kj?per 9000 turbo 87 i morra

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
roar
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 115
Registrert: 28 feb 2003, 01:00
Sted: batnfjordsøra

kjøper 9000 turbo 87 i morra

Legg inn av roar » 09 sep 2004, 21:58

skal til tr. heim i mårra å hente en 9000 turbo.
fikk den veldig billig, bra utstyrt store kjørecomputeren, alt el, bilen har ikke ac eller skinn seter men den har automat,
bilen fikk nytt register i fjor samt turbo, toppakning og mange andre pakninger, ble solgt billig fordi automatkassa sluret.
kan det hjelpe å bytte olje å filter på kassa, eller må jeg bytte lammeller,
tips?
er det masse arbeid?
bør jeg overlate jobben med å bytte lammeller til noen som kan kasser?

veldig takknemmelig for alle svar!
:D :D :D :D :D :D :D :D :D

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 10 sep 2004, 08:46

Ang. automat, kast kassa og skift til manuell... :lol:
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 sep 2004, 10:32

Det spørs korleis kassa slurar.
Slurar kassa på den måten at du har lusefart er det nok lammellar. Slurar kassa fysst når du skal skifte gir kan eit filter og oljeskift på kassa hjelpe på. Uansett er det nok ikkje dumt å bytte filteret på kassa (kjøp for all del orginalt, det kostar rundt 300-350kr for orginalt ZF-filter kjøpt på SAAB, mulig Pug eller Citröen har same filteret billigare, kassa heiter ZF4HP18 og sat i ein bla. Pug 605 og Citta CX/XM med det eg huskar), sidan ein so gammal bil har sansynligvis ikkje fått sørvis på automatkassa på nokre km. Kassa tek rundt 4.5 liter om det er ein 2.0, rundt 5 liter om det er ein 2.3. Skal du bytte i converter også kan du som ein tommelfinger regel dobble desse tala (er litt usikker på eksakt mengde, men dette er ihvertfall ikkje for lite olje. Uansett, ikkje baser deg på å bylle olje etter desse talla...). Husk på at for mykje olje i kassa ikkje er bra for lamellane. Trur nok det var det som var siste stikket som drap lammellane på eine 9k-en her, at det vart fyllt på litt for mykje olje når kassa starta å slure.

Å bytte kasse er då likt når det gjeld manuell og automat på 9k, vi brukte vel eit par dagar på reprasjonen, er en dreven og veit eksakt kva som skal skruast laust osv går det nok kjappare. Ein del av tia gikk med til å stusse... :D Sjølve byttet av lamellane sette vi vekk til nokre andre. Kjøpte eit overhalingssett på Sarpsborg Motor, men ser no at Speedparts har det du treng for omtrent det same, mulignes billigare har ikkje sjekke so nøye. Husk på når du fysst har ute kassa å få justert det bremsebandet skikkelig, det er visstnok det som ofte køddar på desse kassene.

Skal du bytte over frå automat til manuell er det ein god del jobb etter som eg forstår det, det beste der er å få taki ein delebil slik at du får plukka over det som trengs.

BTW: Korleis gikk det med Aeroen?

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 10 sep 2004, 12:11

Hva måtte du gi for bilen? Farge?
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
roar
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 115
Registrert: 28 feb 2003, 01:00
Sted: batnfjordsøra

Legg inn av roar » 10 sep 2004, 15:24

ja ja fikk telefon fra selgeren i dag at han hadde egentlig solgt bilen da jeg avtalte overleveringstid og sted, må være litt glømsk når han glemmer at han egentlig har solgt bilen. :x :x
skulle få den for 4500kr ikke gale pris.
men men sjangsen gikk fra meg denne gangen :x

ang. bilen min så har jeg enda ikke fått den til, har den på skolen nå (går kjøretøy).
tar gjerne i mot tips og hjelp :wink:
er også innerisert i billig 9000 turbo for å fikse litt på.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 sep 2004, 22:24

Tenkte då mest på den 9k Aeroen du snakka om for ei stund sidan...

Brukeravatar
roar
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 115
Registrert: 28 feb 2003, 01:00
Sted: batnfjordsøra

Legg inn av roar » 11 sep 2004, 19:44

ble ikke noe av den 9000 aeroen, det var en 93 mon men var ikke første gangsreg. før 95, ble litt dyrt å betale avgifter for en 95 mod på en 93mod.
men skal lete meg opp en til våre/sommeren.

Svar