig viktig...
Saab 9-5 2.0t, 2000.

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper

Legg inn av Paul N1176 » 01 jun 2010, 22:35

Runek skrev:Okei, spørs om jeg kjøper nye dempere da, og beholder fjørene for de kan vel ikke bli noe særlig slitt?

Bilsteint sport som er å anbefale?
ville nok heller kjøpt nye fjærer også...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
beierm
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 24 feb 2010, 16:49
Medlemsnummer: N1881

Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper

Legg inn av beierm » 01 jun 2010, 23:13

Runek skrev:Okei, spørs om jeg kjøper nye dempere da, og beholder fjørene for de kan vel ikke bli noe særlig slitt?

Bilsteint sport som er å anbefale?
Satte på Bilstein sport dempere bak på min 9-5 i helga. Det er absolutt å anbefale=)
Mye stivere og tightere. Og bilen er 4år og gått 89.000km.
Hadde Bilstein på min forrige bil også. Kanonfornøyd.
06 Saab 9-5 Vector, Hirsch Programvare

http://www.garaget.org/beierm

Brukeravatar
Runek
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 705
Registrert: 15 jan 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1828
Navn: Rune H. Karlstad
Bil: Saab 9-3
Sted: Løten V/ Hamar

Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper

Legg inn av Runek » 02 jun 2010, 16:31

Paul N1176 skrev:
Runek skrev:Okei, spørs om jeg kjøper nye dempere da, og beholder fjørene for de kan vel ikke bli noe særlig slitt?

Bilsteint sport som er å anbefale?
ville nok heller kjøpt nye fjærer også...
hvordan kan fjørene bli slitt?

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper

Legg inn av doo-kie » 02 jun 2010, 16:47

Han mener nok du burde kjøpe stivere/lavere fjærer, uten at jeg kjenner til hvor stiv og lav fjærene på viggen er, men fjærene blir slappere med årene de også, og siger litt, men hvor merkbart det er etter 160k vet jeg ikke.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper

Legg inn av Vangen N622 » 02 jun 2010, 16:47

Runek skrev:
Paul N1176 skrev:
Runek skrev:Okei, spørs om jeg kjøper nye dempere da, og beholder fjørene for de kan vel ikke bli noe særlig slitt?

Bilsteint sport som er å anbefale?
ville nok heller kjøpt nye fjærer også...
hvordan kan fjørene bli slitt?
Har vært borti å fått inn en bil på jobb der fjørene var så rustet at de hadde knekt. Men vest de ikke viser tegn til å være opprustet så skal de nok fungere slik de skal.
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper

Legg inn av Edward N812 » 02 jun 2010, 17:01

Vangen N622 skrev:
Runek skrev:
hvordan kan fjørene bli slitt?
Har vært borti å fått inn en bil på jobb der fjørene var så rustet at de hadde knekt. Men vest de ikke viser tegn til å være opprustet så skal de nok fungere slik de skal.
Ja, også har vi noe som kalles utmattelse, den desidert viktigste faktoren å ta hensyn til på mekaniske deler som skal bli utsatt for gjentatte belastninger.

Å kjøpe understell som har gått 160 000km var vel ikke noe sjakktrekk, hehe... Nytt originalt understell f.eks ville vært mye bedre, og såvidt meg bekjent er ikke Viggen mye sportslig :P
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Runek
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 705
Registrert: 15 jan 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1828
Navn: Rune H. Karlstad
Bil: Saab 9-3
Sted: Løten V/ Hamar

Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper

Legg inn av Runek » 02 jun 2010, 17:12

har ikke kjøpt det, får det gratis :D

Men da tror jeg at jeg gir F*** i å montere det...

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper

Legg inn av Rambraut N1491 » 02 jun 2010, 22:54

Runek skrev:har ikke kjøpt det, får det gratis :D

Men da tror jeg at jeg gir F*** i å montere det...
Kjøp deg bilstein dempere og H&R fjørene fra speedparts, de har også TUV paprirer, så da får du godkjent 35mm senk i vognkortet. De delene, sammen med Powerflexforingene til Holger vil nok gi deg en ny bil. :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Hvordan skjekker jeg hvor slitt en støtdemper

Legg inn av EdHunter N815 » 03 jun 2010, 18:51

Runek skrev:hvordan kan fjørene bli slitt?
Det burde vel være ganske så innlysende. En fleksibel metallstang (som er støt i spiral) som bærer bilens vekt og er i konstant bevegelse er vel selve definisjonen av hvordan man fremkaller metalltretthet. Jeg har sett flere knekte fjærer (uten spor av rust), det er ganske vanlig om man ikke bytter dem ut når de blir slitt.

Du har sikkert også vært borti biler som siger på bakken bak når man fyller baksete/bagasjerom. Dette kommer seg ene og alene av slitte fjærer. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar