Check engine og start problemer - løst

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
norsa
Innlegg: 4
Registrert: 23 apr 2010, 19:28

Check engine og start problemer - løst

Legg inn av norsa » 03 jun 2010, 20:31

Er det noen som har tips til hvilke del som mest sansynlig har feil(utifra symptomene beskrevet nedenfor) og som bør skiftes? f. g. eller h.? Eller er det rett og slett veiv-sensoren?

Problem: Saab 900i 2.0 16v B202i 1991 som ikke vil starte(startmotor går rundt). Batteriet er nytt og coil, fordeler m. ledninger, tennplugger, EZK m effekt-steg, bensinpumpe, releer, sikringer og jordingspunkter er ok. Bensinpumpe er ok men får ikke strøm.

Symptomer før saaben tok 'kvelden':

- litt urolig tomgang
- de 2 siste årene, check engine lampe lyser ofte på tomgang.
- noen måneder før; motor drar dårlig i bratte bakker.
- noen uker før; motor stopper under kjøring - starter først etter en stund.
- ved ett tilfelle noen dager før; vanskelig å starte etter å ha stått parkert en times tid, motor går veldig dårlig(lugger) og check engine lampen lyser men slukker når kommet opp i fart og da går motoren også bedre.
- like før den tok 'kvelden', etter en kort kjøretur så går den en stund på tomgang for så plutselig å stoppe, siden har den ikke villet starte.

Feilsøkings oversikt fra Saab 900 verksteds-håndbok (a-h) når motor ikke starter:

a. dårlig spenning, kabelbrudd, dårlig kontakt(irr), relefeil(pumperele og hovedrele ser ut til å være ok)
- Veiv-sensor (turtalls-viser beveger seg når slår på tenning - veiv-sensor ok? )
b. bensin-pumpe - (sjekket til å være ok, men får ikke strøm)
c. brenselsystem, lekkasje, feil i trykkregulator, stopp i returledning
d. luftlekkasje
e. insprutningsventilene, åpningstider, lekkasje
f. temperatur-giver (NTC-mostanden)
g. LH-jetronic-styre-enhet ECU og signaler
h. tilsatsluftsliden/tomgangs-reguleringsventil

------

Skiftet veivaksel-giver og nå starter den.
Sist redigert av norsa den 28 jul 2010, 12:20, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Check engine og start problemer

Legg inn av Ingvar N629 » 03 jun 2010, 21:02

Hei!

Nå er det ikke mye jeg har holdt på med så gamle biler, og ikke i det hele tatt med akkurat den innsprøytninga. Jeg husker ikke om den gir spenning til bensinpumpereleet når veiva går rundt (signal fra veivakselgiveren) eller om bensinpumpereleet drar til automatisk når du vrir nøkkelen til start. Du kan måle om dysene får åpningspuls (jordpuls, de skal ha spenning konstant med tenninga på ON) når startmotoren går. Får de det, så kan du forsøke å tvangskjøre bensinpumpa og se om den starter da. Om det ikke kommer signal til dysene så regner jeg med at veivakselgiveren er synderen. På de der kan det hende at signalet fra veivakselgiveren går via EZK og så videre til innsprøytningssystemet, du får nesten se i skjemaet. Om signalet går via noe, så må det legges inn som mulige feilkilder.

At ECU gir seg er sjelden, men det kan jo skje.

Hvis du ikke har lest ut hvorfor check engine-lampa lyser, så trenger det slett ikke å være relatert til problemet du har nå.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar