Side 1 av 3
Anbefalt olje. Merke og viskositet...
Lagt inn: 07 sep 2004, 21:08
av Frode N220
Lurer litt:
Hva anbefaler merkeverkstedene deres for slags olje (ikke SAAB turbo olje - dumt svar) for bruk på deres turbo vogner?
Hva bruker dere?
Har noen noengang "renset" motoren ved å la den gå noen minutter med diesel i stedet for olje før du har på ny olje?
Jeg gjorde dette tidligere på mine "eldre" biler. Mange fagfolk mener at det er bra. Noe usikker på om jeg tar sjansen på en bil i "flere-hundretusens-klassen".
Hovedårsaken til mitt spørsmål er alle disse tette oljedysene og kanalene som fører til registerhavari. Kunne kanskje vært greitt å løst opp litt dritt inne i motoren, eller?
Synspunkter ønskes.
Lagt inn: 07 sep 2004, 21:35
av skilpaddaN287
Bruker sjøl Texaco helsyntetisk olje på mine og900. Texaco er faktisk også det som er anbefalt i instruksjonsboka til disse bilene. Det er også den billigste olja jeg får tak i her. Når det gjelder rensing er det vel ikke noen god ide å ta en hestekur som gjør at all møkka løsner på en gang og legger seg i oljekanaler og lignende. Hyppige oljeskift er det som best holder motoren ren. Ny olje har god renseeffekt. Det er faktisk bedre å bruke en billig olje som du bytter ofte enn en dyr en som du bytter sjeldnere.
Olje
Lagt inn: 07 sep 2004, 22:32
av Gunnar N326
Enig med Skilpadda, det er viktig å bytte olje regelmessig, minst så ofte som serviceboka sier, det er billi` forsikring. Jeg ville aldri tatt sjansen på det gamle diesel- trikset. Skulle man gjort det med det gamle oljefilteret på plass, og dradd ut masse dritt i motoren, eller ofret et nytt? Diesel rett fra tanken er ikke helt rein.. Dersom man vil rense motoren tror jeg det er bedre å ofre et oljeskift på noen få tusen km. Vi bytter oljefilter på HVER oljeskift, gjør vi ikke... EXTREMT viktig

Re: Anbefalt olje. Merke og viskositet...
Lagt inn: 08 sep 2004, 06:54
av Gjest
Frode N220 skrev:Har noen noengang "renset" motoren ved å la den gå noen minutter med diesel i stedet for olje før du har på ny olje?
Jeg gjorde dette tidligere på mine "eldre" biler. Mange fagfolk mener at det er bra. Noe usikker på om jeg tar sjansen på en bil i "flere-hundretusens-klassen".
Hovedårsaken til mitt spørsmål er alle disse tette oljedysene og kanalene som fører til registerhavari. Kunne kanskje vært greitt å løst opp litt dritt inne i motoren, eller?
Synspunkter ønskes.
Har ofte tenkt på dette, høres jo igrunnen lurt ut. Men har ikke tatt sjansen, vet ikke hvor mye diesel det blir igjen inne i motoren og hva med turbolagrene hvor lenge ruller de med diesel?
Lagt inn: 08 sep 2004, 07:17
av Mortimer-N18
Vil absulutt ikke anbefale å rense en turbomotor med diesel! Dieselen er for tynn og sniker seg inn overallt i turboen. Det gjør mer skade enn godt. Det er heller ikke så veldig bra med tanke på hydrauliske ventilløftere. Du fyller de opp med diesel og det tar tid før du bytter diesela med olje. Du bør da ta et par oljeskift på rappen, kanskje bare med noe få mil i mellom. Og da er det heller bedre å kjøpe noe billig olje og heller rense med den. Hell på og la motoren gå en halv times tid, tøm ut og hell på ny.
Forøvrig så kjører jeg med Castrol TWS Motorsport olja 10W-50W. Den er dyr, men jeg tar ingen sjanser. Bytter hver 5000km.
Lagt inn: 08 sep 2004, 07:52
av Kristian N70
Tror jeg har brukt Catrol Magnatech 5w40 på min de siste gangene.
Lagt inn: 08 sep 2004, 08:42
av Hjelle, N6
Køyrer Mobil1 5W50 heilsyntetisk her. Bytte ein gong i året (køyrer ikkje meir enn rundt 5kkm i året med 900-en), selfølgelig med filterbytte.
SAAB Turbo-oil er vel Mobil1 etter det eg har fått meg meg...
For dei som synes 5W50 vert litt for tynn har SAAB ein 5W40 olje som kan brukast.
Lagt inn: 08 sep 2004, 09:15
av Jørgen N237
Alle saab oljer hos scan auto her i bergen er Statoil.. Dette ihvertfall for 2 mnd. siden.. Er statoil olje med saab logo...
Lagt inn: 08 sep 2004, 11:44
av Christian N076
Jeg er blitt anbefalt å kjøre med mineralsk olje så lenge jeg kjører sivilisert, da en 5W40 vil bli for tynn og gi høyt forbruk. Kjører derfor med en rimelig Valvoline mineralsk som jeg bytter hver 5000 inkl. filter.
Dette gir et klart lavere forbruk, og på sommeren smører den raskt nok. Er derimot i tvil om jeg skal skifte til syntetisk før vinteren?
Kjørte 5k til Slovenia i sommer med min '87 Aero med 300k på motoren. Det gikk helt fint!
Lagt inn: 08 sep 2004, 11:52
av Trond N47
Kjører Valvoline helsyntetisk 5W-40. Har hørt at det å skifte oljemerke innebærer at det dannes en ny film utenpå den gamle på alle overflater inne i motoren. Derfor skal det være best å holde seg til samme type.
Hvis en skal bytte oljemerke, anbefales det å ha i en tilsetting i den gamle oljen som renser og fjerner denne "filmen" før oljeskift til nytt merke. Med tilsettingen skal motoren bare kjøres varm før oljebytte.
Høres mye tryggere ut enn diesel ihvertfall...
Lagt inn: 08 sep 2004, 12:01
av Øyvind
Kjører Biltema halvsyntetisk på i-en, og skifter olje og filter ca to ganger i året. Er egentlig fornøyd med det, og har ikke tro på at bensinstasjonolje er et spøtt bedre, bare 250% dyrere

Lagt inn: 08 sep 2004, 12:36
av Trond N47
Synes jeg husker at du kjørte dyr helsyntetisk olje da du kjørte turbo.
Men med en gammel sugemotor kan det jo være det samme...
Lagt inn: 08 sep 2004, 14:10
av Øyvind
Joda Valvoline helsyntetisk 5W-40 på turbon, de er vel litt råere mot oljen gammle turbobiler. Den blir jo presset gjennom en rødglødene malmklump, i alle fall når jeg kjører

Lagt inn: 08 sep 2004, 14:45
av Tor N12
Bruker Mobil 1 5-50 og er fornøyd med det. Bytter hver 500mil, selvfølgelig med filter... Synes det er rimelig forsikring å bytte olje litt for ofte.
Et stalltips med denne oljen er (i allefall her i Trondheim) å kjøpe den på
Obs Sport evt Hydro texaco v City syd, da betaler man 349 kr for 4 liter.
På min lokale Esso stasjon så koster den samme kanna 749!
Re: Anbefalt olje. Merke og viskositet...
Lagt inn: 08 sep 2004, 15:25
av Frode N220
Anonymous skrev:
Har ofte tenkt på dette, høres jo igrunnen lurt ut. Men har ikke tatt sjansen, vet ikke hvor mye diesel det blir igjen inne i motoren og hva med turbolagrene hvor lenge ruller de med diesel?
Viktig tilleggsopplysning til trikset:
Etter å ha tømt motoren for diesel og fyllt ny (billig) olje og, skal man bare kjøre "noen" mil.
Deretter et ordinært oljeskift med filterbytte.
Hvem vet hva forrige eier har gjort m h t oljeskift?
Vi vet jo alle hva som skjer med SAAB Ecopower hvis den ikke får sine oljeskift!
Turbolagrene ruller neppe mye på tomgang et par minutter...