Side 1 av 1
Noen spm ang motorbytte og9-3
Lagt inn: 06 jun 2010, 20:13
av Runek
Hei : )
Driver å vurderer å bytte til turbo motor i bilen min nå : D
1. Må jeg bytte ledningsnett i hele bilen eller bare i motorrom?
2. Om jeg skal overhale motoren, hva bør jeg overhale?
3. Ca pris på overhaling?
4. Hvordan er det å få godkjent dette?
5. tips ellers?
Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
Lagt inn: 07 jun 2010, 16:46
av Runek
Ingen som har noen innspill?
Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
Lagt inn: 07 jun 2010, 17:56
av Ingvar N629
Glem det. Om du vil ha detaljert liste med begrunnelser, så må du i det minste oppgi årsmodell

Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
Lagt inn: 07 jun 2010, 18:40
av Runek
jeg har 1999 nå. Regner med at nyere modeller opp til 2002 motorer passer?
Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
Lagt inn: 07 jun 2010, 21:24
av Ingvar N629
Motoren passer rent fysisk, men det stopper der. Du må bytte sprut, og skal du ha det som originalt så må du bytte ledningsnettet i store deler av bilen. Skal du ha en motor med T7 så må du bytte rubb og røte, all elektronikk. "Problemet" da blir at du har feil elektronisk identitet på bilen om du skal ha den på verksted senere. Bytter du til en T5-motor så er det enklere, og det går an å gå noen snarveier, men det er også mye jobb og du skal ha sett et el-skjema eller ti før.
I tillegg kommer selvsagt alle de innlysende forskjellene mellom en turbo og en suger.
For godkjenninga sin del så bør du kontakte GM Norge eller hva de nå heter for tida... Steffen Kjetland Horn er iallfall mannen.
Jeg vil anbefale deg å heller bytte bil.
Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
Lagt inn: 08 jun 2010, 16:05
av Runek
Okei, om jeg må bytte ledningsnett i hele bilen så tror jeg at jeg gir F***. Blir vel heller da å importere en og9-3 Aero tenker jeg, om jeg ikke får tak i Norge. og så bygge over det jeg har gjort med min nå på den...
Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
Lagt inn: 08 jun 2010, 18:49
av Morten-N146
Runek skrev:Okei, om jeg må bytte ledningsnett i hele bilen så tror jeg at jeg gir F***. Blir vel heller da å importere en og9-3 Aero tenker jeg, om jeg ikke får tak i Norge. og så bygge over det jeg har gjort med min nå på den...
Ligger en billig en her:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22683402
Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
Lagt inn: 08 jun 2010, 18:56
av Runek
Ja har sett den: )
Bilen ser sliten ut og lite tatt vare på. Men skal sende han en mail og be om litt mer info..
Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
Lagt inn: 08 jun 2010, 19:02
av Morten-N146
Runek skrev:Ja har sett den: )
Bilen ser sliten ut og lite tatt vare på. Men skal sende han en mail og be om litt mer info..
Tja, har jo sett verre. Ny gearkule, nytt lokk på sideskjørt samt litt rustjobb på panser + shining/vask, så er det ikke sikkert den er så ille.
Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
Lagt inn: 08 jun 2010, 19:09
av Runek
Nei er jo ikke værre. Men han som har bilen er en gutt som ser ut som han er i 20 åra. Hvorfor han bytta motor har jeg spurt om, må jo være en grunn så. Men en liten overhaling på den pluss litt småtteri så kan bilen bli meget bra tror jeg.
Prøve å få solgt min da om det blir aktuelt med bytte nå midt i bilstereo sesongen...
Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
Lagt inn: 08 jun 2010, 22:40
av Ingvar N629
Bare så det er sagt så er det altså slett ikke umulig å konvertere denne bilen til turbo, men dette er nok den Saaben det er mest jobb med. Og det er som sagt mulig å ta "snarveier" for å få ting til å funke, men det blir ikke som originalt, og man skal være en del over middels hobbymekaniker.
Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
Lagt inn: 09 jun 2010, 16:25
av Runek
er akkurat det som er problemet. Jeg har veldig lite erfaring med motor og men strøm har jeg litt erfaring med.
Men driver å mailer litt med han som har "aero'en" Er en vanlig 2.0t motor som har blitt fiksa på så den yter 205 hester men han nekter for at den er trimmet

karosseriet er originalt Aero. Men han har ikke papirer eller noe på den motoren, bare at den er godkjent ikke noe annet så
