Side 1 av 1

Check engine og start problemer - løst

Lagt inn: 03 jun 2010, 20:31
av norsa
Er det noen som har tips til hvilke del som mest sansynlig har feil(utifra symptomene beskrevet nedenfor) og som bør skiftes? f. g. eller h.? Eller er det rett og slett veiv-sensoren?

Problem: Saab 900i 2.0 16v B202i 1991 som ikke vil starte(startmotor går rundt). Batteriet er nytt og coil, fordeler m. ledninger, tennplugger, EZK m effekt-steg, bensinpumpe, releer, sikringer og jordingspunkter er ok. Bensinpumpe er ok men får ikke strøm.

Symptomer før saaben tok 'kvelden':

- litt urolig tomgang
- de 2 siste årene, check engine lampe lyser ofte på tomgang.
- noen måneder før; motor drar dårlig i bratte bakker.
- noen uker før; motor stopper under kjøring - starter først etter en stund.
- ved ett tilfelle noen dager før; vanskelig å starte etter å ha stått parkert en times tid, motor går veldig dårlig(lugger) og check engine lampen lyser men slukker når kommet opp i fart og da går motoren også bedre.
- like før den tok 'kvelden', etter en kort kjøretur så går den en stund på tomgang for så plutselig å stoppe, siden har den ikke villet starte.

Feilsøkings oversikt fra Saab 900 verksteds-håndbok (a-h) når motor ikke starter:

a. dårlig spenning, kabelbrudd, dårlig kontakt(irr), relefeil(pumperele og hovedrele ser ut til å være ok)
- Veiv-sensor (turtalls-viser beveger seg når slår på tenning - veiv-sensor ok? )
b. bensin-pumpe - (sjekket til å være ok, men får ikke strøm)
c. brenselsystem, lekkasje, feil i trykkregulator, stopp i returledning
d. luftlekkasje
e. insprutningsventilene, åpningstider, lekkasje
f. temperatur-giver (NTC-mostanden)
g. LH-jetronic-styre-enhet ECU og signaler
h. tilsatsluftsliden/tomgangs-reguleringsventil

------

Skiftet veivaksel-giver og nå starter den.

Re: Check engine og start problemer

Lagt inn: 03 jun 2010, 21:02
av Ingvar N629
Hei!

Nå er det ikke mye jeg har holdt på med så gamle biler, og ikke i det hele tatt med akkurat den innsprøytninga. Jeg husker ikke om den gir spenning til bensinpumpereleet når veiva går rundt (signal fra veivakselgiveren) eller om bensinpumpereleet drar til automatisk når du vrir nøkkelen til start. Du kan måle om dysene får åpningspuls (jordpuls, de skal ha spenning konstant med tenninga på ON) når startmotoren går. Får de det, så kan du forsøke å tvangskjøre bensinpumpa og se om den starter da. Om det ikke kommer signal til dysene så regner jeg med at veivakselgiveren er synderen. På de der kan det hende at signalet fra veivakselgiveren går via EZK og så videre til innsprøytningssystemet, du får nesten se i skjemaet. Om signalet går via noe, så må det legges inn som mulige feilkilder.

At ECU gir seg er sjelden, men det kan jo skje.

Hvis du ikke har lest ut hvorfor check engine-lampa lyser, så trenger det slett ikke å være relatert til problemet du har nå.