Side 1 av 3

Batteri i bagasjerommet, batteriböj osv

Lagt inn: 10 sep 2004, 13:56
av oddi N108
Hei, skal hjem 1. oktober (fra tromsø, studerer her), og har i den forbindelse tenkt på hva slags mod's som kan gjøres på saaben mens jeg er hjemme disse 17 dagene, som ikke koster mye penger. Har da tenkt at å flytte batteriet kan være kjekt, i og med at jeg har planer om batteriböj,/effektanlegg neste år. (hehe, tenker langt frem:)) Hvordan er det med å sette batteriet en annen plass? Så på stcs-treffet at Børre hadde satt batteriet på andre siden av motoren der luftfilteret står. Jeg har bytta filter, har jeg da plass til batteriet her? IC'en er ikke bytta, og det tar nok en tid før det skjer. Hva med å sette batteriet i bagasjerommet? har hørt stygge rykter om startere som kan gå osv. Hva må gjøres for å sette batteriet så langt bak? holder det med å ha stor nok ledning fra batteriet til motorrommet? kan minusen skrues rett i karosseriet? Må det loddes noe? isåfall hva? hva slags ledning bør jeg bruke? får man kjøpt f.eks. batterikasser i aluminum, som kan boltes fast i bagasjerommet?

mvh oddi

mvh oddi

Lagt inn: 10 sep 2004, 19:09
av Ronny_N169
Hei
Har selv montert batteriet bak. Kjøpte ei plastkasse på Biltema beregnet på båtbatterier, står bak subben i bagasjen. Fikk tak i en solid kabel på jobben, 70mm2, trolig litt overkill. Har ikke hatt noen problemer på 2-3 år med dette. Jordingen under baksetet. Sørg bare for en god jordingskabel mellom karrosseriet og motoren da.

Lagt inn: 10 sep 2004, 23:50
av Børre N17
Tviler på at du får plass på andre sia med original IC. Klemmene bør loddes eller klemmes på med skikkelig verktøy (Et bilelektrisk versted kan sikkert fikse det) siden det går greie strømmer gjennom her når starteren snurrer.. :wink:

Konklusjon

Lagt inn: 11 sep 2004, 16:43
av oddi N108
Okei, da blir det å slenge batteriet i bagasjerommet når jeg kommer hjem, så sant jeg får fatt i tykk nok ledning. Noen som vet hvor tykk jeg bør ha? hvor mye strøm trekker starteren? og det er altså bare å feste minusen der det passer meg i karosseriet?

mvh oddi

Lagt inn: 11 sep 2004, 17:33
av Mortimer-N18
Starteren trekker en del strøm... Den er vel på 1,5Hk så vidt jeg vet. Og det blir jo 736*1,5=1114W som blir på 12V ca 92 Ampere.

Du vil nok trenge en kabel som har ett tverrsnitt på minst 30mm2. Kjøp en stor i stedet for en liten. Kan godt klemme til med en 50mm2 kabel.

Lagt inn: 11 sep 2004, 19:10
av skilpaddaN287
Mortimer skrev:Starteren trekker en del strøm... Den er vel på 1,5Hk så vidt jeg vet. Og det blir jo 736*1,5=1114W som blir på 12V ca 92 Ampere.

Du vil nok trenge en kabel som har ett tverrsnitt på minst 30mm2. Kjøp en stor i stedet for en liten. Kan godt klemme til med en 50mm2 kabel.
Starteren trekker fra 250-400ampere i det er derfor startstrømmen til batteriet er opgitt i tillegg til kapasiteten når du kjøper et batteri. Dumt å kjøpe et batteri på 70Ah hvis det ikke kan levere mer enn 100A når starteren går.

Lagt inn: 11 sep 2004, 20:16
av Mortimer-N18
Når du sier 250-400Ampere så er det kun akkurat i tilslagsøyeblikket, ikke kontinuerlig.. Det tilsvarer jo 4-6,5hk på startmotoren, og det er jaggu større enn på lastebiler og det..
Men jeg skal være enig i at de trekker det i tilslagsøyeblikket. Det er å regne som en kortslutning når starteren slår inn.
Kontinuerlig så går det maks 90A til starteren.

Lagt inn: 11 sep 2004, 20:52
av skilpaddaN287
Enig, det er jo nesten like mye som en 2cv :lol: Men det er vel ingen fare for at kabelen skal få for stort tverrsnitt :wink:

Lagt inn: 11 sep 2004, 23:53
av 2r-e-rik
å så må vi tenke på spenningsfall her da... 12v har ikke så veldig bra gjennomstrømnings kapasitet... så jo tykkere kabel jo bedre... jeg har en 60mm2 kabel til forsterkern min... men den er jo bare på 600w... å det er jo 50ampere...

Lagt inn: 12 sep 2004, 17:11
av Mortimer-N18
Det er jo bare å kjøre på :) Grensa går vel i lommeboka :) Jeg kan få tak i 450mm2 aluminiumskabel til deg jeg :) :wink:
Litt vanskelig å bøye til kanskje, men det går sikkert...

strøm

Lagt inn: 12 sep 2004, 18:38
av Petter 900 T
Husk at det er lettere å dra rundt en turbomotor pga. lavere komp. Gatebilen var litt lei å starte, byttet til exide batteri, no prob! :D
(gjelder bensinbiler)

Kabelen min er ikke spesielt grov, ca. 10mm.2 tror jeg...
Men den skal ikke startes i -20 heller...

Petter

Lagt inn: 12 sep 2004, 20:49
av Jon Magnus N251
2r-e-rik skrev:å så må vi tenke på spenningsfall her da... 12v har ikke så veldig bra gjennomstrømnings kapasitet... så jo tykkere kabel jo bedre... jeg har en 60mm2 kabel til forsterkern min... men den er jo bare på 600w... å det er jo 50ampere...
litt overkill kanskje? jeg har 21mm2 kabel på min 900w forsterker med 65a sikring... som anbefalt fra bilradiospesialisten, og på denne forsterkeren har jeg lightning audio bolt 6x9 høytalere og en 12"rockford fosgate sub, og dette spiller 133,6db... så 60mm2 på 600w forsterker er vel litt drøyt, 16mm2 skulle vell holde? :roll: :wink:

men dette var jo i grunn VELDIG offtopic av meg :roll:

Lagt inn: 12 sep 2004, 22:21
av Børre N17
På 99T8 jeg hadde, så satte jeg inn en hovedsikring på 110 eller 120A ut fra batteriet. Det funka fint det, starteren drar så ca 100A som Mortimer regna ut.

Innfesting..

Lagt inn: 13 sep 2004, 06:11
av B.Elle N126
,,så er mye bra skrevet om dim. på kabelen (har selv nå 21mm2 bilstereokabel fra biltema),,,men jeg lurer på om noen har dårlige erfaringer med å få godkjent i bagasjen(eu el. biltilsyn).
Skal man ha batt ned i brønnen bak må man ha et slikt lite søtt gele-batteri, men det krever vel i alle fall en skikkelig festing !? Smeller det i 80 får det batteriet en syk kraft framover og ikke særlig greit å få i bakhodet.. :oops:
Jeg har boltet en stål-batteri-kasse fast i treplata inni bagasjerommet, men tviler på at det er godt nok egentlig.. ble en quick and dirty løsning..

Lagt inn: 13 sep 2004, 06:17
av Gjest
Er det en absolutt nødvendighet å sette på en sikring på kabelen hvis man skal flytte batteriet til bagasjerommet?