NGK Plugger til 9-3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
hby
Innlegg: 7
Registrert: 27 jul 2009, 11:26

NGK Plugger til 9-3

Legg inn av hby » 12 jun 2010, 19:06

Hei, Har en 2001-mod, 9-3 Turbo. (150hk, bensin) Motoren er av typen B205E. Kjøpte nye plugger til den i dag. NGK BCPR7ES. (Det var disse Mekonomen sa jeg skulle ha til min bil) Da jeg skulle bytte så jeg at pluggene som sto i, var av typen NGK BCPR6ES-11.
Jeg har satt i de nye BCPR7ES pluggene nå, og bilen starter og går helt normalt. Gjør det noe om jeg kjører med disse pluggene, eller bør jeg kjøpe nye BCPR6ES-11 plugger?

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: NGK Plugger til 9-3

Legg inn av Rambraut N1491 » 12 jun 2010, 23:31

Bilen din skal ha BCPR7ES-11, så de du kjøpte stemmer nok. :mrgreen:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: NGK Plugger til 9-3

Legg inn av Ingvar N629 » 13 jun 2010, 00:13

Rambraut N1491 skrev:Bilen din skal ha BCPR7ES-11, så de du kjøpte stemmer nok. :mrgreen:
Nuvel, verkstedboka sier 6ere, men det spiller ingen rolle. 6erne er valgt pga kaldstartegenskaper. Om du har handlet BCPR7ES istedenfor BCPR7ES-11 så er forskjellen gnistgapet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: NGK Plugger til 9-3

Legg inn av Rambraut N1491 » 13 jun 2010, 00:40

Ingvar N629 skrev:
Rambraut N1491 skrev:Bilen din skal ha BCPR7ES-11, så de du kjøpte stemmer nok. :mrgreen:
Nuvel, verkstedboka sier 6ere, men det spiller ingen rolle. 6erne er valgt pga kaldstartegenskaper. Om du har handlet BCPR7ES istedenfor BCPR7ES-11 så er forskjellen gnistgapet.
Jeg sjekket bare opp med de som står på siden til Speedparts. :roll:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

hby
Innlegg: 7
Registrert: 27 jul 2009, 11:26

Re: NGK Plugger til 9-3

Legg inn av hby » 13 jun 2010, 09:54

Så da er det bare for meg å øke "gniståpningen" til 11mm ? (Den var vel på bare 5-6mm nå)

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: NGK Plugger til 9-3

Legg inn av Morten N88 » 13 jun 2010, 10:02

Gnistgap på 11mm er vel i overkant, 1,1mm er mer passe :)
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

hby
Innlegg: 7
Registrert: 27 jul 2009, 11:26

Re: NGK Plugger til 9-3

Legg inn av hby » 13 jun 2010, 17:23

Ups.. 11mm blir vel i drøyeste lage ja.. :)

Svar