Check engine og start problemer - løst
Lagt inn: 03 jun 2010, 20:31
Er det noen som har tips til hvilke del som mest sansynlig har feil(utifra symptomene beskrevet nedenfor) og som bør skiftes? f. g. eller h.? Eller er det rett og slett veiv-sensoren?
Problem: Saab 900i 2.0 16v B202i 1991 som ikke vil starte(startmotor går rundt). Batteriet er nytt og coil, fordeler m. ledninger, tennplugger, EZK m effekt-steg, bensinpumpe, releer, sikringer og jordingspunkter er ok. Bensinpumpe er ok men får ikke strøm.
Symptomer før saaben tok 'kvelden':
- litt urolig tomgang
- de 2 siste årene, check engine lampe lyser ofte på tomgang.
- noen måneder før; motor drar dårlig i bratte bakker.
- noen uker før; motor stopper under kjøring - starter først etter en stund.
- ved ett tilfelle noen dager før; vanskelig å starte etter å ha stått parkert en times tid, motor går veldig dårlig(lugger) og check engine lampen lyser men slukker når kommet opp i fart og da går motoren også bedre.
- like før den tok 'kvelden', etter en kort kjøretur så går den en stund på tomgang for så plutselig å stoppe, siden har den ikke villet starte.
Feilsøkings oversikt fra Saab 900 verksteds-håndbok (a-h) når motor ikke starter:
a. dårlig spenning, kabelbrudd, dårlig kontakt(irr), relefeil(pumperele og hovedrele ser ut til å være ok)
- Veiv-sensor (turtalls-viser beveger seg når slår på tenning - veiv-sensor ok? )
b. bensin-pumpe - (sjekket til å være ok, men får ikke strøm)
c. brenselsystem, lekkasje, feil i trykkregulator, stopp i returledning
d. luftlekkasje
e. insprutningsventilene, åpningstider, lekkasje
f. temperatur-giver (NTC-mostanden)
g. LH-jetronic-styre-enhet ECU og signaler
h. tilsatsluftsliden/tomgangs-reguleringsventil
------
Skiftet veivaksel-giver og nå starter den.
Problem: Saab 900i 2.0 16v B202i 1991 som ikke vil starte(startmotor går rundt). Batteriet er nytt og coil, fordeler m. ledninger, tennplugger, EZK m effekt-steg, bensinpumpe, releer, sikringer og jordingspunkter er ok. Bensinpumpe er ok men får ikke strøm.
Symptomer før saaben tok 'kvelden':
- litt urolig tomgang
- de 2 siste årene, check engine lampe lyser ofte på tomgang.
- noen måneder før; motor drar dårlig i bratte bakker.
- noen uker før; motor stopper under kjøring - starter først etter en stund.
- ved ett tilfelle noen dager før; vanskelig å starte etter å ha stått parkert en times tid, motor går veldig dårlig(lugger) og check engine lampen lyser men slukker når kommet opp i fart og da går motoren også bedre.
- like før den tok 'kvelden', etter en kort kjøretur så går den en stund på tomgang for så plutselig å stoppe, siden har den ikke villet starte.
Feilsøkings oversikt fra Saab 900 verksteds-håndbok (a-h) når motor ikke starter:
a. dårlig spenning, kabelbrudd, dårlig kontakt(irr), relefeil(pumperele og hovedrele ser ut til å være ok)
- Veiv-sensor (turtalls-viser beveger seg når slår på tenning - veiv-sensor ok? )
b. bensin-pumpe - (sjekket til å være ok, men får ikke strøm)
c. brenselsystem, lekkasje, feil i trykkregulator, stopp i returledning
d. luftlekkasje
e. insprutningsventilene, åpningstider, lekkasje
f. temperatur-giver (NTC-mostanden)
g. LH-jetronic-styre-enhet ECU og signaler
h. tilsatsluftsliden/tomgangs-reguleringsventil
------
Skiftet veivaksel-giver og nå starter den.