Side 1 av 1
fusking og900 t16
Lagt inn: 17 jun 2010, 09:23
av AndreasE N1216
Hei! har slitt med fusking i motoren av hyppigere og hyppigere fårekomster. når den er blitt varm, kutter den plutselig på et varierende antall sylinder (alt fra 1-3), uavhengig av turtall og last. det eneste som da hjelper er å stoppe motoren noen sek, og så går den kanskje ett min igjen. ble en arti kjøretur i går

. axe opp og trille osv. det jeg synes er rart er at pluggene ikke blir våte! det gjør at feilen heller mot insprøytninga (??). men på den andre siden ligger motstanden i tennkablene for høyt. har målt noen av dem til opp mot 5500 ohm. i heynes står max'en oppført til ca 3000 ohm. fordeler-lokket er bytta og pluggene ser fine ut (sånne evighetsvarende med 4 "armer").
Er sånn forvirrende feil uten klare symptomer

.
tenkte bare å høre om noen tilfeldighvis kan sette fingern på problemet før jeg begynner å kjøpe masse deler jeg ikke har råd til...
Mvh Andreas
Re: fusking og900 t16
Lagt inn: 17 jun 2010, 14:01
av HansWF N416
Prøv å bytte pluggene til NGK, disse motorene er følsomme på pluggene. Har vært borti at feil plugger som har sittet i en stund kan gi mye rare feil. Saab selger noen platina plugger som skal holde lenge, men de er svindyre. Den vanlige pluggen fra NGK fungerer like fint, en må bare bytte oftere. Den heter BCP7es.
Har du sommerfri fra skolen enda?
Re: fusking og900 t16
Lagt inn: 17 jun 2010, 14:12
av AndreasE N1216
takk for svar! skal se om jeg får tak i noen NGK plugger her i byen å prøve med. har hørt flere ganger at saab er sære på det, men har stort sett kjørt på Beru, og det har gått helt topp. men skal ta det innover meg hvis dette blir løsninga
OT: Hans Willhelm, blir sen feri på meg å år. siste eksamen den 28. jeyyy

Re: fusking og900 t16
Lagt inn: 17 jun 2010, 18:04
av AndreasE N1216
jessda. bytta samtlige tennkabler samt tenplugger (til riktig NGK-type!), men problemet er der fremdeles...

Re: fusking og900 t16
Lagt inn: 17 jun 2010, 20:02
av AndreasE N1216
da var feilen retta! var ikke værre enn skruene til noen jortingskontakter hadde ristet seg løs (bl.a det beryktede jordingsfestet for motor-ledningsnettet som sitter ved fuelrailen). typisk å overse viktigheten av de engkle små tinga, men istedetfor fokusere på større ting som må byttes... ufff...